First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

هل استطيع [ تمت إجابته ]

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب جديد (1 نقطة)  
0 تصويتات
467 مشاهدات
انا اريد انا اتعلم اللغله الانجليزيه ف هيا الاهم واللغه الاسبانيه ف هيا ممتعه ولاكن انا متررده بين اللغه الصنيه أو الاسبانيه وكمان انا بدرس اللغه الفرنسيه كماده في الدراسه يعني ولاكن الدراسه متقدمه عن الكورس ال هنا هل استطيع انا اتابع ام لا يعني دلوقتي اقدر اتعلم الاربع لغات معا مع العلم ان الانجليزيه والفرنسيه دي في الدراسه فقط الاسبانيه والصنيه أيهم أفضل أو أي اقتراحكم للغات يعني
تم إغلاقه بملاحظة: تمت إجابته.

8 إجابة

بواسطة طالب محترف (2.9ألف نقاط)  
+2 تصويتات

اختاري واحده فقط الاسبانيه او الصينيه بجانب الدراسه 

انا شخصيا مثل موقفك واخترت الاسبانيه لاني ارتحت لهذا..انت ايضا هذا قرارك وقدرتكenlightened

بواسطة طالب متحمس (509 نقاط)  
+2 تصويتات
بس لو هتدرسي لغتين مع بعض فالفيديو ده مفيد جدا  
طريقة دراسة لغتين في نفس الوقت

و ارجوا لكِ التوفيق و كل خير (:
+2 تصويتات
من ناحية مين اهم فأكيد أهم لغتين الانجليزي و الصيني مع اني بحب الأسباني جدا بس الصيني أهم
+2 تصويتات
بردو نصيحة مهمة جدا لو انت بتتعلمي فرنساوي مع الانجليزي فخلاص ركزي في الانجليزي و الفرنساوي بس مع انهم متشابهين و صعب تعلمهم مع بعض بس في الآخر أحسن حاجة التركيز على لغة واحدة
بواسطة طالب جديد (16 نقاط)  
+1 تصويت
( من خبراتى الخاصة )

تعلم لغتين أساسيتين الإنجليزية و الفرنسية شئ مهم و أساسى

لكى يفيدك فى دراستك و يجيبك في المواد الدراسية حتى لو كان الدراسة متقدمة عن الكورسات

فهو بمثابة استذكار للدروس الماضية و تعلم أشياء بسيطة قد تكونى لم تفهميها من الدراسة

_ أما اللغة الصينية و اللغة الاسبانية

ايهما أقل مجهود فى التعلم مع اللغتين الأساسيتين فهى اللغة الاسبانية

ملحوظة

تعلمى اللغة الإنجليزية و الفرنسية إذا كنتى فى موعد الدراسة

أما إذا كنتى فى أجازة دراسية فتعلمى اللغة الصينية و اللغة الاسبانية
تمام شكرا هعمل كدا فعلا هركز بس في ال بدرسهم وفي الاجازه ابقى اشوف بقى هتعلم اي وحده
بواسطة طالب جديد (108 نقاط)  
+1 تصويت
ما في شي اسمه ما تستطيع

بس بترهق نفسك فما في داعي تضغط عليها فاختار الاهم
0 تصويتات
احنا في عصر مش محتاجين تشتت زيادة ركزي على حاجة واحدة او اتنين بس
–1 تصويت
مشكلة الناس انهم متحمسين جدا لدرجة ان ممكن تلاقي واحد بيتابع السبع لغات و في الآخر كمان شهر كل دول هيوقفوا كل حاجة و مش هيتعلموا أي حاجة من كل اللغات دي عشان في الأساس كان الموضوع عندهم تسلية و تجربة جديدة بس مش عندهم جدية في التعلم
على فكره انا مقصدش كدا شوف السؤال لأن انا اصلا في الدراسه باخد الانجليزي والفرنساوي ف اما الإسباني بحبها عادي بيقولوا الصيني أهم فهمت
اه آسف جدا فهمت غلط .
الاسباني ممتع بس الصيني اهم مع اني مش بتعلمه بس اللغ الصينية اهم عشان متحدثينها اكثر و ظهورها الاقتصادي و السياسي اكبر من الدول اللاتينية.
و اتمنى لك التوفيق و شكرا (:
آسف لو كان أسلوبي محبط مكنتش أقصد أحبط حد كنت بنبه بس (:     :)
119 Online Users
0 Guest 119 Member
Today Visits : 52299
Yesterday Visits : 56116
Total Visits : 44222433

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...