First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

كيف احسن مستواي او مهارتي بالكتابة باللغة العربية؟ [ تمت إجابته ]

في تصنيف اللغه العربية
بواسطة طالب جديد (16 نقاط)  
+8 تصويتات
1.1ألف مشاهدات

انا طالب ثاني ثانوي "توجيهي " وعندي مشكلة في التعبير باللغة العربية، ومهارة التعبير مطلوبة في امتحان العربي، وانا احتاج الى من ينصحني بهذا المجال سواء بذكر تجربة شخصية او قراءة كتاب او كتب معينة ،"""احتاج الى تفاصيل"" ♥️

تم إغلاقه بملاحظة: انتهي

8 إجابة

بواسطة طالب عالمي (6.0ألف نقاط)  
+6 تصويتات
اهم حاجه يكون عندك قواعد نحويه بشكل جيد لأن هى اساس كتابه التعبير وكمان لازم تستعمل اسلوب طرح الاسباب والنتائج وتستخدم علامات الترقيم المناسبه
بواسطة طالب مبتدئ (345 نقاط)  
+5 تصويتات
اقرا اكبر كمية من الكتب تستطيع ان تقرأها لان القراءة تزيد من قدرتك على الكتابة واهتم بمقدمة التعبير وخاتمته وبعلامة الترقيم والقواعد النحوية
بواسطة طالب محترف (4.3ألف نقاط)  
+4 تصويتات

السلام عليكم أخي باكر

عليك بقراءة القرآن الكريم ومن ثم الكتب 

فقراءة القرآن تزيد من فصاحة اللسان ومن ثم الكتابة بطريقة صحيحة لغويا وتعبيريا.

وفقك الله أخي الكريم.

بواسطة طالب محترف (4.3ألف نقاط)  
سماع القرآن من صوت مفضل لديك
بواسطة طالب متميز (1.9ألف نقاط)  
عُدل بواسطة
+3 تصويتات
انا عندي تجربة ف موضوع الكتابة،من معاناه ف الكتابه الي كتابة تعجب المعلم وكان بيطلب مني أقرأها لباقي الطلاب، اي حاجه بتتعلمها جديد بتمر بمرحلة تقليد الأول ثم الإبداع.. عشان يحصل عندك المرحله الأولى من رأيي انك تركز ع كاتب واحد فتقدر تقلده، انا ركزت زمان علي مؤلفات د. نبيل فاروق اسلوبه رائع جدا هيخليك تتحمس للقراءة والمزيد من القراءة وهينمي عندك الخيال وده مطلوب جدا للمرحله اللي بعدها وهي الابداع

الخطوات العملية

1-اقرأ كتييييير روايات ملف المستقبل ورجل المستحيل لنبيل فاروق

2-اي جملة تعجبك سجلها ف دفتر خاص، لو انت بعيد عن دفترك مش ضروري تسجل.. الشاهد انك لا تتحجج ان بره البيت مثلا ودفترك مش معاك خلاص مش هقرأ، لأ اقرأ عادي وسيب التسجيل ع عقلك

3-لو بعد فتره شعرت بالملل من نوع الروايات دي اقرأ للاستاذه خوله التونسية رواياتها بديعة وبعدين ارجع لنبيل فاروق

4- حاول تقرأ اللي انت بتسجله وحاول تكون مستمتع بجمال اللغة، الشعور اللي هتحس به عند قراءة كلمات جميلة تساوي الاستمتاع بمشهد جمالي زي بحر او حديقة

5-حاول تستخدم اللي سجلته ف كتابة يومياتك

6-اما تشرع فعلا في كتابة موضوع، اعمل عصف ذهني لنفسك ، انك تكتب كل وأي فكره او كلمة تيجي ف دماغك، الكلمات والأفكار دي هتكون أمامك وانت بتكتب ف هتلهمك

7-اما تبدأ تكتب ابدأ من اي نقطة، تقدر تكتب من نص الموضوع أو من اخره مش بالضروري تستنفذ وقت طويل عشان تفكر ف المقدمة، بعد ما تكتب نقاط منفصله وصل الموضوع وهتقدر تستخلص مقدمة رائعة من اللي كتبته

8-اسمع كتب صوتية او ناس بتتكلم لغة عربية او مسلسل باللغة العربية مش لهجات

هتتعب الايام الأولى لكن بعد كده هتستمتع جدااااا.. بتقديري الموضوع ممكن ياخد منك ساعة يوميا.. آسفة جدا ع الاطالة
ارفع لك/ي القبعة ♥️♥️
شكرا اخي وبالتوفيق، نسيت اقولك انك ممكن تختار اي كاتب تركز ع اسلوبه مش بالضروي نبيل فاروق، دا مجرد ترشيح وهو اللي انا بدأت به، بعد فتره اقرأ للجميع بس ركز ع الروايات لأن اللي كتبها أديب بمهارات كتابة عالية جدا اما الكتب للثقافة والمعلومات والمهارات خليها بعدين
اشكرك/ي جدا جدا
كم وقت احتاج لاصبح جيد بالكتابة ؟
موضوع الوقت ده بيختلف من واحد لواحد، لكن اعتقد في المتوسط سنة، لكن هتلاقي تطور خلال شهرين، لو عايز تقلل الوقت زود المجهود، صفحتك ف المفضلة  عندي، لاني كنت مقرره اتابع معك كل فتره، ولو عجبني اي بيت شعر او مقولة كنت هبعتهالك هنا(يزعجك حاجه زي كده؟) وانت كمان حاول تعمل كده اي بيت شعر يعجبك سجله عندك ف الدفتر هتحتاجه ف الكتابه
الشعر اكره كره
طيب انا كتبت تعليق بإسم وقت الاستمتاع عن قصيدة 'غريب' مش عارفه مين الكاتب، ممكن تقرأها وتقولي رأيك
بواسطة طالب جديد (9 نقاط)  
+1 تصويت
قراءة الكتب هي أفضل وسيلة لتعلم التعبير، بالقراءة المستمره ستعرف كيفية التعبير عن نفسك  وايضاً ستجد مصطلحات أفضل ستساعدك في التعبير بصورة مختصرة ومفصلة في ذات الوقت، وكذلك ستستطيع وضع علامات الترقيم المناسبة في المكان المناسب.
بواسطة طالب مبتدئ (195 نقاط)  
+1 تصويت
عليك بقراءة الكتب الأدبية والروايات لكتاب وادباء مثل العقاد نجيب محفوظ محمد حسنين هيكل توفيق الحكيم ...وغيرهم ممن لهم لغة عنيقة وتلقائيا ستجد مستواك احسن ..انا درست هذه الكتب فالابتدائي كونت اسلوبي في اللغة وتساعدك عن التعبير عن افكارك باسلوب جيد
بواسطة طالب متحمس (739 نقاط)  
+1 تصويت
تجربتي الشخصية

اول مرة ادرس مادة الإنشاء كنت أحد صعوبة بالغة في كتابة المواضع، علما أنني كنت متقنا لما ادرسه من قواعد نحو أو صرف.... حتى لما اقرا لا أجد صعوبة في ذلك

كيف تغلبت على ذلك؟

كثرة قراءة الروايات العربية، فقد احب كتابات المنفلوطي ومازلت لما تمتاز به من جمالية ورنقة قلما تجدها،  وأثناء القراءة كانت تستهويني بعض العبارات فكنت اسجلها واحفظها ثم اوظفها في كتاباتي ما استطعت الى ذلك سبيلا.

اكتب مواضع سهلة كل يوم مثل كتابات اليوميات ووظفي بعض العبارات التي تعلمتيها.

اقرأ صفحة أو فصلا من رواية او قصة..ثم لخصها وكمرحلة أولى من التخليص لا مانع من استعمال نفس المصطلحات الموجودة في القصة  حتى إذا ما اعتدت الأمر ابدأ بكتابة الملخص بطريقتك الخاصة

وأهم نصيحة يمكن أن تقدم في هذا السياق اقرأ ثم اقرأ فالقراءة مفتاح الكتابة.
اشكرك جدا
بواسطة طالب مبتدئ (195 نقاط)  
صحيح ذكرتني بالمنفلوطي العبرات والنظرات من أجمل الكتب
بواسطة طالب محترف (3.5ألف نقاط)  
+1 تصويت
الله يعنيك ويوفقك

المهم تقدر انت تحسن الكتابة من خلال قراءة الكتب، يعني اقرا كتب كثيرة حتى تتعرف على طريقة كتابة الجمل وكيف تصير جملك حلوة

وانت كثير حتى لو كانت قصة قصيرة وفيها كثير اخطاء لانه مع التدريب انت رح تعرف ايش هي الاخطاء ورح تعرف تعالجها
115 Online Users
0 Guest 115 Member
Today Visits : 44250
Yesterday Visits : 60675
Total Visits : 45770282

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...