First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

ممكن اتعلم اللغه الالمانيه بجانب الانجليزيه ؟ [ تمت إجابته ]

في تصنيف اللغه الالمانيه
بواسطة طالب جديد (15 نقاط)  
+4 تصويتات
328 مشاهدات
السلام عليكم

انا طالب بكليه الهندسه بسبب القرار ان اللغه الالمانيه اصبحت مقرر دراسي  هل اممكن اتعلمها بالتوازي مع اللغه الانجليزيه لاني لسه بادء فيها جديد مع مستر ابراهيم ولا هيكون فيه صعوبه وهل اللغتان في تشابه بينهم ؟ لو في حد متمكن فيهم ممكن ينصحني

وشكرا
تم إغلاقه بملاحظة: تمت إجابته

8 إجابة

بواسطة طالب عالمي (6.4ألف نقاط)  
مختارة بواسطة
0 تصويتات

أفضل إجابة
بما انك تدرس الهندسة فان مستواك اعلي من المتوسط حيث ان دراستنا باللغة الانجليزية لذا من السهل عليك البدء في تعلم الالمانية وعن تجربة انا بدات بها وهي لغة جميلة ومختلفة ولكن شدتني اكثر اللغة الاسبانية فتركت الالماني لفترة حتي اتقن الاسباني

وان شاء الله ربنا يوفقك وتتقنها بسرعة وبالتوفيق.
اسبانيه  ممكن
بس انا افضل المانيه لاني هدفي اسافر ألمانيا
بواسطة طالب محترف (3.3ألف نقاط)  
+1 تصويت
بكل تاكيد لكن من الافضل ان تهتم

بلغة اكثر من الاخرى
بواسطة طالب محترف (3.5ألف نقاط)  
+1 تصويت
لو مستواك متوسط او متقدم فعادي ادرس الالماني مع الانجليزي بس لو انت مبتدأ باللغتين فرح يكون الوضع صعب شوي
تمم شكرا
بواسطة طالب متحمس (1.2ألف نقاط)  
0 تصويتات
نعم لكن يحتاج منك لاجتهاد
بواسطة طالب مبتدئ (270 نقاط)  
0 تصويتات
ممكن طبعا و اللغه الالمانيه لغه سهله جدا انا درستها في الثانويه العام و خلال الجامعه هي لغه بسيطه و قواعدها سهله جدا و هتحبها

بالتوفيق دائما
بواسطة طالب جديد (56 نقاط)  
0 تصويتات

أنصحك شاهد هذا الفيديو
بواسطة طالب مبتدئ (187 نقاط)  
0 تصويتات
لا يوجد شئ صعب

وكمان الإنجليزية مستر إبراهيم بادئ فيها من الصفر فى الفيديوهات اعتقد مش هيكون فى أول وحبتين شئ جديد

انا ايضا اتعلم الانجليزية والالمانية علشان هيفيدونى فى الدراسة ولغاية دلوقتى مفتش صعوبة فيهم أهم حاجه تذاكر الدرس اول بأول وتراجع على اللى فات دايما اسمع الفيديو اول مرة من أجل الفهم فقط ولو اتاكدت انك فهمت الفيديو اسمعه مرة ثانية ودون الملاحظات

مثلا فى الألمانية هتاخد كلمات جديدة وإزاء تسأل عن الاسم والتحديات والرغبات وهكذا استخدم الكلمات وكون جمل بنفسك اكتب موضوع بالجمل اللى اتعلمتها حتى لو الموضوع هيطلع مش مرتب بس علشان تربط الجمل ببعض

انا جربت الموضوع ده ولغاية دلوقتى تمام فى اللغتين بتابع اول بأول على اليوتيوب لغاية نزول التطبيق على أندرويد

بالتوفيق
شكرا  وبالتوفيق
بواسطة طالب مبتدئ (160 نقاط)  
0 تصويتات

تماما كما قال مستر ابراهيم في احد الفيديوهات يفضل ان يكون مستواك في لغة متقدم عن الاخرى..اذا بدأت الاثنتين من الصفر متوازيات مع بعضها فربما يحدث معك خربطة بترتيب الجملة باللغتين 

108 Online Users
0 Guest 108 Member
Today Visits : 22570
Yesterday Visits : 69117
Total Visits : 46067903

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...