First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

أنا خلصت المستوى الأول على ZAMERCANENGLISH ممكن حد يقولي طريقة أراجع بيها قبل الإمتحان؟ [ تمت إجابته ]

في تصنيف اللغه الانجليزيه
بواسطة طالب مبتدئ (497 نقاط)  
+11 تصويتات
1.1ألف مشاهدات
انا عايز طريقة كويسة وسهلة ومش لازم تبقى سريعة للمراجعة لأني عايز أدخل المستوى الثاني بدون مشاكل.
تم إغلاقه بملاحظة: تمت إجابته

24 إجابة

بواسطة طالب محترف (4.0ألف نقاط)  
+5 تصويتات
راجع من ملف كل كورس اللي مع الحلقات وحل الاختبار اللي ورا كل درس مرة تانية أو كفاية تحل اختبارات الدروس فقط وعلى حسب نتيجة تشوف محتاج مراجعة ولا لأ
بواسطة طالب جديد (40 نقاط)  
+4 تصويتات
أقترح عليك أن تراجعي حلقتين يوميا واحدة من كورس تعلم من الصفر و الثانية من كورس القواعد عندما تكملي الكورسين بعدها ممكن تعملي كورس الكتابة و الصوتيات بعدما كورس الإستماع و المحادثة و أخيرا كورس الكتابة لأن كورس الكتابة بمثابة تمارين على كل الكورسات  أحسن ما إنك تعملي 3 حلقات أو أكثر و أنصحك بتنويع وسائل المراجعة مرة راجعي في الملخصات التي عاملها الأستاذ مرة في دفترك بهذه الطريقة تحفذي عقلك على المذاكرة و لن تحسي بالملل أتمنى أن أكون إجابتي أفادتك
بواسطة طالب جديد (7 نقاط)  
جيد، بس، كدا المراجعة بتأخد زمن ،أقترح أكبر قدر تسطيع مراجعته من الحلقات في اليوم يفي بالغرض المطوب
بواسطة طالب جديد (3 نقاط)  
شكراً على الاجابة كنت محتارة كيف اقوم بمراجعة الكورس الاول
بواسطة طالب جديد (40 نقاط)  
نعم لكن صاحبة السؤال قالت ليس مهم ان تكون المراجعة سريعة لأنها تريد أن تدخل المستوي الثاني بدون مشاكل فأنا قمت إجابتها بناء على وصفها تحت السؤال و أكيد الذي يتمكن من مراجعة أكثر ممكن فكل شخص و قدراته
بواسطة طالب جديد (3 نقاط)  
اكيد طبعاً.
بواسطة طالب جديد (35 نقاط)  
+4 تصويتات
حمل الملخصات و كل يوم شوف ملخصات كورس و  لو الكورس كبير شوفو علي يومين
بالإضافة للمخلص، يجب مشاهدة فيديوهات الدروس على قدر ما تقدر،من غير تحديد عدد للمحاضرات في حال المراجعة
بواسطة طالب عالمي (7.1ألف نقاط)  
+3 تصويتات
لا تقلق الامتحان سيكون سهل ان شاءالله في البدايه انا اعتقدت أنه صعب ولكن كان العكس تماما....انا قمت بمراجعة ملفات pdf لكل كورس وقد حددت وقت معين لذلك لا تقلق الأمر سيكون سهل جدا ان كنت قد درست جيدا من البدايه...وبالتوفيق
بواسطة طالب جديد (18 نقاط)  
+3 تصويتات
راجع ملخصات الدروس هي موجودة  في البرنامج بعد كل درس

بالتوفيق
بواسطة طالب مبتدئ (204 نقاط)  
+2 تصويتات
راجع الملاحظات والدروس التي دونتها بعد سماعك لكل درس
بواسطة طالب متحمس (687 نقاط)  
+2 تصويتات

راجع على المستوى الاول كله فى اسبوعين مثلا بحيث انك تحرتفه

ادى كل كورس وقت معين  بحيث تدخل على كلماته اللى مكنتش عارفها و راجعها تانى و سمعها لنفسك  و حل بعد كل درس فى الصوتيات تانى كانك اول مره علشان تستفاد و تترسخ المعلومه فى عقلك الاواعى و راجع على كله تانى من ال pdf  و بذات الجرامر حل عليه الاول من غير ما تراجع و شوف نفسك و شوف نقط ضعفك لو عندك يبقى راجع عليها و لو معندكش نقط ضعف يبقى كدا انت تمام و اساسى ده تعمله علطول غير المراجعه انك تتكلم كل يوم 10 دقائق على الاقل و اتكلم بطريقه الراديو 

+انا عملت الطريقه دى مع نفسى فى المستوى الاول و افلت الامتحان و بعملها اهو فى المستوى التانى 

بواسطة طالب جديد (18 نقاط)  
+2 تصويتات
راجعي من ملخصات أ/ ابراهيم ال هي pdf و من ملخصاتك انت

كل درس ح يتراجع من pdf و من دفترك و بعد كده الاختبار من التطبيق

ومثلا كورس الصوتيات والاستماع الا من التطبيق
بواسطة طالب مبتدئ (264 نقاط)  
+2 تصويتات
راجع من الملخصات الخاصة بالمستوى الاول واذا شعرت ان هناك معلومة قد نسيتها فعد الى الفيديو الخاص بها
بواسطة طالب محترف (2.9ألف نقاط)  
+1 تصويت
ممكن تذاكر من الكراسه اللي كنت بتكتب فيها الدروس..واعتقد في حلقات مراجعه في الكورس
بواسطة طالب مبتدئ (211 نقاط)  
+1 تصويت
راجع ملخصات الدروس

بالتوفيق
بواسطة طالب جديد (86 نقاط)  
+1 تصويت
انا فى المستوى التالت . وكنت براجع المستوى من الاسكتش اللى بكتب فيه .ولو حسيت ان فى حاجه محتاجه اسمعها تانى او نسيتها شويه كنت برجع للفيديو بتاعها.
بواسطة طالب مبتدئ (255 نقاط)  
+1 تصويت
راجع الملخصات بالاضافة الى الدروس التي ليس فيها ملخصات كـكورس الاستماع والصوتيات
بواسطة طالب متحمس (1.2ألف نقاط)  
+1 تصويت
من الممكن عن طريق تقسيم جدول يوميا لحل  جميع اختبارات المستوي وتري ان كان لديك اي مشكلة في اي درس ام لا
بواسطة طالب جديد (135 نقاط)  
+1 تصويت
انا كنت براجع كل يوم كورس من الملخصات اللى فى التطبيق وفى اسبوع كنت خلصت مراجعتهم وامتحنت وجبت درجه حلوه الملخصات فيها كل حاجه مفيده بصراحه ❤️
بواسطة طالب مبتدئ (195 نقاط)  
+1 تصويت
انا اعدت مراجعة كل الدروس من الاول واذا كنت كاتب الدروس راجع من الكرس فقط وركز جيدا في كل صغيرة وكبيرة في الدروس في جميع الكورسات ولا تستهن باي معلومة بالتوفيق
بواسطة طالب جديد (93 نقاط)  
+1 تصويت
هلق ممكن تعمل مراجعة للدروس اللي حاسس أنك ممكن تغلط فيها وبصير ترجع للملخصات كمان هي أفضل طريقة وعن تجربة
بواسطة طالب جديد (9 نقاط)  
+1 تصويت
بسيطة، هتراجع الملخصات والحلقات
بواسطة طالب جديد (4 نقاط)  
+1 تصويت
انصحك بمراجعة ملخصات الدروس
+1 تصويت
راجع أكبر عدد تستطيع مراجعته خلاص اليوم وممكن تنوع الفيديوهات من كورس تعلم من الصفر ، القواعد الصوتيات .... الخ حتى لا تصاب بالملل، مع مراجعة ملخصات الحلقات مع تمنياتي بخالص التوفيق والنجاح
127 Online Users
0 Guest 127 Member
Today Visits : 32856
Yesterday Visits : 56116
Total Visits : 44203007

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...