First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

نصائح للمبتدئين في تعلم الانجليزيه او الي مش بيلاقو تقدم في مستواهم [ تمت إجابته ]

في تصنيف تجارب شخصيه
بواسطة طالب جديد (46 نقاط)  
+13 تصويتات
660 مشاهدات
عن تجربه انا قعدت سنتين ادرس الانجليزيه علي تطبيق زي اميركن انجلش و مستوايا تقدم ببطئ شديد و السبب يرجع لعدم تدربي علي الحديث باللغه الانجليزيه ابدا كنت بس باخد الحلقات بانتظام لكن دون جدوي لاني مش بتدرب علي التحدث لذلك نصيحتي لكل المبتدئين اياك تتعلم و تمشي لازم تتدرب يوميا و انا بعمل كدا حاليا بقعد ساعتين ازاكر كورس مستر ابراهيم و ساعه practice اقرأ فيها و اسجل لنفسي او اتحدث امام المرآة او حتي اتدرب علي المحادثات الي في المستوي التاني و لازم تسجل في مشكول مرتب كلام مستر ابراهيم عشان تراجع منه باستمرار و صدقني بعد شهر من المواظبه هتلاقي نفسك بقيت في حته تانيه خالص
تم إغلاقه بملاحظة: تمت إجابته.

10 إجابة

بواسطة طالب عالمي (6.0ألف نقاط)  
+3 تصويتات

كل كلمه ذكرتيها صحيحه بنسبه 100% وشكرا لكى على نصائحك الغاليه اتمنى ان يدوم تفاعلك فى الموقع يا أختى 

لكن سؤال فى هذه السنتين اصبحتى فى اى مستوى الآن ؟؟؟

❤❤

بالتوفيق أختى رحمه 

شكرا جدا لزوقك و احترامك اختي منال و ان شاء الله بتفاعل علطول و ما بقصر ابدا و لو علي مستوايا ف انا خلصت المستوي التاني و حاليا في بدايه التالت و بأمل ان في العشر ايام الاخيره من شهر فبراير الحق اخلص قدر كبير من المستوي التالت بإذن الله ...بس عندي سؤال هو تطبيق طليق هينزل امتي علي اندرويد هل في بدايه شهر تلاته ام اربعه ؟
بواسطة طالب متحمس (589 نقاط)  
الاستاذ ابراهيم قال إن التطبيق سينزل على أندرويد أواخر شهر فبراير إن شاء الله.
بواسطة طالب عالمي (6.0ألف نقاط)  
مثل ماجاوبت سعادبالضبط واى استفسار اخر تحت امرك دائما دمتى متفوقه يا اختى
شكرا جدا
بواسطة طالب محترف (4.0ألف نقاط)  
+2 تصويتات
الاستماع والتحدث له تاثير عظيم على تطور اللغة
اكيد ربنا يوفقنا جميعا
بواسطة طالب متميز (2.0ألف نقاط)  
+2 تصويتات

كلام صحيح جداً..التعلم من افضل طرقه هى الممارسة yes

ربنا يوفقك
بواسطة طالب مبتدئ (185 نقاط)  
+2 تصويتات
شكرا لكي علي هذة النصائح الجميلة

وبالتوفيق ليكي وللجميع ❤
ربنا يخليكي و يوفقك ❤
بواسطة طالب جديد (100 نقاط)  
+2 تصويتات
لو سمحتي في المستوي الاول كنتي تسجلي لنفسك الجمل الموجوده في الدرس ولا كنتي تحاولي تكوين جمل جديده
في مستويات زي اميركان انجلش في كورسات كتير و كل كورس بيتزاكر بطريقه مختلفه بس لازم تسجلي كلام المستر في كل الكورسات ده ضروري يعني مثلا المحادثه بتتزاكر بإنك تتدربي علي الجمل دي و تزاكريها كويس عشان تعملي محادثه مع نفسك من غير ما تحتاجي تشوفي من الكشكول و الاستماع عادي بتسجلي معلومات جديده و بترجعي تشوفي الفيديوهات بالانجليزي و تكتبي الي سمعتيه و القراءة تحفظي الكلمات و تكوني جمل و الكتابه تكتبي مواضيع كتير و كمان الصوتيات تتدربي علي نطق جمل كتيير بالطريقه الي المستر شرحها ده غير انك حتي لو بقيتي في المستوي التاني بتراجعي من الكشكول للمستوي الاول عشان متنسيش حاجه و ربنا يوفقك
بواسطة طالب جديد (100 نقاط)  
شكرا علي التوضيح
بواسطة طالب جديد (17 نقاط)  
+2 تصويتات

كلام صحيح 100% yes الله يوفقك

ربنا يراضيك و يجعلك من المتعلمين بسهوله ❤
بواسطة طالب عالمي (5.6ألف نقاط)  
+1 تصويت
معكى حق فى كل كلمة قولتيها شكرا لكى على هذه النصائح

بالتوفيق
بنا يخليكي و يراضيكي ❤❤❤
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
+1 تصويت
انا كمان بدرس الكوزي وبس ما براجع

لكن ان شالله راح اعمل بنصيحتك

شكرا لكي عزيزتي على هاي النصائح الرائعة

تمنياتي لكي بالنجاح والتقدم

تحياتي لكي وبالتوفيق
بالعفو حبيبتي ربنا يوفقنا جميعا انا بس عارفه المعاناه الي كلنا بنمر بيها لما بندرس لغه جديده فحبيت اوفر عليكو الطريق الطويل و ان شاء الله كلنا نتعلم من اخطاء غيرنا و نستفاد
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
ما قصرتي حبيبتي افادتي الكل وزيادة

وانشالله الكل بيتقدم وبينجح
بواسطة طالب متميز (1.6ألف نقاط)  
+1 تصويت
تمام شكرا لك
بالعفو ربنا يوفقك
بواسطة طالب متحمس (500 نقاط)  
+1 تصويت
بتوفيق رحمة نشالله تكوني من متحديثين لانجليزية بطلاقة
بإذن الله و شكرا ليك.❤
122 Online Users
0 Guest 122 Member
Today Visits : 26826
Yesterday Visits : 56116
Total Visits : 44196989

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...