First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

كيف يمكنني وضع خطة لدراسة أكثر من لغة ؟؟ [ تمت إجابته ]

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب جديد (8 نقاط)  
+7 تصويتات
318 مشاهدات

احتاج لدراسة 4 لغات في نفس الوقت الانجليزية و الايطالية و اليابانية و الفرنسية و لدي اسباب ليس لغرض الاستعجال..

ما هي افضل خطة اضعها للتعلم ؟؟

هل ادرس كل منهم مرة في الاسبوع أم ادرس اثنتان منهم في اسبوع و الاخرتان في الاسبوع التالي و هكذا ؟؟

- مستواي متوسط في الانجليزية لذا لن تختلط عندي بلغة اخري heart

تم إغلاقه بملاحظة: تمت الاجابه

7 إجابة

بواسطة طالب عالمي (6.0ألف نقاط)  
0 تصويتات
تمام انا اقترح عليك ان تدرس مادتين كل اسبوع وكل ماده يخصص لها يومين او ثلاثه على حسب ما تحب واليوم الفاضى تراجع على الى اخذته علشان متنساش

وبالتوفيق
شكرا سأعمل بنصيحتك <3
gamsahabnida <3 <3
بواسطة طالب عالمي (6.0ألف نقاط)  
هههه شكلك عارف كورى او انت فان كيبوب
على العموم anieyo
بواسطة طالب متميز (1.7ألف نقاط)  
0 تصويتات
انا انصحك ادرس ثلاث لغات الثلاثه فى نفس الوقت يعنى مثلا فى الصباح لغه و العصر لغه و العشاء لغه أخرى هذا على سبيل المثال أما دراسه لغتين فى اسبوع ولغتين في أسبوع مستواك لن يتقدم و هناك فيديو للأستاذ ابراهيم عن ذلك شاهده بعنوان تعلم لغتين فى نفس الوقت سيفيدك أن شاء الله

و بالتوفيق
ان شاء الله.. شكرا للاضافة <3
بواسطة طالب مبتدئ (160 نقاط)  
0 تصويتات
مينفعش تدرس اربع لغات مع بعض

اقصي حاجه 2

انا مش بحبطتك انا بنصحك

شوف الفديو الي عمله أ/ابراهيم على اليوتيوب بعنوان: كيف اتعلم أكثر من لغه في نفس الوقت

للاستفاده أكثر
ان شاء الله <3
بواسطة طالب متميز (1.9ألف نقاط)  
0 تصويتات
4 لغات كتير اوي، الطبيعي ان الناس بتدرس لغة واحدة، ف مش شويةابدا انك تدرس لغتين، ف البداية هيكون سهل دراسة الأربعة لكن بعد كده المنهج هيزيد ويحتاج وقت اكبر ف المراجعة وتطوير مهارات الاستماع والتحدث والقراءة والكتابة للاربع لغات، ديما هتحس انك مثقل ومرهق وهيأثر ع جوانب مهمة مينفعش تهملها زي الصحة والثقافة والعبادات وواجباتك تجاه الاهل والاصدقاء، انصحك تتقن لغتين وبعدين غيرهم، وممكن تتعلم مهارات تانية زي الفوتوشوب البرمجة او اي مهاره تانية مع اللغتين
بواسطة طالب محترف (4.0ألف نقاط)  
0 تصويتات

من وجهة نظري، بصراحة 4 لغات صعبة و جهد كبير انك تدرسينها بنفس الوقت و ممكن تطلعين بالنهاية بدون فائدة و إحباط، لكن اقصى حد ممكن 3 لغات وراح تاخذ منك مجهود كمان،  و تقسمين الوقت بينهم و تضعين الأولوية لوحده منهم.

مثلاً الاولوية عندك الانجليزية 

إذاً، هذا الاسبوع تختارين معها لغة جانبية فلتكن الفرنسيه على سبيل المثال ..

ستدرسين الانجليزية في الصباح و في الليل الفرنسية و تستمرين هكذا لمدة اسبوع.  

و الاسبوع القادم مثلاً، الانجليزية مع اليابانية 

في الصباح الانجليزية و في الليل اليابانية 

وهكذا ، واهم شي المراجعة مهمة جداً جداً جداً. و اعطي لكل لغة وقتها وحقها في المذاكرة .

ملاحظة:

ممكن تكون يوم انجليزية و فرنسية و اليوم الذي يليه إنجليزية و يابانية. على حسب جدولك ورغبتك .

بالتوفيق لكِ.

دة اللي نفسي فيه و الله لكن قلت مضطرة لاني ادرس بالفعل الايطالية في المدرسة عشان كدة مقدرش اهملها لو هسيب حاجة هتبقي اليابانية او الفرنسية اللي انا حاطة اولوية ليهم عشان المنح و كدا.. صعب كمان اسيب الياباني لاني بالفعل درست جزء فيه من زمان و دراسة انجليزي و فرنساوي و ايطالي مع بعض من غير لغة من عيلة مختلفة هتكون لخبطة جدا عشان هم من عيلة واحدة.. الله المستعان هحدد اولوياتي و اقرر شكرا جدا للاضافة <3
بواسطة طالب محترف (4.1ألف نقاط)  
0 تصويتات
اني اشوف 4 لغات صعب جداً!،على الاقل اثنين لانك اربع سوف تتخربط ولا تخرج بنتيجة خصص وقت معين للغتين وتعلمها واتقنهما وانتقل الى اللغات الاخرى وطبعاً الأولوية للانجليزية كونها لغة عالمية.ووفقنا الله واياكم هذه وجهة نظري.
ان شاء الله <3
بواسطة طالب محترف (3.8ألف نقاط)  
0 تصويتات

انظر هعطيك ملخص نصائح المستر في الموضوع ده اولا قلنا تعلم اكتر من لغتين بنفس الوقت صعب وده ال حصل معاه 

٢- مفيش حاجة اسمها اتعلم اللغة الفلانية اسبوع والاسبوع التاني اللغة التانية ده هيرجعك لورا اكثر من هيقدمك حابب تتاكد ارجع لحلقة كيفية تعلم اكثر من لغة بنفس الوقت على ذامريكان وانت هتلاقي الكلام ده 

٣- يفضل تعمل لكل لغة كشكول بلون مختلف عن التاني  ده هيسهل عليك جدا الانتقال من لغة لاخرى 

٤- حدد وقت معين لكل لغة بتدرسها وسيب فواصل في النص بحيث متربطش نفسك بمعاد ومتخلصش فتلقى مساحة تخلص 

٥- اجعل لكل لغة شخصية مختلفة ارجع لنفس الحلقة المستر موضحها 

بالتوفيق 

129 Online Users
1 Guest 128 Member
Online Members
Today Visits : 20664
Yesterday Visits : 71463
Total Visits : 45818102

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...