First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

التخيل لديه القدرة على تحسين مهاراتك صدقني ومثبت عمليا تعال واستفد [ تمت إجابته ]

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب محترف (3.8ألف نقاط)  
+9 تصويتات
390 مشاهدات
قام العلماء بأخذ ثلاثة من مجموعات من الناس السلة وطلبوا من الفرقة الأولى ان يقوموا بالتدرب على لعب كرة السلة كل يوم وطلبوا من المجموعة الثانية ان يقوموا بتخيل انفسهم يلعبون ويتمررون ولا يقوموا بجهد بدني والمجموعة الثالثة لن تفكر ولن تتدرب أقصد بتفكر ان يتخيلون وكانت النتائج ان الفريق ال كان يتمرن بجهد بدني اتحسن بنسبة ٢٥% والفريق ال كان يتمرن فقط وهو بيتخيل اتحسن بنسبة ٢٤% طبعا ال معملش حاجة فضل زي مهو المغزى ان عندما تتخيل نفسك تمارس حاجة فتححسن فيها وانا عملت كده بالصدفة اتحسنت في كتابة الإنجليزية من غير مجهود وانا متشكك كيف ده فلاحظت لم اتخيل نفسي اكتب صح ده ساعدني

امل الا اكون طولت وخلونا نشوف أراكم في الموضوع
تمت إجابته

9 إجابة

بواسطة طالب عالمي (6.9ألف نقاط)  
مختارة بواسطة
+3 تصويتات

أفضل إجابة

احسنت ولكن اختلف معك 

ف ذلك لان كرةالسلة هي لعبة عملية بمعني يمكن ان اتخيل الحركات واقوم بتنفيذها ع ارض الواقع 

اما اللغة ف التخيل فصعبه شوية لاني مش هتخيلة اني بتكلم انجليزي مثلا وانا نش عارف ف حاجة

ارجوا ان تكون اجابتي واضحة

فاهمك طبعا اهم حاجة لزما يكون عندك اساس تبدا عليه اولا التخيل خليه في الكتابة مثلا لو انت بتسهوا كتير طبعا انت لازم تكون عارف اي ال هتتخيله عشان تبدا تشغل دماغك وجرب الطريقة ليست كبداية وانما كاداة مساعدة تحفز تقدمك في اللغة
بواسطة طالب عالمي (6.9ألف نقاط)  
ايوة بالضبط تمام اشكرك ع تفهمك
 Mekhaimar
طبعا بتاخد بالك لم انا قلت اني اتحسنت في الكتابة بدون مجهود يعني مجلستش على التمرن على الكتابة طول الوقت بل اكتفيت بكورس المستر
بواسطة طالب محترف (2.8ألف نقاط)  
+10 تصويتات
مش اي طريقة هتمشي مع كل حاجة

التخيل لوحده مش كفاية التخيل مجرد تحفيز وطاقة ولكن من غير فعل

بردو التخيل مش هينشئ من عدم يعني مينفعش اكون ملعبتش كرة السلة ولا مرة واتخيل اني بلعبها وابقي كدة لاعب كرة سلة ودة بيعني ان التخيل مرحلة تالية على وجود او ممارسة الشئ الاصلي

ولو تقدر تقول المصدر اللي جبت منوا المعلومة هيكون افضل
اولا المصدر كورس من كورسيرا جامعة اريزونا ثانيا مقلتش اعتمد عليه اعتماد كلي لازم تمارس بصوت عالي وتكتب ولازم يكون عندك خلفية عن ال هتتخيله وهي فعلا مجرد مساعد وليس اساس
بواسطة طالب اسطوري (11.6ألف نقاط)  
+6 تصويتات
هذه المعلومات ستفيدنا كثيرا

انا شخصيا بسجل منها الكثير

شكر لك

بالتوفيق
بواسطة طالب متميز (2.1ألف نقاط)  
+4 تصويتات
شكرا على المعلومه
بواسطة طالب محترف (3.2ألف نقاط)  
+4 تصويتات
شكراً للمعلومات الرائعة ... أتمنى نشر المزيد من هذه المعلومات

أطيب التحيات...
بواسطة طالب متحمس (972 نقاط)  
+4 تصويتات
اذا سأبدأ التخيل من الآن

شكرا
بواسطة طالب مبتدئ (160 نقاط)  
+3 تصويتات
تهانينا لمن سيتقن اللغة بالفراش الدافئ و نحن ندرس و نكتب بالبرد القارص (هذا ليس عدلا صراحة)
ما الذي ليس عادلا وثانيا من نفى اهمية الكتابة والقراءة وتحدثت عنهم سابقا وانت بتقول مش عدل كان فان عقلك في قدرة مهداة من الخالق ومع الجميع ثانيا دي لأن تساعد نفسك بيها مش تعتمد عليها اعتماد كلي شوف فلسفة فكرك واوزنه على ال امامك ومتجبش كلام لم يقال فقط من راسك
بواسطة طالب مبتدئ (160 نقاط)  
أخي ان راجعت جملتي فستجد أنها كانت بهيئة المزاح وبالتأكيد جميعنا نتخيل حتى أننا نتخيل أنفسنا عندما ننهي الكورسات ونرى أنفسنا متقنين لللغة وبالنسبة لي أريد التخلص من هذه العادة لانها تأخذ مني وقت اكثر من دراستي للغة
اسف ظننت انك متضايق من الفكرة عالعموم بالتوفيق للجميع
بواسطة طالب متميز (2.1ألف نقاط)  
+2 تصويتات
شكرا أخي جزاك الله خيرا
بواسطة طالب محترف (2.9ألف نقاط)  
تم الإظهار مرة أخرى بواسطة
0 تصويتات
جميل جدا صراحه احسنت
120 Online Users
0 Guest 120 Member
Today Visits : 49020
Yesterday Visits : 56116
Total Visits : 44219159

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...