First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

سوالي عام [ تمت إجابته ]

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب محترف (3.6ألف نقاط)  
+2 تصويتات
326 مشاهدات
حسب ما قال الاستاذ ابراهيم عادل لا يوجد سوال غبي

ما هي البرمجة
تمت إجابته

1 إجابة واحدة

بواسطة طالب محترف (4.3ألف نقاط)  
مختارة بواسطة
+1 تصويت

أفضل إجابة

دا سؤال في غاية الروعة اخي 

انتظر مني الاجابةباذن الله

الجواب جميل
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي
قبل ما تعرف يعني ايه برمجة لازم تعرف ما هو علم الحاسوب: وهو قدرة الآلة على تحليل أي مشكلة والخروج بحل (بمعنى)
نقوم بادخال( input مدخلات) ويتم معالجتها بالداخل ومن ثم اخراج لنا (output مخرجات) والمخرجات تعني حل للمشكلة التي قمنا بادخلها في البداية.
مع العلم ان الألة لا تفهم لغة البشر. حضرتك هتقولي طب ازاي فهمتني وايه هي لغة الألة هقولك سؤال جميل
أولا: الألة لها لغة خاصة بيها وهي ( Binary Code الكود الثنائي 0 وال 1) هتقولي ليه هقول لحضرتك لأن ببساطة الكمبيوتر لا يتعرض إلا لحالتين الحالة الاولى موصل بالكهرباء والحالة التانية منقطع عنه الكهرباء.
حضرتك هتسألني سؤال ازاي الكمبيوتر لا يفهم سوا (0 و 1) وانا بقدر أخزن عليه صور وملفات وفديوهات.....إلخ تيجي ازاي هقولك بسيطة أمثلهم في أرقام هتقولي ازاي وهم 0و1 بس .هقولك انت بروفيسور وأسئلتك رائعة خليك معايا:
الكمبيوتر في الأساس مكون من مجموعة من الترانزستور يعني اي يعني دائرة كهربائية (مفتاح كهربائي) لو مفتوح يعني بيدخل كهرباء وبكدا القيمة ب (1) ولو مغلق يعني منقطع والقيمة ب (0) .
ال(0و1) عبارة عن وحدة اسمها Bit وال Byte مكونة من 8 Bit بقدر أعوضها برموز وارقام في اللغة الانجليزية يعني مثلا
حرف N اللي ظاهر لحضرتك ده في لغة الألة بيساوي (01001110) عارف ده يساوي كام بنسبة لطريقة العد البشري 78هتقولي ازاي هقول لحضرتك دول كام(651) هل هتقول ستمائةوواحد وخمسون ولا هتقولي1+5+6=12 أكيد هتقولي الطريقة الاولى هقولك كدا مشيت نصف المشوار نحن نستخدم في لغة الالة طريقة شبه دي ولكن بدل ما بنستخدم خانة للأحاد وخانة للعشرات وخانة للمئات وهكذا بنستخدم طريقة شبيها لها بس مختلفة وعشان مصعبش عليك الامور والحسابات احنا بنضاعف الرقم ازاي خد مثال
         1   1   1   1   1   1   1   1 =   247 ازاي اتبع الاتي
أول عمود =1    ,  تاني عمود=2  , ثالث عمود= 4 , رابع عمود= 8  
خامس عمود=16  , والسادس=32 , والسابع= 64 , والثامن =128
وأي عمود قيمته هتبقى بصفر هنخلي قيمتها مثال للتوضيح
          1 0 0 0  0 0 1  الكود ده هيساوي 65 اللي هو بالنسبة لنا حرف( A )هتقولي ازاي هقولك لغينا كل القيم بصفر اي لايوجد تيار وأخدنا فقط 1 اللي يساوي واحد والواحد اللي في العمود السابع اللي يساوي64 والمجموع 65. عشان التوضيح اكتر تعالى ناخد حرف ال( B ) بيساوي 66 كيف نقوم بعمله بسيطة مجموعة فقط الاعمدة اللي تساويه وسيكون كالاتي
     0 1 0 0 0 0 1 = (66 أي حرف ال B) فكل الاعمدة اللي بصرف لا نحسب قيمتها فقط نحسب قيمة ال الوحايد ف ثاني عمود قيمته ب2 وسابع عمود قيمته 64 المجموع 66 وهكذا في كل شئ عايزة اخزنه

و(0):يعني اقفل - خطأ - إلغي كل ده يندرج تحت (0)
اما (1) يعني صحيح - افتح - نفذ .
بمعنى اخر افعل او لا تفعل (0 و 1)
ارجو ان حضرتك تكون استفدت ولو لا قدر الله ده محصلش ده يبقى عيب عندي انا انا اللي مقدرتش اوصل لحضرتك المعلومة لسه فيه معلومات اخرى بس حاليا مش قدرة ارتبهم بس عموما مستر ابراهيم عامل 2 فديو روعة انصحك بمشاهدتهم ولو احتاجت حاجة تقدر تقولي بالتوفيق لك اخي
جواب رائع جدا جدا جدا
ربي بالتوفيق والابداع يارب
لليله جمعه مبارك عليكم
شكرا جزيلا اخي
ولو حضرتك وقف عليك حاجة ممكن تقولي
وان شاء الله اكون عند حسن ظنك
البرمجة جميلة جدا وسهلة هي عايزة اول حاجة حب تاني حاجة صبر
واوعى تسمع كلام اللي يقولك اتعلم اول حاجة لغة كذا لغة برمجة معينة دي مش اول الطريق اول حاجة لازم تفهم يعني ايه برمجة وخورزميات وعلم الحاسوب وبعد كدا دور ع التخصص واللغات المختلفة
والتوفيق لك أخي
السلام عليكم يا أخي معليش انا غلط في حاجة المجموع ٢٥٥ وليس ٢٤٧ أنا أسفة معليش
وعملت سؤال بس بطريقة أحلى شوية عنوانه ما هي البرمجة ممكن تدخل عليه
أنا خايفة ابعت لك اللينك الشاشة تبيض من عندك وميظهرش فيها كل المعلومات بس يا ريت تدور على السؤال
وبالتوفيق
بواسطة طالب اسطوري (11.6ألف نقاط)  
مساء الخير ..
لينك سؤالك .. https://bit.ly/2MrtJV3
بالتوفيق
شكرا لك عزيزتي رومانتك♡
81 Online Users
0 Guest 81 Member
Today Visits : 26123
Yesterday Visits : 69117
Total Visits : 46071452

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...