First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

لو بدأت اتعلم الوقتي اللغة هيبقي كويس ولا اتعلمها قبل ما اسافر بسنتين وخلاص؟ [ تمت إجابته ]

في تصنيف اللغه الالمانيه
بواسطة طالب جديد (3 نقاط)  
+3 تصويتات
547 مشاهدات
هسافر ان شاء الله بعد الجامعة الى المانيا

انا في تالتة ثانوي
تم إغلاقه بملاحظة: تمت إجابته

7 إجابة

بواسطة طالب متميز (2.3ألف نقاط)  
+2 تصويتات

أحسن شيء البدء من الوقت الحالي لأن احيانا الانسان بيتكاسل وفي الاخر مش بيتعلم اي حاجه.

توكل علي الله ثم علي قدراتك وابدا وهتحقق هدف التعلم ان شاء الله.

And always remember this qoute" the best time to start is now 

بالتوفيق...

طب لو مبدأتش الماني الوقتي
هظبط الانجليزي عشان اللي معايا انجليزي مناهج بس فكنت هظبط انجليزي الاول بعدها الماني ولا اي رايك ؟
طيب انت ينفع تتعلم اللغتين مع بعض حتي لو انجليزي مناهج شاهد حلقه كيف تتعلم اكثر لغة في نفس الوقت وحلقات المذاكرة الصحيحة علي z American
اها شوفت الفيديو دا بس مش هينفع اتعلم اكتر من لغة كدا عشان في حاجات تانيه هعملها فهيبقي تقيل عليا كدا ... فكدا الانجليزي له الاولوية صح
تمام ما دام الانجليزي اهم عندك ابدأ به ولما تحس انك وصلت لمستوي كويس فيه ابدأ بالالماني ولو كنت عايز تكمل الانجليزي معاه مش مشكلة.
بالتوفيق
تمام شكرا ليكي
للجميع يا رب
بواسطة طالب محترف (3.4ألف نقاط)  
+1 تصويت
زي بظبط بس انا في اولي ثانوي وناوي اسافر المانيا باذن الله وبتعلم الإنجليزي مع الالماني اتعلم الالماني من دلوقتي عشان تلحق توصل المستوي كويس قبل ما تسافر عشان اللغه عاوزه جهد وشغل علي نفسك وبعيد عن السفر الألماني في مصر مستقبله حلو اوي كفايه ال call center بيبدأ من ١٠الف ج
في الجامعة مش هبقي فاضي اتعلم الاتنين .. فالانجليزي له أولوية !
بواسطة طالب متحمس (739 نقاط)  
0 تصويتات
مش لازم تتعلمها بس عشان السفر تعلم اللغة ثروة

انا كنت اتمنى ان الموقع كان موجود وانا اصغر كان هيفرق معايا لكن قدر الله وماشاء فعل

انت لسه صغير والمستقبل قدامك باذن الله كبير اغتنم اي فرصة مش لازم يكون في سبب اللي تشوفه دلوقتي مش لازم ممكن تندم عليه بعدين واكيد مش هيكون بنفس سهولة دلوقتي

ربنا يوفقك
اصل لو مكنتش هتعلمها الوقتي .. اخد كورس الانجليزي عشان يبقي الانجليزي بتاعي كويس و بعدها اخد الالماني ولا امشي بالانجليزي الي معايا كدا و أبدا الماني
الانجليزي يعتبر بتاع المناهج بس مكملتش كتير في الكورس بتاع ذاامريكان انجلش و لا اي رايك
و اياكم يا رب
بواسطة طالب متحمس (739 نقاط)  
ع حسب مقدرتك الانجليزي طبعاً اهم لغة ومن المدارس بيبقى عندنا خلفية فيه فالافضل تكمل فيه
والالماني اعمل كأنك بتاخد كورس ف معهد حدد لنفسك مثلاً 3 ايام ساعتين مثلاً كل مرة للالماني ومخك ف سنك ان شاء الله يقدر يستوعب بس استنى ع الالماني لما تخلص الثانوية انا لسه فاكرة صعوبتها وبلاويها وبعدها ابدا ف الالماني
ده طبعاً رايي الشخصي وانت تقدر ترتبها حسب قدرتك بس اللي قصدته انك تبدا بدري قد متقدر
بالتوفيق وربنا يكتبلك الخير
اها فهمت ..أبدأ بدري

تمام شكرا ليكي
بواسطة طالب متميز (1.9ألف نقاط)  
0 تصويتات
انت تضمن ظروفك بعدين، محدش اصلا يقدر يضمن ظروفه ولو بعد دقيقة، لذلك ابدأ دلوقتي وعندما تتقنها ادرس غيرها
نفس ردي علي كومنت امال
بواسطة طالب جديد (72 نقاط)  
0 تصويتات
دلوقتي أحسن طبعا و ماتقتصرش ع التعلم بس لا إنت تتعلم اللغة وتتعرف كمان ع ناس من أهلها وتكون صداقات من قبل حتى ما تسافر..... كل خطوة هتاخدها بدري هتبقى أحسن ليك.....
لو متعلمتش الوقتي الماني هتعلم انجليزي عشان ضعيف و بعدها الماني ولا اي رأيك ؟
حلوة فكرة الصداقات دي بس اعملها ازاي .. اتعرف على ناس منين
بواسطة طالب جديد (72 نقاط)  
طالما عامل خطط لدراسة اللغات وحاطط أولويات يبقى انت ماشي صح.... كمل بس وماتكسلش...
آبس كتيرة فيها تقدر تكون صداقات ابسطها الفيس بوك ابعت لشخص ما يكون من أصحاب اللغة دي وقوله انك بتتعلم لغته وعايزه يساعدك فيها... وهتلاقي مساعدة ومنها تظبط اللغة عندك بتصحيحه للأخطاء اللي بتقع فيها ومنها تكون صداقات ..... بالتوفيق
تمام كويس  شكرا جزيلا
للجميع يا رب
بواسطة طالب محترف (3.5ألف نقاط)  
0 تصويتات
اتعلم هسه احسن

انت ماتعرف ايش رح يصير بالمستقبل يمكن ماتقدر تتعلم اللغة بالمستقبل

لذلك اتعلمها من هسه لضمان مستقبلك
تمام شكرا فهمت
بواسطة طالب محترف (3.5ألف نقاط)  
عفواا.....
بواسطة طالب محترف (4.5ألف نقاط)  
0 تصويتات

مثل البقية بنصحك تبدأ من الحين

من ناحية الانجليزي فأعتقد أنت نفس يوسف تقريبًا، تريد تقوي الانجليزية كلغة ثانية وتكون الالمانية لغة ثالثة، فااا بنصحك تدرسهم مع بعض اذا ما بيأثر على دراستك الثانوية طبعًا لأنها أهم، ادرس الانجليزية بشكل اكبر من الالمانية وتقدر تشوف منشور يوسف هو سأل سؤال تكوين خطة لتعلم اللغتين معا بحيث يقوي الانجليزية وتشوف ردود الناس عليه كلها مفيدة.

دمت بخير. 

اها تمام الانجليزي له الاولوية و بجانبه الالمانيه .. تعلم اللغات ان شاء الله بعد الثانوية مباشرة
141 Online Users
0 Guest 141 Member
Today Visits : 20123
Yesterday Visits : 71463
Total Visits : 45817561

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...