First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

اكتشف طريقة تفكيرك [ تمت إجابته ]

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب متميز (1.9ألف نقاط)  
+11 تصويتات
569 مشاهدات

يوجد انواع مختلفة من التفكير،واحنا بنستخدم كل الأنواع لكن ديما بيكون عندنا نوع اواكتر بنستخدمهم بشكل اكبر واسهل هتكلم النهارده عن التفكير التجريدي وحاول تكتشف نفسك إذا كنت بتستخدم النوع ده من التفكير ام لا

هو تفكير يتيح لنا ملاحظة وادراك العلاقات بين الأنماط والعناصر المختلفة لتطوير واستنتاج افكار جديدة

خصائص التفكير التجريدي

1- التفكير التجريدي له القدرة ع التفكير ف الأشياء الغير موجودة

عكس التفكير الملموس، الأطفال يتعلمون بالتفكير الملموس ويجدون صعوبة ف تعلم شئ لا تدركه حواسهم، لكن التفكير التجريدي يعلمك الأفكار المجردة مثل وضع الأهداف، تحقيق النجاح، الحب الافلاطوني.. 

يعلمنا أيضا التأمل، تأمل ما حولنا وتأمل أفكارنا بما يسمى ما وراء المعرفة، بفضل هذه القدرة يمكن للناس ان يدركوا ما نفكر فيه او نشعر به، والبحث عن المعتقدات الخفية وراء هذه الافكار

مثال : اذا انهي شخص علاقة ما

فإن التفكير المجرد يقودك الي البحث عن الأسباب او استنتاجها ثم اتخاذ قرار بشأن الموقف وهو عدم ارتكاب نفس الاخطاء، كلما أتقنت هذا النوع من التفكير كانت قدرتك اكبر ع تحديد العناصر وربطها والتوصل لاستنتاجات صحيحة وتطبيق افضل ع حياتك 

2 - التفكير التجريدي يساعدنا ع البحث عن معاني جديدة لكل موقف، هذا مفيد اجتماعيا لفهم نوايا وافكار الناس الضمنية

مثال : اذا أخبرك صديقك انه يحب عصير البرتقال هل هذا معناه انه مجرد تعبير عن رأيه ام يريدك ان نجهز له كوباsmiley على فكرة المواقف دي بتحصل ف حياتنا كتير بتكون مش عارف متحدثك بيتكلم عادي ولا قصده حاجه تانية، بتطوير التفكير التجريدي بيكون عندك قدرة اكبر ع فهم المعاني الضمنية وده بيكون عن طريق تسجيل ملاحظات ف عقلك عن كل شخص بتتعامل معه و كمان من التجارب الحياتية

كيف تطور التفكير التجريدي؟ 

1- فكر ف المعنى الخفي

عند قراءة شعر او مقال او نكات ابحث عن المعنى الخفي والتلميحات الخفية ودلالة الكلمة

هنشر بإذن الله مشاركة بعنوان لغز فصيح   وخمنوا الأبيات الشعرية بتتكلم عن ايه 

2-حل الالغاز

الالغاز تساعد ع ادراك العلاقات بين العناصر وهذا ما يتطلبه التفكير التجريدي(راجع التعليق)

مثل الغاز الرابط العجيب

3-اعمل تغيير ف طريقة تنظيم اشياءك

مثلا اذا كنت منظم كتبك حسب اللون، غير التنظيم ويكون حسب الترتيب الأبجدية، مش بالضرورة الكتب، اي حاجه تحتاج تنظيم غير من طريقة الفرز

هذه الطريقة تشجع انشاء ترابطات مختلفة بين العناصر

4- كتابة الشعر والمقالات

فن الكتابة يعتمد ع استخدام الكناية والاستعارات والمقارنات وده بيتطلب عمل علاقات جديدة بين العناصر

مثال : أطلت النظر الى السماء فسحرني جمالها المعهود بردائها الداكن المرصع

ف الجملة دي ربطت بين اكتر من عنصر واوجدت علاقات بينهم، العنصر الأول السحر مفترض اربطه بالساحر لكني ربطه بعنصر جديد وهو الجمال، كمان الرداء المفترض اربطه بالإنسان لكني ربطه بالسماء، وكذلك مرصع مفترض اربطه بالمجوهرات لكني ربطه بعنصر اخر وهو السماء

5-واكيد القراءة

القراءة تنمي كل أنواع التفكير، لكن للتفكير التجريدي ركز ع كتب علم النفس والفلسفة

الشاهد التفكير التجريدي محتاج انك تنمي الملاحظة وفهم النمط وتعمل علاقات جديدة وفهم ماوراء الكلام و الاستنتاج

مين عنده النوع ده من التفكير؟؟؟ 

ومين قرر يطوره؟؟ 

تم إغلاقه بملاحظة: تمت الاجابه

10 إجابة

بواسطة طالب متميز (2.3ألف نقاط)  
+3 تصويتات

شكرا soly  ع المعلومات الجميلة رائعة كالعادة.

انا عندي النوع دا من التفكير بحب جدا افكر في اسباب حاجه حصلت ليه ولو كنت عملت كدا كان دا حصل؟ وبحب التفكير جدا واستنتاج نتائج مش موجودة وكمان بحب عدم تكرار نفس الاخطاء وبحب اشيائي تكون مرتبة جدا كل حاجه في مكانها وكل لون مع اللي يشبهه .

شكرا جدا وبالتوفيق للجميع ☺️

كنت حاسة والله انه عندك.. انا كمان عندي بس ف انواع تانية موجوده عندي اكتر.. هتكلم عنها بعدين ..ترقبوا
شكرا جدا soly.
انا عندي كمان ف انواع تانية هبقي اقولك عليها ☺️.
يا سلام ع الناس اللي فاهمه نفسها
بحب افهم نفسي عشان احدد انا عايزه ايه في حياتي وبحب ايه وطريقة تفكيري ايه وحاجات تانيه كتير.
اهم حاجه الواحد يفهم نفسه عشان يجتنب الحاجات اللي بتسبب له ازعاج ويعرف يحل مشاكله
فعلا.. وطريق الوصول هيكون اسهل
اقصد بطريق الوصول هو طريق تحقيق كل هدف
عندك حق رنا
بواسطة طالب متميز (2.2ألف نقاط)  
عُدل بواسطة
+3 تصويتات

يسعد مساكم جميعا ❤

** الحمدلله عندي هذا النوع من التفكير أحب الإستنتاج و التنظيم و التأمل و الخيال ..  ومرات كثيرة أعرف القصد من كلام الأشخاص اللي قدامي  ، و كمان الشعور القوي بهم مثلا ( يأتيني شعور بأن هذا الشخص سيأتي غدا ، او ينجح ... الخ ) وفعلا يحدث ما شعرت به .smiley

**موضوع في قمة الرووووعة أحسنتِ الإختيار ،تحياتي لكِ حبيبتي .❤yesyesyes

بواسطة طالب متحمس (1.3ألف نقاط)  
+2 تصويتات
جزاك الله خيرا على المعلومات القيمة
جزانا وإياكم اخي محمد.. النوع ده عندك؟
بواسطة طالب محترف (4.1ألف نقاط)  
+2 تصويتات
شكراً سولي على المعلومات الرائعة ♥️
عفوا مروتي❤️
بواسطة طالب محترف (4.1ألف نقاط)  
حبيت (مروتي)
احلى 'مروتي' كمان
+2 تصويتات
Soly هذه معلومات في غاية الروعه

بصراحه انا جيده  في الالغاز واحب ان ابحث عن اصل الاشياء  واحب الترتيب وتناسق

لكن لا اضن اني جيده في هذا النوع من التفكير

لكن ان شاء الله ساعمل على تطوريه

واخير شرحك كان جدا واضح وهذا يعني
البحث عن الالغاز ممكن يكون برضو تبع التفكير الإبداعي.. ان شاء الله هتكلم عن كل أنواع التفكير فيما بعد عشان كل واحد يكتشف نوع تفكيره وينميه او لو عايز يكتسب نوع معين يعمل ايه
شكرا اختي
بتوفيق فيما تقومي به فهو رائع
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
+2 تصويتات
شكرا الك كتير انا اسمعت  فيه قبل هيك بس الصراحة ما كنت فهمها هلاء فهمت بس للاسف النوع هاد مو عندي بس حبيتوا وان شالله راح احاول اتعلم كيف افكر بتفكير تجريدي ويا ريت تنشري اكتر عن انواع التفكير

شكرا وتحياتي لكي ❤️❤️
حاضر shahed ان شاء الله انشر
مفيش مشكلة لو مش عندك، ممكن يكون عندك نوع تاني
او لو عجبك ممكن تطوره وتنميه عندك
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
ان شالله خير وانا في انتظار المزيد وانا فعلا حبيت هالتفكير وان شالله اقدر اطوره

تحياتي لكي ❤️❤️
بواسطة طالب متحمس (1.3ألف نقاط)  
+2 تصويتات

شكرا جزيلا لك soly على المعلومات القيمة، بصراحة انا من النوع دا . بالتوفيق لك.

بواسطة طالب عالمي (5.6ألف نقاط)  
+2 تصويتات
شكرا سولى على هذه المعلومات احسنتى استمرى

بصراحة دة مش نوع تفكيرى

بالتوفيق
بواسطة طالب مبتدئ (202 نقاط)  
+1 تصويت
انا  بحب التفكير كتير ودايما برابط الاحداث مع بعضها وطلع استنتاجات وبفكر لو دا حصل ايه بيحصل وهكذا  ولكن فهم الاغاز دايما ببقا تفكيري سلبي بالشخص يعني بحسه ببقى عايز يقول الاغاز دي في الواقع ولكن بطريقه غير مباشره   

وشكرا عل المعلومات يا سولي❤
بواسطة طالب محترف (3.5ألف نقاط)  
+1 تصويت
الله انا عندي التفكير التجريدي

شكراا
111 Online Users
1 Guest 110 Member
Online Members
Today Visits : 27590
Yesterday Visits : 56116
Total Visits : 44197750

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...