First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

ما السبب في الأقاويل؟ [ تمت إجابته ]

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب متحمس (1.5ألف نقاط)  
+5 تصويتات
499 مشاهدات

ما سبب كثرة الأقاويل بشكل مجنون في الموقع؟

حيث في الساعة الواحدة قد تنشر ثلاثة منشورات حول الأقاويل.
وهل هناك فائدة حقيقية من ورائهم تنتفع أنت بها؟
وأيضاً هل فعلاً 50% من منشورات طليق حول الأقاويل والحكم فقط؟! 

تمت إجابته

8 إجابة

بواسطة طالب اسطوري (11.6ألف نقاط)  
مختارة بواسطة
+6 تصويتات

أفضل إجابة

مساء الخير : 

أنا شخصيا لا أعلم ما المغزي الحقيقي من تلك الأقاويل .. لا تعم بالفائدة أبدا .

وكأننا لسنا في منتدي لغات ..

مستر ابراهيم ساعدنا وأنشأ لنا هذا الموقع لنستفاد من اللغات التي نتعلمها . ونطرح أسئلة عنها ونشارك فيها مع البعض .. لكن للأسف القليل منهم فقط يتجه للغات .... اتمني ان البعض يتفهم ذلك . لكي نحافظ علي هذا الموقع ونجعله دائما متقدما .... بالتوفيق للجميع في مسيرتكم التعليمية ...

أعتقد من يستفيد من هذه الأقاويل نسبتهم لا تقل عن الخمسة بالمئة والله أعلم

أما سبب انزعاجي هو أن الموقع سيصبح موقع لنشر الأقاويل وليس للاستفادة باللغات, طبعاً لا أقول أن هذا أمر والكل يجب عليه أن يتوقف عن نشر الأقاويل والحكم, ولكن أقصد أن نخفف منهم فعددهم مهول للغاية.

شكراً على القراءة
بواسطة طالب عالمي (6.9ألف نقاط)  
+3 تصويتات

صديقي محمود انا لا انشر شيئا الا وانا اطبق له

الفائدة بالنسبة لي هي اخذ العرة منها

اماال50% فلا اوافقك الراي لان الجميع داخل ع فترة امتحانات

ذلك الجميع يحاول ان يضع ولو شئا يسيرا  حتي يعلم الجميع انه موجود بينهم 

هذا من حسن ظني اما غير ذلك ف الله اعلم

بواسطة طالب محترف (4.5ألف نقاط)  
+2 تصويتات

smiley شخصيًا فالعادة أسحب على الأقاويل والمسابقات، أعتقد من الأفضل أن يتم تحسين الموقع من هذه الناحية. 

-مع أني أنشر أحيانًا منها لكن أعتقد أنه يختلف قليلًا.-

بواسطة طالب عالمي (6.0ألف نقاط)  
+2 تصويتات
انا اولا اتفق مع كلام الاستاذه رومانتك بنسبه 100%

وفعلا لاحظت كثره الاقاول فى الفتره الاخيره حتى انها اصبحت متواحده بكره على موقع ذا اميريكان انجلش

انا شخصيا أحبها واحب ترجمتها لأخذ العبره منها ... ولكن كل شئ له حدود الصراحه وهى ذادت عن حدها بكثير لذلك اتجاهل معظم المنشورات الخاصه بها هذه الفتره ولا أجيب سوى على المفيد منها
بواسطة طالب عالمي (5.6ألف نقاط)  
+2 تصويتات
نفسى أعرف ليه معترضين على المقولات هنا وفى موقع ذا امريكان إنجلش

انتوا عايزين تكون ليها علاقة باللغة اللى بنتعلمها المقولات هى اصلا  ليها علاقة باللغة

فى ناس بتقول بنعمل كدة علشان النقاط لا والله ابداً

هدفها :-

اولا: نصائح للناس اللى ممكن تيأس لو حتى نسبة صغيرة

ثانياً: فيها كلمات جديدة بالانجليزى بنساعد الناس اللى متعرفش تترجم تتعلم منكم وتعرف تترجم زيكم

انا شايفة إن مفيش اى مشكلة فى المقولة بصراحة بالعكس دى بتفيدنا جدا بتخلينا نتعلم اكتر ونطور من نفسنا
ايوه ولله وانا بحبها جدا وبحب اترجمها ... لاكن انا لاحظت ان الموقع هنا وذا اميريكان انجلش اتحولو لاقاويل واقاويل واقاويل ههههه ... اى حاجه بتزيد عن حدها بتكون مش مقبوله ودى حاجه الكل اعتقد متفق عليها !!
تمام وانا معاكم بس انتوا سايبين اللى بدأت تنتشر على الموقع تصاميم موقع طليق بقيت منتشرة اكتر من اقاويل
يعتبر الموقع كله عبارة عن تصاميم
هتستفادوا بإيه من التصاميم اللى بتنزل دى ولا حاجة هتقولوا رأيكم وبس كدة مش هتتعلموا اى حاجة منها اما الاقاويل اكيد هتتعلموا لأنها باللغة اللى احنا بنتعلمها وفيها كلمات ونصائح حلوة جدا
اولا كده انا مش معترضه على الاقاويل انا قولت انى بحبها ... ثانيا::فعلا ولله معاكى حق التصاميم كترت اوووى اوووى على الموقع ... ولو لاحظتى هتلاقى معظمها من طلاب لسه جداد على الموقع بس هما ،خلو علشان يورونا تصميمهم .. وانا افصل ليهم انهم يستفيدو بردو من الموقع
وفى منهم ناس عارفينهم وبيشتركوا بتصاميمهم
ومن قريب عبد الله
اااه انا لسه شايفه تصميم عبد الله وعجبنى + عبد الله شخص متفاعل على الموقع وبيفيد ويستفيد كمان .. لكن انا اقصد الاعضاء الجدد الى دخلو الموقع فقط علشان المسابقه افضل ليهم ان هما كمان يتفاعلو ويستفيدو
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
+1 تصويت
بالطبع لها فائدة فاصحاب هذه الحكم  والاقوال مروا بتجارب وعبروا عن تجاربهم بهذه الحكم والاقوال التى انتقلت من جيل الى جيل لكي يستفيد ويتعلم الجميع

فما المانع من ان  نستقي نحن من هذه التجارب والمعارف لأناس سابقين

اما النسبة ‎%‎50 منشورات فقط عن الاقاويل انا اعلم صراحة ولكن لا اعتقد ذلك

اما عن ان في الساعة الواحدة 3 مناشير عن الاقاويل فانا لم الحظ ذلك بل بالعكس في الاونة الاخيرة اصبحت اغلب المناشير عن مسايقة مبدع طليق وعن التصاميم واتمنى لهم النجاح والتوفيق

واتمنى النجاح والتوفيق للجميع

تحياتي لك وللجميع
بواسطة طالب عالمي (6.4ألف نقاط)  
+1 تصويت
اتفق معك بعض الشئ فبعضها مفيد خاصة اذا كان له هدف ومردود وانا اجيب علي ما يعجبني منها ولكن انا لست مع هذا الكم والذي احيانا اجد بانه غير مفيد وليس له جدوي واحيانا اجد ملصقات وصور ليس لها علاقة بالموقع

غير انه في الفترة الاخيرة زيادة الاسئلة عن المسابقة وتكرار بعضها وكانها اصبحت الشغل الشاغل في الموقع ليس بمشجع لدخول الموقع لذلك اتمني من الادارة فلترة هذة الاسئلة والبوستات قدر الامكان حتي لا نفقد حماستنا.
+1 تصويت
معلش أخر كلمة واسفة على إنى طولت فالكلام

ليه محدش اعترض إن 50% من موقع طليق بقيت عبارة عن تصاميم مسابقة مبدع طليق

علشان واحد او اتنين نزلوا تصاميمهم دلوقتى جميع اعضاء موقع طليق بينزل التصاميم

ليه مسكته فى المقولات اللى ممكن نفيد منها وسايبين تصاميم مسابقة مبدع طليق مفيش اى فايدة منها غير إن احنا نقول رأينا وبس مفيش فى التصاميم دى كلمات نتعلمها مفيش اى إفادة
الأقاويل موجودة منذ نشأة الموقع :) والتصاميم ستنتهي مع نهاية المسابقة :)
تمام
بس اكيد متنكرش إن فيها كلمات جديدة وممكن تنفع للناس اللى لسة مبتدئة منها يتعلموا كلمات وجمل جديدة
ومنها يتعلموا منكم ازاى يترجموا محدش يعرف مين اللى بيقرا الاقاويل دى ممكن الناس اللى بتقرا الاقاويل دى وشافت ترجمتها اكيد بيتعلموا
انا أقولك ليه ما حد أعترض علي التصاميم
بفيديو الشرح الخاص بالمسابقة . قال ممكن في خلال فترة عرضك للتصميم ممكن تدعوا الاخرين لمشاهدة تصميمك
وتكسب تصويتات ... وكلها أيام وسنتهي المسابقة ويعمل فلترة عليها
أما الحكم والأقاويل لو تم اللجوء لأستخدام اللغات هتكون أفضل منها ..
مساء الخير استاذة رومانتيك
مش حضراتكم بتقولوا عايزين نكتب باللغة اللى احنا بنعلمها بحيث تفيد الكل
الاقوال مفيدة فى تلات حاجات الحاجة الاولى  ممكن الناس تتعلم كلمات جديدة
الحاجة التانية ممكن تكون بالنسبة للمبتدئين دى مساعدة ليهم على تعلم اكثر ممكن يكون فى ناس بتحب تترجم ممكن تبقا دى حاجة حلوة ليهم
الحاجة التالتة هدفنا ننصح الناس اللى ممكن تيأس إنها تتعلم
محدش عارف ورا الاقاويل دى مين بيتعلم منها
يا حبوبة أنا فاهمة ده كويس . لكن ما يكون المنتدي بأكمله أقاويل وحكم ..
قليل جدا اللي بيستخدم اللغات ليه لا أعلم ؟
علي الرغم اننا أخذنا دروس ياما بجميع اللغات ممكن جدا يتم التطرق لها ويتعمل تنويع بالأسئلة والأفكار ياما ..
منها أستفادة ومراجعة وتثبيت معلومة وتنويع وتغيير بالسؤال ....
حاضر إن شاء الله هنحاول نقللها
امتا هيظهر الشات
اممم الشات بس محتاج شوية وقت ان شاء الله هينزل
شكرا لتفهمك .. تحياتي لشخصك المحترم
إن شاء الله
شكرا لكى
واعتذر إذا ازعجتك بسبب مناقشتى
لا ولو . أسألي وتناقشي علي كيفك انا تحت أمركم
بس عوزاكم تهتموا شوي باللغات . ده كان قصدي
شكراً لكى
بالتوفيق
96 Online Users
0 Guest 96 Member
Today Visits : 42426
Yesterday Visits : 65156
Total Visits : 45707838

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...