First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

I wañna a help [ تمت إجابته ]

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب مبتدئ (202 نقاط)  
+4 تصويتات
383 مشاهدات
السلام عليكم انا عندي مشكله مضايقاني ومأثره عل نفسيتي اوي وهي اني بضيع وقتي كل يوم وانا عل الحال دا بقالي شهر وعلي امتحانات ومذاكره

الخلاصه ان ي كل يوم انوي اني هقوم اصلي كل صلواتي وهذاكر واحفظ قرءاني وانظم يومي وكالاعاده  بقوم مبعملش حاجه وارجع انوي نفس النيه اليوم التالي

معلومه اني مش الي شاغلني التلفون  وكمان مش حكاية  مذاگره بس لا دا گل حاجه.

وشاهدت كل ما تتوقعوه من فديوهات وگتب عن تنظيم الوقت

ممكن مساعده لو سمحتم

ومتشكره لتعبگم معايا
تمت إجابته

3 إجابة

بواسطة طالب عالمي (6.4ألف نقاط)  
مختارة بواسطة
+1 تصويت

أفضل إجابة
بصي يا مريم انا من صغري باعمل جدول ليومي بكل نشاط هاعمله فيه ودي كانت طريقتي من غير ماحد يوجهني او يراقبني كنت من نفسي عارفة انا عايزة ايه من اليوم وبارتب بعدد الساعات حتي النوم والصحيان والصلاة والمذاكرة والخروج والتليفزيون لحد ما بقي تعود واسلوب حياة بالنسبالي حتي بعد ما اتخرجت واشتغلت وبقيت باشتغل بخطة للاسبوع وبعدها خطة شهر

عشان كده انت لوحدك اللي تقدري تعمليها وانا واثقة انك باذن الله هاتقدري وجربي يوم هتلاقي نفسك عملتي ١٠% من الجدول تاني يوم هتلاقي النسبة عليت ل ٣٠% وومكن اكتر وهكذا لحد ما تلاقي نفسك اتعودتي وبقيتي مش محتاجة تبصي فيه من كتر ما بقي محفور في عقلك .

كمان لازم تحفزي نفسك وتكفأيها علي كل يوم النسبة تعلي فيه بانك مثلا تجيبي لنفسك شوكلت او انك تخرجي او ..........

وربنا يوفقك باذن الله والمشكلة تتحل بس جربي
شكرا لك ميرفت على النصيحه
ووفقگ الله وچعلكي من عباده الصالحين
بواسطة طالب عالمي (6.4ألف نقاط)  
اللهم امين يارب العالمين جميعا يااارب
بواسطة طالب جديد (38 نقاط)  
+2 تصويتات
جرب طريقة الدقيقتين

قول اليوم راح اقرى صفحة واحدة قران بس

و لما تروح تجد المهمة سهلة و تتشجع لكي تكمل

فالبداية هي الاصعب و لو اقنعت عقلك انو حتعمل شيئ بسيط و سهل حيكون مستعد

ارجو وصلت الفكرة :)
شكرا لك وهبتدي اطبقها من بكره
بواسطة طالب مبتدئ (423 نقاط)  
+2 تصويتات
جربي حددي وقت لكل مهمة معينة مقررة تعمليها.  واعملي منبه..  وياحبذا لو يكون معك شركاء بنفس المهمات..  دايما الجماعه تحفز بعضها لعمل اي مهمة.

اكيد لما تكوني وحدك تتثاقلي.  ولكن، معك، شخص اخر رح تتشجعي...  والله يوفقك ويثبتك
شكرا لمساعدتي  انا فعلا دوما بعمل گدا ولگن مع الوقت انأ الآن فعلا بعمل الچدول ولگن مش بلتزم به ودي مشگلتي وگمان انا في نفس الوقت بضيع معظم وقتي ولكن ضميري يؤنبني لأن ورايا حاچات گتير اعملها
93 Online Users
0 Guest 93 Member
Today Visits : 42863
Yesterday Visits : 69117
Total Visits : 46088176

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...