First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

لو سمحتوا عاوزه حد يفدنى فى الصينى [ تمت إجابته ]

في تصنيف اللغه الصينية
بواسطة طالب جديد (46 نقاط)  
+4 تصويتات
327 مشاهدات
لو سمحتوا عاوزه حد يعرفنى نطق الحروف بتاعه الحلقه الاخيرة فى اللغه الصينه لانى شيفاهم شبه بعض ومش عارفه افرق بينهم ،فقولولى بتنطقهم ايه
تمت إجابته

6 إجابة

بواسطة طالب مبتدئ (202 نقاط)  
مختارة بواسطة
0 تصويتات

أفضل إجابة
انا كنت كدا عدت الحلقه عرفت افرق بينهم لكن النطق سينحل اما الاستماع سيأخذ القليل للتمرن هقولگ عل نصيحه انا عملتها اثناء النطق الchانطقها كما في الانجليزي لاكن اثني لسانك لحلق فمك  اما shنفس الكلام لكن لسانك لا يلامس الحلق. اما zhفكأنك تنطق dgلكن مع ثني اللثان للحلق اما r انطق رولكن اثني لسانك لحلقك وكأنه سئلامسه وادفع الهواء للخارخ. اعرف ان هذا سيكون صعب قليلا لكن ستتقنهم قريبا مع اعادة الفديو
هذا فقط لت0اولي النطق لا تستخدمي هذي الطريقه باستمرار فقط لكي تستطيعين النطق بالبدايه. وطبعا لازم بتواچهك مڜگلات بالبدايه لكن يتتقني هذا افتر ذات
الله يجازيك خير افدتينى
نحن واياكم
بواسطة طالب محترف (4.0ألف نقاط)  
+2 تصويتات
حاول تسمع وتركو اكثر من مرة

ومع مرور الوقت نتعود على التطق
ان شاء الله ،تسلم
بواسطة طالب جديد (108 نقاط)  
+1 تصويت
جرب تعيد الحلقة اكثر من مرة
شوفتها 3 مرات ولا فى فرق الله ييسر يارب
بواسطة طالب محترف (4.0ألف نقاط)  
+1 تصويت
يصعب علينا شرح النطق بالكتابة اختي الكريمه :)

لكن اعيدي الحرف الذي تواجهين مشكلة بنطقه اكثر من مره و استمعي جيداً و بتركيز ثم طبقي كل حرف يقوله الأستاذ.

شيء طبيعي تواجهك هذه المشكلة في البداية لكن حبه حبه و ان شاء الله تتقنينهم.

كل التوفيق لكِ، دمتِ بخير.
الله يجازيك خير
+1 تصويت
واجهتني نفس المشكله وأيضا صوت الروبوت على بعض الكروت غير واضح وجميعنا نختلف بطرق التعلم وادمغتنا مختلفة بعضنا يسمعها بكل وضوح والبعض الاخر لا

الحل الي انا وجدته هو اني ادخل على اليوتيوب واجيب النطق بنفسي من شخص صيني عشان اقدر اشوف الفم وهو بيتكلم مع سماع الصوت
طيب لو سمحتى ممكن تقوليلى بتجبيها ازاى من على اليوتيوب وشكرا جزيلا
بواسطة طالب محترف (4.5ألف نقاط)  
+1 تصويت

smiley البداية صعبة وبالتعود حتزبطيها، أعيدي الحلقة مرتين يوميًا اذا كنت متفرغة، اذا حبيتي فممكن تشوفي من مقاطع الاجانب ما يصعبوها انجليزي بسيط يستعملون ومش لازم تفهمي لهم بس تحاولي تسمعي وتنطقي، pinyin zh ch sh. 

ولو بغيت اعطيك مقاربات فما رح تكون زي الاصلي بالضبط بس فالبداية أنا كنت أستعملهم لحتى تعودت عليهم، الzh انطقها زي ج مشبعة، و الch انطقها زي تش والsh ش خفيفة، وهذا غلط تعتمد علي حاول تشوف مقاطع أكثر.

كمان تقدري تكتبي فجوجل pinyin chart في كثييير بتحصلي وتقدري تدخليهم وتسمعي الصوت منهم.

دمت بخير. 

الله يجازيكى خير يا ميار ومتشكره جدا
146 Online Users
0 Guest 146 Member
Today Visits : 50282
Yesterday Visits : 60675
Total Visits : 45776304

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...