First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

ماتيجوا معايا ❤❤❤❤1

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب عالمي (6.4ألف نقاط)  
+23 تصويتات
1.9ألف مشاهدات

انا حجزتلكم التذاكر يالا بينا كله يطلع الطيارة انا سيبتكم اسبوع تحضروا الشنط والكاشات وعشان ماحدش يقولى واحنا طايرين على جنب انا نسيت حاجة هارجع اجيبها ممنوع رحلتنا طويلة شوية.

اتفضلوا اقعدوا كل واحد يختار الكرسى اللى يريحه معندناش التزام برقم محدد نحن نختلف عن الاخرين.

ايه ده مين الاثنين اللى لسه واقفين دول ااااه عرفتهم اللى بضهره ده جرير عرفته من صورة منشور الحرم ههههه والثانى اللى رافع ايديه ده عبد الخالق اللى على طول معترض هههههه ايون والكرسى الفاضى ده بتاع سلمى هانم عشان غايبة.

النهاردة رحلتنا لبلد السحر والطبيعة والجمال " تايلاند "

ليه اختارتلكم تايلاند لانها بتضم ثلاث مدن من قائمة اجمل المدن السياحية بالاضافة الى انها تتميز بالبيئة الاستوائية والشواطئ الخلابة حيث انها عبارة عن جزر متجاورة.

أهم مدن تايلاند :-

بانكوك - بوكيت - بتايا - شنغماى - كوه ساموى - كرابى - هواهين - كانشانابورى

بانكوك:-

هى عاصمة تايلاند وبها المقر الحكومى والمطار الرئيسى ومن اهم الاماكن معبد وات ارون او المعبد الذهبى واللى احنا قدامه دلوقت هو معبد بوذى به خمس ابراج اهمهم البرج الرئيسي واللى لما بتسقط عليه اشعة الشمس بيعكسها بضوء ذهبى 

كمان فى القصر الكبير وسوق تشاتوتشاك بس ماعندناش وقت نزورهم النهاردة

بوكيت:-

هى اكبر جزر تايلاند واهمها وبها مطار بوكيت الذى يسهل علينا الزيارة والجزيرة بها اكثر من 30 شاطئ من اروع الشواطئ زي ما احنا شايفين

كمان فى فانتازيا بوكيت وهى مدينة ملاهى كبيره مساحتها اكثر من 140 فدان وهى ليست العاب فقط ولكن بها انشطة ثقافية وفى كمان معبد بوذا الكبير نبقى تروحهم مرة تانية عشان البنزين يكفى هههههههه

بتايا:-

واللى قدامنا دلوقت دي حديقة نونج نوتش مساحتها اكثر من 600 فدان وهى اكبر حديقة نباتات طبيعية فى شرق اسيا شايفين الجمال والتنسيق

بما اننا فى بتايا يالا بينا نروح السوق نشترى شوية حاجات بس ده مش اى سوق ده عايم اي والله زيمبقولك كده طب ادينا وصلنا بصوا شوفوا ده بقى سوق بتايا وعايم على المحيط وزي ما انتوا شايفين الناس بتتنقل بالقوارب يالا كل واحد يشتري شوية فواكة عشان نتغذى لحد اخر الرحلة.

شنغماى:-

مش هانروحها بس هاقولكم على اهم المعالم هناك وهى حديقة دوى انتانون وبازار شنغماى الليلي ومعبد الجبل.

كوه ساموى:-

احنا وصلنا دلوقت لتانى اكبر جزيرة واهم حاجة بقى هنا اللى احنا شايفينه ده شلال نامونج او الشلال الارجوانى وارتفاعه اكثر من 14 م من سطح البحر بصوا بقى اللى جنبه هناك ده شلال تانى والغريبة ان له نفس الاسم غالبا من حبهم فيه ولو عايزن نروحه هاننزل وناخد كل اتنين على فيل ايوة على فيل وما يهمكوش من الاوزان هايتحمل الاكس لارج ههههههه

كمان فى هنا حديقة مو كو انج ثونج اى والله اسمها كده وشاطئ تشاوينج وبرضوا مش هانروحهم هههههه.

كرابى :-

ياسيدى بقى على الجمال بصوا الجمال مش محتاجة نتكلم عنها كتير كفاية نسرح فى جمال المنظر ده واللى خلى الاخ ليوناردو ديكابيرو يصور هنا فيلم الشاطئ عنده حق هيلاقى احلى من كده فينheart طبعا فى هنا شاطئ جميل تانى اسمه رايلى للناس اللى بتحب القوارب الشراعية وكمان فى معبد النمر وده عبارة عن كهوف وعشان توصل للكهف الرئيسى اللى هو اسمه كهف الجرس هاتطلعوا 1250 درجة وانا عارفة انكم بتتطلعوا سلم بيتكم بالعافية زيي هههههه وكمان خوفت نتوه من بعض عشان كده مش هانروحه ههههههههه

هواهين :-

اهم حاجة هنا قرية التسوق وده عبارة عن مبنى خشبي كبير وسط المدينة فيه مطاعم ومقاهى وكمان فى شاطئ هواهين وده من الشواطئ الهادية وكمان فى حديقة راجاباكتي  بس احنا لفينا كتير وانا تعبتلكوا ههههه يالا بينا على اخر مدينة هههههه

كانشانابوري :-

اهم حاجة هنا مش السمك البورى لاء طبعا اهم حاجة الجمال اللى انتو شايفينه ده هنا حديقة ايراوان الوطنية زى ما انتوا شايفين مليانة شلالات طبيعية والشلال ده اسمه الفيل الابيض يالا بينا نركب الافيال عشان نتمشى بيه وسط الشلالات ايه رايكم ولا تعبتوا شكلكوا تعبتوا وانا كمان حاسة بيكم خلاص يالا بينا نرجع .

ثوانى يا مستعجلين انت وهى وهى ثوانى اركن هههههههههه

صحيح رحلتنا خلاص خلصت بس انا كنت سعيدة بجد وانا معاكم يارب لو عجبتكم تحجزوا معانا الرحلة الجاية على فكرة انا مالحقتش اترجم بس اللى حابب يشاركنا بالترجمه حتى لو جمع بسيطة باللغة اللى يحبها ويعلمنا معاه يبقى عمل معانا احلى واجب.

حمدلله على سلامتكم heartheartheart

ودمتم سالمين .... بحبكم جدااااااااااااا

مرام صديقتنا بتقولنا ان كلمة مرحبا بالتايلندي يعني سوادي كابيب احفظوها بقي 

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

26 إجابة

بواسطة طالب متميز (2.1ألف نقاط)  
+1 تصويت
عجبتني رحلة ياحبيبتي  الله يحفظك واتمنى رحلة جاية تاخذينا للبرازيل انا بحبها كثير و والله يحفظك و تايلاند كثير جميلة
تسلميلى با قلبى على الكلام الحلو قووووى ده اسعدتينى ربنا يسعدك ويكرمك بكل الخير والفرح والسعادة
باعتذر بونيتو لسه شايفة رسالتك والرحلة النهاردة لرومااااااا
بواسطة طالب متميز (2.1ألف نقاط)  
دقيقة  اجهز حالي و اجي معاكم  روما كمان حلوة
بواسطة طالب اسطوري (11.7ألف نقاط)  
+1 تصويت

السلام عليكم 

أنا يا ميرفت حزييييينة 

لأنني كنت متحمسة لكهف الجرس 

لاتصدقين كم أحب الدرج 

تحرمينني من سعادتي؟ crying

بالتوفيق للجميع smiley

خدووووج كيفيك وحشتيني كتير ❤❤❤❤
ضحكتيني والله يا خدوج بس ما بقاش في صحة للدرج ههههههههه
دمت بخير وسعادة وصحة وعافية يا غالية ❤❤❤
بواسطة طالب اسطوري (11.7ألف نقاط)  
أسعد الله يومك حبيبتي ميرو :)
عاش من شافك
ههههه أدام الله الضحكة يا جميلة ❤❤❤
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
+1 تصويت

صبحاووو  فوفوشة الموقع اذيك عاملة اي 

بس على جنب لو سمحتي نسيت الكردت كارد تعتي هنزل اجيبها وراجعة حالنا ههههههههههه

بجد نفحة رائع المعلومات حلوة والصور اروع وخفة الدم طاغية في الرحلة الجميلة دي 

بس انا عند ي طلب يا كابتن يا ربت تروحي بينا على جوز المالديف حابة اجازة من الدراسة وارتاح شوي قبل الامتحانات 

تحياتي smiley

صباحوووو ومساه ورد وفل وياسمين يا شهوووود ❤❤❤
ضحكتيني مافيش داعي تجيبي الكريدت كارد الرحلة علي حسابي هههههه و حاضر بس قوليلي جوز المالديف ده يبقي فين عشان اعمل بحث عنه هههههههههه
تسلميلي يا شهوووود علي كلامك الجميل وربنا ما يحرمني منك ابدا ابدا وتفضلي كده تشجعيني يا بطوط ❤❤❤❤❤❤❤❤
دمت بخير وسعادة وصحة وعافية ❤❤❤❤
يا مساء السعادة على فرفوشة المنتدى شو هاد وانا قول الدنبا منورة ليه بس كدا ميرووو كيفك

يعني متاكدة انك راح تعملي الرحلة على حسابك ما راح تضحكي عليا وتقولي على حسابك وبالاخر انا البس لا لا يا حبيتبي انا اجيبها احسن معايا النونو ضامنة

قلبي قلبي قلبي ما بتعرفي جزر المالديف يا ميروو ما بتعرفي اجمل جزر العالم  تقع في قارة اسيا في محيد الهادئ جنوب السريلنكا بالله تشرفي صورها راح تاخد قلبك وعقلك وكل شي فيك يا ميروووو

ويخليك ليا ميرووو وتصلك كدا تعزمني على حسابك ♥️
سالنور والهنا علي الموجودين هنا ههههههههه
المنتدي منور بيكي يا قلبي واشتقاتلك قووووي ❤❤
يا شهوووود انا عارفة جزر المالديف بس انت كتبتيها غلط هههههه بس انت عارفةانا  روحتها في احلامي كتيرررررر هههههههههه بس المرة الجاية هاروحها معاكي ❤❤❤
ههههههههه يا مساء الورد على الورد الى هون

يا قلبي وانا مشتاقة لخفة دمك اكتر واكتر ♥️♥️

امممممم كله من الكيبورد فضحني راح تكسره الان ههههههههههه

يااااه دا رحتها فوق المليون مرة باحلامي رحت 3 جزر ما هي عبارة عن 3 جزر موصلات ببعض واحلى جزيرة هي العاصمة بس نسيت اسمها ياااه

خلاص اتفقنا بس الرحلة عليك لانو انا صغيرة وما معي فلوس وانتي غنية وعلى قلبك قد كدا
بواسطة طالب عالمي (7.1ألف نقاط)  
+1 تصويت

ميرووو ..

والله اشتقت لك جدا جدا..

ومنشوراتك الجميله والمميزة 

والروح الجميله..وأسلوبك الاروع.

لك بصمه هنا...

ومكانك بات فارغ...

اتمنى عودتك ميرو في اقرب وقت..

بحبك  جدا جدا ميرو ⁦♥️⁩

بواسطة طالب متميز (1.6ألف نقاط)  
نعم ياااريت ترجع في اقرب وقت
رحلت ولكن تركت الاثر❤❤
يب..
واجمل رحلات معها.

ترجع قريب إن شاءالله..
⁦>.<⁩
صباحو فل وورد وياسمين
ربي يسعد ايامكم ويفرحكم ويرزقكم الخير كله
بحبكم جدااااااااا وتسلمولي علي سؤالكم ❤❤❤❤
تسلميلي يا حبيبة ويسعد ايامك يا جميل ❤❤❤❤
يا لوز اللوز انا اللي اشتقتلك واشتقت لكل اخواتي واصحابي في المنتدي و تسلميلي ياقمري علي كلامك اللي فرحني وخلي اليوم له طعم تاني وربنا يخليكي لي ولا يحرمني منك ابدا ابدا وتفضلي معايا اخوات واصحاب دايما ويجمعنا علي خير ان شاء الله ❤❤❤❤
تسلمي يا نوف علي الرسالة خليتي يومي اتغير للاحلي ❤❤❤
اويلي..
والله مو مصدقه انك رديتي.
حبيبة قلبي والله...ربي ما يحرمنا منك..
..
نوف ربي يسعدك....♥️
بواسطة طالب محترف (4.0ألف نقاط)  
حبايبي ربي يسعدكم اضعاف ويجمعنا على خير دائماً ♥️
بواسطة طالب متميز (1.6ألف نقاط)  
انتى ميرفت بجد
انتى رديتى حببتى الله يخليكي وتدومس معنا هنا انتى كل اخواتنا نحن عائله لا يمكن ان ينقصها فرد
جزاكم الله كل خير وبارك الله فيكم
نوف الجميله اللهم اميين حببتى ولكِ بالمثل❤❤❤
ما اقدرش اعرف اني حد سألؤ علي وما اردش ربنا يخليكم ليا وتسلميلي يا احلي حبيبة وتسلميلي يا لوز اللوز ههههههه
ربنا مايحرمنا منكم ابدا ويجمعنا دايما علي الخير ❤❤❤
+1 تصويت

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ❤️ 

مساء الخير ❤️ 

كيف حالك ميرفت 

كتييير كتيير اشتقتلك ايمتي بترجعي 

حقيقي بنفتقدك كتيير ❤️❤️❤️ 

اتمني تكوني بخير ❤️ 

بالتوفيق ❤️⁦(✿^‿^)⁩ 

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ياااااه ازيك يا لولو وحشتيني كتيرررررررر ❤❤❤
انا بخير ياعمري وباتمني تكوني انت وجميع اصحابي في المنتدي بخير وربنا ييسرلنا الاحوال ونرجع نتجمع تاني عن قريب ان شاء الله ❤❤❤
دمت بخير وسعادة وصحة وعافية يا احلي لولو ❤❤❤
بواسطة طالب مبتدئ (284 نقاط)  
+1 تصويت
ماشاءالله، رحلة رائعة و مشوقة حسيت أني كنت مسافرة فعلا
صباحك جميل وايامك كلها جميلة يا دوجا ❤
تسلميلي علي كلامك الحلو ويارب اكون قدرت اوصل المعلومة بشكل بسيط ومبسوطة انها عجبتك ويارب باقي الرحلات كمان يعجبوكي ❤
دمت بخير وسعادة وصحة وعافية ❤❤❤❤❤
81 Online Users
0 Guest 81 Member
Today Visits : 33619
Yesterday Visits : 48088
Total Visits : 45258700

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...