First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

موضوع مهم جدا محتاج رأيكم

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب محترف (3.4ألف نقاط)  
+5 تصويتات
348 مشاهدات

ما هي علامات الشخص الناجح بنظركم وهل شرط النجاح يكون نجاح ماديا يعني الشخص يحقق فلوس كتير ؟

هل البيئه والظروف يلي الانسان اتولد فيها ليها علاقه بنجاحه او بفشله يعني ممكن شخص يتولد في اسره متدينه ومثققه وفي مكتبه في البيت فا بالتالي الطفل هيتربي علي الدين وهيكون متزن روحيا ونفسيا وقوي نفسيا و هيتربي عنده عاده القراءه من سن صغير جدا فابالباتلي لو يوصل لسن ال15 هيلاقي عقله سنه 30 سنه وخلاص نجح اما لو شخص اتولد باسره جاهله وكارهه للعلم ومو متدينه فا بالتالي هيتأثر بهم وهيبقي مثلهم ولما يوصل لسن ال17 ممكن يفوق وعقله هيكون قدر يستوعب انه لازم يقرأ و يعرف الدين وممكن ميستوعبش ويفضل مع اهله في طريقهم و لو استوعب هيكون لسه بيبدأ من الصفر وسنه كبر في حين الشخص التاني الدنيا وضحت وما عليه الا العمل فقط انتم اي رأيكم في الكلام ده محتاج اراءكم 

شكرا لكم مقدما

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

4 إجابة

بواسطة طالب متميز (1.5ألف نقاط)  
+2 تصويتات
كل انسان اله بيئه الي هو عايش بيهة لازم يتقبلهة و يسعى لتغير نفسه ثانين لا تقرن لان كل شي بي زين و بي مو زين و نجاح هو طريقه صعب و مرهق و يحتاج شخص كده تمام !؟

ثالثا اني هم بيئة صعبه و مهتميت و سعيت اكون نفسي و لساتني في الطريق

انا عمري 16 سنه و اسعى لاعيش لحالي كي ارتاح من الي انا فيه و شكرا لك ❤️
ثقي بالله ثم حلمك ونفسك وستصلي ي يوما ما
لا تدري لعل الله يحدث امرا
عادي اني متحمله و ساكته ان شاء الله بالمستقبل اكون الي اريدة و انت هم كون وثق بالله تعالى⁦(╯︵╰,)⁩
لا تزعلي حالك صدقيني ان الله لا يضل مخلص ......انصحك بما انك حبيسه بهالبلد لو انت مو قارئه فا انصحك تبدأي بالادب العالمي و لما تكوني العاده ابدائي اقرائي في مختلف المجالات وانصحك بالفلسفه وطبعا كله بجانب القصص والروايات صدقيني شئ راح يخفف عنك ويطلعك من عالمك البائس لعالم اجمل فيه امل وستجدي امل وطاقه في القصص صدقني احنا محتاجين للقصص والحكايات والفلسفه والشعر ومن خلال قرأتنا سنتعرف علي نف انفسنا و سنجد شغفنا........معلش انا بتكلم كتير هههههه
انا كمان بحب احكي اكتير هههههه كلنا هيك ههههههه و كمان بحب اضحك اكثر ههههههههه
شكرا لك ع النصيحه الجميله متلك
انا بحب الفن اكتير و انت ؟؟
شكرا لذوقك.... اكيد طبعا بحب الفن انا بحترم الفن جدا بس الفن الراقي الذي لا يغضب الله ...بحب موسيقي بيت هوفن  و بحب الكتابه والقرأه  بكتب خواطر لا اكثر وبحب الراب مع انه ليس فن ههههههه
ما شاء الله طلعت تحب كلشي ⁦ಥ‿ಥ⁩ مبروووك عليك ههههه
بواسطة طالب عالمي (6.1ألف نقاط)  
+1 تصويت
لا اعرف كيف اجيب على سؤالك ولكن علامات النجاح لا تكون في الامور  المقدرة  فالمال والثروة مقدرة صحيح ان السعي واجب  ولكنه مقدر  ويغيره الدعاء اي يمكنك ان تكون ثريا ايضا  وهو نجاح دنيوي  

التحصيل العلمي والثقافي ايضا نجاح دنيوي

الدين نجاح دنيوي و نجاح اخرة  وبه تستقيم كل النجاحات  مرة سمعت استاذ ابراهيم يقول ان الدين وكتابك الديني هم الشمعة الي تقودك للنجاح

ولا احب ان اطيل عليك لكن هذا اصعب نجاح لانك قد تكون متعصبا او متشددا او ترى نفسك افضل من غيرك  لذلك عليك ان تسال الله دائما الهداية والصلاح والتوفيق
بواسطة طالب محترف (2.9ألف نقاط)  
انا كاتبه قدك عشر مرااات عبدو هههههه شكلي همسح التعليق
+1 تصويت
فهمت شي ....
فهمت قصدك
0 تصويتات

مرحبا يوسف .. سؤالك شدني جدا بصراحة ..

بص هو انا هقولك الكلام من وجهك نظري انا 15 سنه اه بس بفهم بردو يعني :) .. 

شوف يوسف اولا . الانسان الناجح ابدااا مش بيتقم بفلوسه بالعكس انت لو بصيت علي الناس الغنيه هتلاقي اغلبهم فاشلين في حياتهم الا من رحم ربي طبعا بص علي اليوتيوبرز والفلوس والحياه اللي عايشناه هي جميله اه . بس ممكن يكون معندهم العلم ولا النجاح الي عند شخص فقير او حالته الماديه مش كويسه قوي .. دايما محتواهم تافه وملوش اي لازمه وهما ناس اصلا فاشله بس معاهم فلوس هل دا يسمي نجاح ؟ لا طبعاااااا .. وحتي لما تتفرج علي مسلسل ولا فيلم ولا اي حاجة من دي دايما بيطلعلك الغني فاااشل لانو شايف انو خلاص بقت الدنيا ملك ايده ومش محتاج حاجة تاني .. والفقير هو اللي اشتغل علي نفسه وتعب لحد ما كون نفسه بنفسه هل برأيك من الناجح فيهم ؟ 

الناس ربطت الفلوس بالنجاح يعني لما يلاقوا واحد غني يبقي دا شخص ناجح وجميل وكل الناس بتتهافت عليه اما لو فقير بس شااطر وناجح بجد في مجاله هيفضل بردو في نظر الناس فاشل لانو فقير بس دي مشكلتهم هما مش مشكله الشخص دا الناس بقت مريضة بالفلوس ان دي هي اهم حاجة واكبر مثال علي دا مستر ابراهيم المستر حكي بلسانه حياته كانت عامله ازاي هو مش طالع من عيله A-class بالعكس وشوف دلوقتي نجاحة عامل ازاي ربنا يباارك فيه .. 

اما السؤال التاني .:  بص البيئه والظروف بتأثر وبتأثر كتير لكن مش هي الاساس ابداااااا يعني المثال اللي انت قولته علي فكره ممكن واحد يطلع من اسره متدينه وكويسه جداا ويطلع هو شخص سئ جدا والعكس طبعااا ( زي سيدنا نوح وابنه بظبط ) 

الشخص الناجح بجد يا يوسف هو اللي طلع من اسره تعبانه فقيره (ايا كان سبب عدم اهتمهم بالدين والحاجات دي اي ) هو اللي تعب علي نفسه واشتغل عليها وطور نفسه بنفسه .. الفاشل اللي يلوم الظروف ويقول اصلي طلعت من اسره فاشله ومش بتفهم حاجة دا فعلا الفاااشل بجد ! 

اما الناجح مش هيوقف حياته علشان اسرته كدا لا دا هيطور وهينمي من نفسه بنفسه وميزعلش ابداا علي العمر اللي عدي يقول الحمدلله ويبدأ من اللحظة اللي هو فيها .. احسن بكتيييير صدقني من شخص طلع لقي نفسه كدا والله .. تخيل ثوابه عند ربنا هيبقي عامل ازاي ؟ 

شخص تعب علي نفسه لحد ما بقي احسن حاجة مثلا وشخص تاني هو طلع لقي اهله وعيلته كلها كدا يبقي مين احسن في رأيك ؟؟ 

سووووووري انا طولت اووي بس الموضوع فعلا عجبني واديتك كل اللي اعرفه 

اتمني اكون افدتك ولو بجزء بسيط :) 

ييي اي دااا كله ! سوري يوسف بجد والله محستش انو كتير اوي كدا الا لما خلصت ..
عموما شويه كدا هاجب اعدله وانقص منه شويه ٠-٠ سوووري
مشاء الله عليكي يا جنه ربنا يحفظك ...سابقه سنك بفكرك الجميل ....بصي يا جنه اتفق معاكي في كل كلامك والموضوع لي جوانب كتير وياخد كلام كتير اوي بس الي شايفه ان الموضوع نسبي و كمان الانسان بطبيعته بيحب المال و بيحتاج لنجاحات صغيره عشان يكمل الطريق ويتحفز والنجاح الي اقصده مادي تخيلي معايا كدا شخص مثقف و ملم بكل المجالات و معاه لغات و معاه شهادات و ملاقاش نفسه وملقاش نجاح ملوس وملقاش نفسه هل تعتقدي انه هيكمل الطريق
هههههههه يا جناوي اتكلمي براحتك مفيش مشكله ...متمسحيش كلامك حرام
والله اشهد انك فاهمة وعقلك اكبر من عمرك بس تعلمي اختصري ههههههههه
 يوسف النجاح ان تذكرك الناس بالخير فقط هذا هو النجاح البيئة لها حكم نعم ولكن للدين والعلم حكم
بالنسبة للمال مهم وشديد الاهمية ايضا ولكنه يشتري البيت ولا يشتري العائلة ويشتري العلاج ولا يشتري الصحة ويشتري الملذات ولا يشتري السعادة هذه كلها نجاحات
استاذ ابراهيم ماهو نجاحه نذكره نحن بالخير لا تهمنا ثروته ولكنه وفقه الله لهذا النجاح
مختصر مفيد النجاح ان يحبك الله ويضع لك القبول في الارض ليحبك الناس
اولا ميرسي جدا عبدو ويوسف .. ايوه الله عبدو صدقت صراااحة هههه
٠٠٠
صح جداا نفس ما قال عبد الخالق يوسف ..
الفلوس فعلا مهمة ولكن مش هي اساس النجاح .. ايوه فعلا الانسان بيحب المال *وانا اولهم هههههه* ... ولكن مينفعش يكرن هو اساس حياته يعني مش معني ان انسان معهوش فلوس يبقي فاشل لا بالعكس هو لو اشتغل علي نفسه بي اللي معااه ممكن يبقي اغني اغنياء العالم ..
وبعدين كمان انا مش بقول انك تبقي ناجح بس معكش فلوس لا خااص في ناجحين كتير ومعاهم ملايين الفلوس ولكن اللي اقصده انه مش اساس النجاح مش معني ان شخص معاه فلوس يبقي ناجح وشخص فقير يبقي فاشل ..
عُدل بواسطة
تعرف يا يوسف انت فكرتني بصديق ليا كان بائس زي حالتنا كدا ههههه وعايش في الاسكندرية تقريبا كل اللي هناك بؤساء ! ههههههه ... وفكرتني بنفسي الباائسه بردو ههه ..

علي فكره انا بشووف كل منشوراتك وكتير بتأثر فيا جداا وتعليقاتك وكلامك .. بس ساعات بكسل اعلق :) ههه سوري ..
٠٠٠٠٠
بجد يا يوسف مهما كانت الظروف انت قد التحدي قدها قدود كماان .. اوعي تستلم ابداا انت ما شاء الله عليك اللهم بارك انسان طموح جدا وحتي لو نشأت في بيئه مش مناسبه .. صدقني عزيمتك واصرارك دي والله هتخليك احسن بكتير من شخص هو طلع لقي عيلته واهله ومجتمعه كله كداا لانو خلاص طلع الي حاجة لاقاها طبيعيه يعني ..
طول ما احنا ساكنين في مصر هنفضل بوساء .2.....والله يا جنه الله الموفق اتمني كل شخص يلاقي شغفه وحبه ويحقق احلامه في افالدنيا
131 Online Users
0 Guest 131 Member
Today Visits : 36414
Yesterday Visits : 56116
Total Visits : 44206563

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...