First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

كيف أصبحت بعد متابعتكم لمستر إبراهيم عادل [ تمت إجابته ]

في تصنيف تجارب شخصيه
بواسطة طالب محترف (3.8ألف نقاط)  
+8 تصويتات
1.4ألف مشاهدات
قبل بدايتي مع المستر كنت أظن أن كل ما على النت كذب ولكن بعد متابعته ادرك ان هناك اشخاص يستحقون الكثير مثله من بعد أن بدأت معه تغيرة طريقة تفكيري كثيرا الاستيعاب عندي بدا يتحسن واصبحت الدراسة في المدرسة اسهل بنصائحه وتقريبا غير كثيرا من الاشياء وحببنا في التعلم بعد ما فقدته والان أصبح التقدم اسهل واصبحت اتمتع وانا ادرس، اخبرنا ماذا تغير معك بعد معرفته
تمت إجابته

9 إجابة

بواسطة طالب عالمي (5.6ألف نقاط)  
مختارة بواسطة
+2 تصويتات

أفضل إجابة
هقولكم قصتى من قبل ما اعرف ذا امريكان

انا بحب الانجليزى منذ صغرى لما كنت فى ابتدائى لحد دلوقتى بحب الانجليزى

بس فى ناس بتحبطنى لما تسمعنى بحاول اتكلم انجليزى بيقولولى إنى فاشلة ومينفعش إن انا اتكلم انجليزى وهتخلى الاجنبيين يضحكوا علينا بسببك لو اتكلمتى قدامهم بالانجليزى

قعدت شهر محبطة ومش عايزة اتكلم انجليزى

وبعد كدة بدأت انجليزى مع قناة دروس اون لاين واستاذ عمر عبد الرحيم

لحد ما عرفت ذا امريكان برضو نفس الناس بيحاولوا يحبطونى وكانوا بيقولوا على الاستاذ ابراهيم ميعرفش يشرح عملت معاهم تحدى والحمد لله لغتى حسيت إنى اطورت وتقدمت على الناس دى وفوزت بالتحدى معاهم

اما طليق لقيت الدراسة بدأت معرفتش اكمل دراستى على ذا امريكان دلوقتى بكمل مع طليق

اسفة طولت عليكم بس بجد الاستاذ ابراهيم  ور لغتى 80 درجة

وبشكره جدا وبدعيله من كل قلبى ويارب يجعله من ميزان حسناتك

بالتوفيق
بواسطة طالب جديد (28 نقاط)  
الأجانت* (مفيش حاجة اسمها الاجنبيين)
90* (عشان قصدك يعنى انه غير حياتك من الأسوء للأحسن يعنى العكس والعكس بيترمز ليه بـ 90 درجة)
 ونصيحة منى " متخليش أى حد يحبطك عشان اكيد هتقابلى ناس اعلى منك بعد كده وبيحالوا يوقعوكى ومش كل مره هتلاقى حد يشجعك "
شكرا على التوضيح
وشكرا على النصيحة
لا تسمح لأحد يحبك ببساطة لان الاجانب مش بيفكروا بالطريقة دي انا في ناس إنجليز بكلمهم وغلط عادي وممكن يصلحلي عن طريق الهزار في الأسماء بس وبيحاولوا يفهموني ف اي حد يقلك كدة اقله الاجانب اتخطوا مستوى تفكيرك من زمان
شكرا لك على نصيحتك
ثانيا انا بنت لست ولد
اولا اسف على الاخطاء الإملائية ال لسة ملاحظها الان في تعليقي غالبا التابلت تبعي بيعدل الكلام بطريقة تحرج ثانيا انا مبركز قوي مع ال بكلمه
بواسطة طالب متحمس (1.1ألف نقاط)  
+3 تصويتات

قبل متابعتى له من كان يتحدث معى عن الوظيفه كنت اغلق الموضوع فورا بقول "واشتغل ليه وكمان فى غيرى كتير فى مجالى وممكن افضل منى فيه بكل الجوانب والفروع اللى فيه " 

بمعنى اصح الحمد لله عندى علم اقدر اوصله للناس واقدر واقدر اضع خطه منهجيه لدراسته وكمان خطه للإدارة يعنى بمعنى اخر اكون معلمه وكمان اشتغل فى الادارة ووضع خطط التدريس والشرح بفضل الله من غير مااعمل دبلومه ولا تربوى ولا اى حاجه من دى.. *هذا فضل الله يؤتيه من يشاء*

_____لكن ______

بعد متابعتى للمستر حبيت الشغل وحبيت انى افيد غيرى بقدر استطاعتى واشتغلت فعلا بكل خبرتى.. علمت غيرى ووضعت خطط دراسيه مدروسه بعنايه وكمان بنظم فى الادارة والكل بفضل الله بقى بيشكر فى طريقة ادارتى الحمد لله هذا فضل كبيييير من الله علىّ ثم الفضل يعود لمستر ابراهيم فهو بشكل غير مباشر هو من دفعنى لذلك... 

بارك الله فيه وفى والديه وجنى ثمار تلك الافعال الطيبه فى اولاده يارب العالمين... 

بواسطة طالب عالمي (5.7ألف نقاط)  
+2 تصويتات

حقا صدقت انا ايضا اكتشفت الكثير من الأشياء التي ساعدتني في حياتي العملية أيضا و كل المجالات تقريباا ليس الدراسة فقط جزاه الله كل خير ♥️...وفقك الله ✨

بواسطة طالب متميز (1.6ألف نقاط)  
+2 تصويتات
مع الاستاذ عرفت ان ما فية مسنحيل
بواسطة طالب متميز (1.8ألف نقاط)  
+2 تصويتات

أكثر شئ استفدت منه هو سلسلة النصائح على قناة Z American English تعلمت منها الكثير .. و تغيرت ذهنيتي فيما يخص تعلم اللغات صحيح كنت أرغب من البداية بتعلم لغات معينة أما الآن فأنا أسعى إلى تعلم أكبر عدد ممكن من اللغات إلى أن يفنى عمري، و اصبحت انتقائية أكثر، أي اصبحت أستطيع التمييز بين المحتوى التعليمي الجيد و المحتوى الذي يكون تسويقي مغلف بطابع تعليمي .. في الحقيقة لا استطيع أن أحصي كل ما تعلمته من الأستاذ ابراهيم سأحتاج لكتابة مقال تلوى الآخر ههههه 

فعلا الأستاذ قالنا انه مش هيكون ليك نفس تتابع اي حاجة ملهاش جودة تعليم خالص ودي ميزة ممتازة
بواسطة طالب متميز (1.8ألف نقاط)  
بالفعل يخليك تكون إنتقائي أكثر..
بواسطة طالب محترف (3.5ألف نقاط)  
+1 تصويت

الله يوفق الاستاذ والله يستاهل كل خير

مع الاستاذ صرت اعرف انه مع الصبر رح نوصل لحلمناsmileyheart

بواسطة طالب مبتدئ (270 نقاط)  
+1 تصويت
بعد متابعه مستر ابراهيم غيرت حاجات كتير في حياتي و بدات أنظم وقتي اكتر و أيقنت انه بعد توفيق الله سبحانه و تعالي و الصبر و المثابره هيتحقق الهدف و فعلا نصايح مستر ابراهيم فرقت معايا كتير و مستوايا أتقدم بشكل ملحوظ لسه طبعا في عندي ضعف في المحادثه و اللهجه و لكني اعمل على هذا الضعف

شكرا مستر ابراهيم جزاك الله عنا كل خير لا ينتهي يومي بدون الدعاء لك.
بواسطة طالب متحمس (834 نقاط)  
+1 تصويت
بصراحة انا اتابع على ذا امريكان انجلش وطليق لست منتظمة كثيرا في الدراسة ولكن اشعر بأني تحسنت في النطق وأيضا صحح لي أخطاء كنت قد درستها مع المدرسة جزاه الله خيرا

وبالتوفيق
بواسطة طالب مبتدئ (333 نقاط)  
+1 تصويت
قبل كنت اظن ان تعلم لغة جديدة والتحدث بها أمر خارق للطبيعة...أما لآن لا اجد الكثير من الصعوبة في التفكير بها.
لزما نصحح تفكيرنا لان بيه هنعجز عن التقدم
153 Online Users
0 Guest 153 Member
Today Visits : 10476
Yesterday Visits : 58106
Total Visits : 45491956

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...