First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

Wisdom Quote [ تمت إجابته ]

في تصنيف اللغه الانجليزيه
بواسطة طالب متميز (1.9ألف نقاط)  
+6 تصويتات
347 مشاهدات

Silence is the sleep that nourishes wisdom

الصمت هو النوم الذي يغذي الحكمة

بتحب الشخصيات كثيرة الصمت ام كثيرة الكلام

تم إغلاقه بملاحظة: تمت إجابته

7 إجابة

بواسطة طالب محترف (3.2ألف نقاط)  
+2 تصويتات

مساء الخير

أنا من الأشخاص الذين يحبون الصمت والكتمان ... فالكتمان يجعل الإنسان ناجحاً

أحب الشخصيات كثيرة الصمت والكتمان

أطيب التحيات...

مساء الخير اخي
فعلا الصمت له علاقة بالنجاح وحتي الذكاء لان بيكون عندك قدرة اكبر على فهم الآخر وفهم نفسك وتنظيم أفكارك.. شكرا لك جدا
بواسطة طالب اسطوري (11.6ألف نقاط)  
الصمت فن ..
اذا كنت فنانا في صمتك . أصبحت مبدعا في كلامك ...
حلوة اوي المقولة دي اول مره اسمعها
شكرا يا فنانة يا مبدعة❤️
بواسطة طالب متحمس (550 نقاط)  
+2 تصويتات
Nice wisdom ☺️☺️
شكرا كربم
بواسطة طالب مبتدئ (264 نقاط)  
+2 تصويتات

من لا يجيد الصمت لا يجيد الكلام

اذا كان الكلام من فضة فإن السكوت من ذهب

الله سبحانه وتعالى جعل لنا أذنين ولسان واحد لنسمع ضعف ما نتحدث

من لا يفهم صمتك فلن يستطيع أن يفهم كلامك

بواسطة طالب مبتدئ (187 نقاط)  
+2 تصويتات

احيانا يجب الصمت في بعض المواقف التي لا تسمح ان تتكلم وقتها. والبعض الاخر يجب ان تتكلم ولا تصمت أبدا. فهي معادلة موزونة من الناحيتين ومينفعش تكون شخص صامت بس او متكلم بس. 

تعلم متى تصمت ومتى تتكلم

بواسطة طالب متميز (2.3ألف نقاط)  
+1 تصويت

اولا شكرا ع المقولة الرائعة.

من وجهة نظري ان الاتنين الشخصيتين المفروض يحصل فيهم تغيير يعني خير الامور الوسط يعني في مواقف لازم نلزم فيها الصمت لاسباب كتيرة منها ان مثلا ان الموضوع لا يخص شخص معين اما بالنسبة لكثيرة الكلام دي شخصية لوحدها بتكون غالبا متكونة نتيجة ان الشخص عايز حد يسمعه عايز يعرف غيره ان هو بيعرف يتكلم ويتحاور إلخ وغالبا الشخصية دي بتكون متهورة مش كل الشخصيات بعضها.

بس أنا عن نفسي بفضل السكوت والهدوء والتفكير قبل الكلام عشان اعرف افكر انا هحاور الشخص اللي امامي ازاي وبشخصية عاملة ازاي ومعلومات ايه بالظبط الخ.

اتمني تكونوا فهمتوا انا اقصد ايه بعد كل الكلام دا انا اسفه لو حد معرفش يفهم انا اقصد ايه.

شكرا soly ❤️

طبعا فاهمين رنا وشكرآ ع مشاركة رأيك
انا بتعب جدا من الشخصيات اللي بتتكلم كتير لاني بحب افكر واتأمل وهم بيشتتوني وبكون مش عارفه اسمع صوت نفسي والحمد لله َ ان أصدقائي مقدرين ده وديما بيختصروا الكلام وبعدين انت عارفه ان سيدنا محمد أوتي جوامع الكلم يعني مثلا لو حاجة عايزه تعبري عنها ب 10 كلمات كان سيدنا محمد يقدر يعبر عنها مثلا بكلمتين، احنا بقى نحاول نتعلم المهارة دي اي نعم مش هنعرف نقلل للدرجة دي لان الموضوع خاص بالنبي لكن نقدر نقلل 10 كلمات الي 7 مثلا بالتالي نقلل الكلام
فعلا خير الأمور الوسط ونميل ناحية الصمت شوية، طبعا احنا مش بنرفض شخصية معينة، كل حاجه لها مميزاتها وعيوبها، الشخصية المتحدثة اكيد لها مميزاتها وفي بعض الأعمال بتتطلب الشخصية دي
بعتذر ع الاطالة
فعلا عندك حق ومتعتذريش خالص انا فاهمة قصدك وكل حاجه بس انا كنت عايزه اوضح حاجه ان لكل شخصية موقف معين بس انا طبعا بحب الشخصية قليلة الكلام لأني اصلا كدا بس ساعات في ناس من قلة الكلام مبتعرفش تعبر عن شعورها سواء حزن او غيره ولو الحاله دي تطورت ممكن توصل لحالات نفسية زي الوحدة لانها مش قادرة تعبر عن شعورها وبيكون من الصعب التعامل معاها. اتمني اكون وضحت قصدي ☺️
عندك حق رنا
+1 تصويت
السلام عليكم

انا بحب الناس كثري الصمت جدا  

بتوفيق للجميع وشكرا
بواسطة طالب عالمي (6.4ألف نقاط)  
+1 تصويت
احسنت الاختيار

انا من الشخصيات المحبة للصمت والكتمان  

وكما يقولون اذا كان الكلام من فضة فالسكوت من ذهب.
121 Online Users
1 Guest 120 Member
Online Members
Today Visits : 53898
Yesterday Visits : 56116
Total Visits : 44224032

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...