First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

بالنسبه للي عنده مشكله فحرف معين [ تمت إجابته ]

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب محترف (4.1ألف نقاط)  
+6 تصويتات
451 مشاهدات

انا عندي لدغه فحرف الراء بنطقه ياء ... ومش حبه ادور علي طريقه اتعالج منه لاني حبه نفسي كده واتعودت علي نفسي وانا كده .... فهل ده ممكن يؤثر عليا فنطقي للغات ويخلي الي قدامي ميفهمنيش ولا هيفهموني عادي وانا بتكلم . وشكراا لكم 

تم إغلاقه بملاحظة: تمت الاجابة

6 إجابة

بواسطة طالب متميز (2.0ألف نقاط)  
مختارة بواسطة
+2 تصويتات

أفضل إجابة

عادي..يعني هما الاجانب مفيش حد فيهم اللدغ..:)devil

قصدى لا باس بهذا فهذا ما كتبه الله لك وقل الحمدلله.. وبالتوفيق ان شاءالله 

طبعااا الحمد لله علي كل شيئ ... هذا لا يزعجني ابداا ولكن كنت اسال هل اكون مفهومه ام لا لاني لا انطق خرف الراء راء ولا حتي قريب منه بنطقه ي
بواسطة طالب متميز (2.0ألف نقاط)  
اعتقد انه لا مشكله فى هذا..
بواسطة طالب متحمس (1.1ألف نقاط)  
تم الإظهار مرة أخرى بواسطة
+4 تصويتات
مهتم بمعرفة الإجابة ايضا
بواسطة طالب متحمس (972 نقاط)  
+2 تصويتات
لم افهم جيدا نطقك هذا للياء هل مثلا بدل ان تقولي trip تنطقينه tyip على سبيل المثال؟

من وجهة نظري انا شخصيا يزعجني تغيير الحروف في لغة معينة فمثلا في الفرنسية حرف R ينطق أغ لكن هناك من ينطقه ب أر رغم انى المعنى مفهوم فهناك من ينزعج قليلا

اما اذا كان نطقك ل R ب ي فقد لا يفهم كلامك فكيف تنطقين كلمة prayer

اذا كنت تستطيعين اتقان الحرف فالافضل ان تتعلميه

اما ان لم تتمكني فهذا طبعا عادي

وفقك الله
تم الإظهار مرة أخرى بواسطة
نعم انطق trip بالياء type
هناك كلمات حتي في اللغه العربيه القليل من يفهمني هههه حتي اسمي عبير فلما بقول اسمي بقول عبيي
بالطبع في كلمات تواجهني ثعوبه في نطقها مقل كلمه prayer التي كتبتيها فانطقها بدل براير انطقها بيايي
بواسطة طالب متحمس (1.4ألف نقاط)  
+1 تصويت

كنت أتساءل أيضاenlightened

بواسطة طالب عالمي (6.9ألف نقاط)  

اولا الحمد لله علي قضاء الله 

ثانيا بالعكس سيكون ذلك  الامر ممتعا  وهو مجرد حرف لن يعيق اي شئ ف طريقك

بواسطة طالب متميز (1.5ألف نقاط)  
+1 تصويت
ممكن يفهموك  واذا ما فهموك   احكيلهم علي مشكلتك  وسيتفهموك بالتاكيد   

ونصيحتي لا تدعي هذه المشكله تحبطك   ولكن حاولي ولا تستسلمي
اكيد لا تحبطني ان شاء الله ... شكراا لكي جوهره نادره
بواسطة طالب مبتدئ (252 نقاط)  
جميل أنك متقبلة نفسك ولا يزعجك هذا. لكن لو بإمكانك تغيير هذا سيكون أفضل.
وبم أننا هنا نتعلم لغات جديدة وبالتالي فيها أصوات جديدة لم نسمعها من قبل وفي النهاية نستطيع نطقها مع التعلم والمحاولة والتكرار.
ما المانع في أن تستعيني بمن تعمل في مجال التخاطب أو محاولة تدريب اللسان على وضع حرف الراء. ومن ملاحظتي مع ابني نطق r أسهل من ر، وفي الكلمات التي فيها r بعدها l مثل كارل أو كيرل، هو أتى بهذه الكلمات من الكرتون ولا أعرف التهجئة الصحيحة لها، المهم أن نطقه كان أقرب للنطق السليم.
الموضوع بالتأكيد يحتاج مجهود، وربنا ييسر لك.
لاني جربت قبل كده مع دكتور تخاطب وانا صغيره ومفيش اي تغير .... بس وكمان انا اول واحده فالعائله جاتلي اللدغه وبعد كده كل افراد العائله من بعدي ههههه مع العلم انها مش بتتورث واغلب صحابي كذلك سبحان الله عندهم لدغه فمتاقلمين مع بعض كده ههههه
لا بس بجد بقي هو انا لما روحت لدكتور زمان وملقيتش في تغبر قولت خلاص هي مش مسببالي مشكله ك ليا انا ومع السنين تعودت عليها واتعودت علي نطقي كده وحبيت طريقتي فالكلام كده ولو اتغيرت هحس نفسي حد تاني مش انا هههه بس فعشان كده لو جالي وسيله اني اغيرها فالمستقبل فهيكون بالنسبالي صعب اني اقبلها
استوقفتني جملتك الأخيرة.
أتساءل، لماذا لا نقبل التغيير؟ وأحيانا لا نتأقلم معه بسهولة، رغم أننا قد نجد فيه الخير لاحقا.
لست وحدك في عدم القبول بعض النظر عن كونه الأصلح.
تعرفي يا عبير، مرة ابني جاء بقول لي، "وشي معلق"، وأنا واقفة، لا قادرة أفهم ولا استوعب، وسألته باستغراب كيف وجهك يعلق، وبعد محاولات قال لي "وشي فيه علق" ففهمت إنه عرقان.
انا مشفتش رسالتك الي فوق دي غير دلوقتي والله
+ هو فعلاا في كللام بنقوله غيرنا مش بيعرف يستوعبه. بسهوله ههههه بس في بقي الي بيقوله لام وفي الي بيقوله غ وفيه بيقوله ياء وانا من الي بيقولوه لام .... ان شاء الله لو جه فرصه هفكر كويس جداا الاول وهصلي استخاره واشوف ربنا هيخترلي اي + سلميلي علي ابن حضرتك وقوليله ان انا بحبب اللدغين اويي وبحب اسمعهم وهما بيتكلموا ربنا يخليهولك  يارب ❤️
تسلمي د.عبير. وربنا ييسر لك الخير.
أنا مثلك أحب اللدغة ومع هذا أحاول مع ابني كي ينطق الراء.
بواسطة طالب عالمي (5.9ألف نقاط)  
+1 تصويت

ان كان هنالك حل للدغة فلما لا تعالجينها 

سيكون الأمر أفضل فحرف الراء مميز يختلف لفظه من لغة لاخرى خاصة أن كان هنالك لغة تلفظ الراء بشدة ولا يخففونها عندها ستحتاجينها لذلك عزيزتي ان كان باستطاعتك العمل على هذا الحرف ليكون أفضل فابذلي جهدك 

ولك كل التوفيق heart

123 Online Users
0 Guest 123 Member
Today Visits : 30261
Yesterday Visits : 56116
Total Visits : 44200417

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...