First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

عن الملل في مدارسنا [ تمت إجابته ]

في تصنيف تجارب شخصيه
بواسطة طالب محترف (3.4ألف نقاط)  
+9 تصويتات
403 مشاهدات
شباب انا طالب اولي ثانوي وبدرس ١٠ مواد اساسين و٣ فرعين وبحس بملل رهيب في تعليمنا المكدس ومليش نفس اذاكر وعموما الحمدلله درجاتي في كل ماده بنقص من ١ل ٥ بس مع طليق مش بشعر بملل وحاسس بسعاده وفي مستقبل وفي امل هل انا كدا فاشل؟ وازاي اتغلب علي الملل ده لان تعليمنا محبط للغايه
تمت إجابته

7 إجابة

بواسطة طالب محترف (4.1ألف نقاط)  
مختارة بواسطة
+2 تصويتات

أفضل إجابة

قولتلي انك عايز تدخل طب صح ..... طيب ممكن كده تبص فالمرايه 

_مش دلوقتي يعني الصبح عشان دلوقتي انا ماليش دعوه بالي ممكن يحصل_ ههههههه فكر كده تقف قدام المرايا وتتخيل نفسك وانت لابس البلطو الابيض ومحقق حلمك وهدفك الي نفسك فيه وفرحه اهلك وفرحتك انت شخصياا .... في مقوله بحبها اوييي مكتوبه علي جامعه هارفارد (آلم الدراسه فتره وينتهي ، لكن اهمالها يستمر مدي الحياه ) .... 

فما انك مصري فيؤسفني اني اقولك ان نظام التعليم عندنا فاشل ...بصراحه يعني ...ونظام التابليت الجديد ده ربنا يعدبه علي خير ... بس اهم حاجه نتخيل هدفنا واحنا بنساعد غيرنا واحنا فالمكان الي عيزينه ..... مفيش حاجه اسمها فاسل ولا حاجه ..بس هو للاسف تعطيل الدراسه شهرين خلانا نشعر بالملل واننا مكسلين نمسك الكتاب اصلاا .... بس معلش لازم نستغل احنا الوقت صح ونبحث ونجرب ووحاول نذود معلومتنا فالفروع الي هنتخصص فيهااا ... ربنا يوفقنا اجمع يارب وخير ان شاء الله انسي بس التليفون ده عايزين نقوي حماسنا شويه لذلك

قبل ما انام انا هسمع الفديوهين دول لمستر ابراهيم اي رايك تسمعهم

ڤديو جميل عن النصائح لتنظيم الوقت كأخ كبير لينا ❣️ 

ڤديو عن الدراسه ❤️ 

وبالتوفيق يارب 

بواسطة طالب محترف (3.1ألف نقاط)  
ما شاء الله عليكي بعد الكلام ده محدش له حجة، أنا فعلاً استمتعت بالتعليق جداً أثناء قرأتي قبل اعتماده، وقريته للآخر وكمان دخلت ع الفيديوهات، رد مميز من إنسانة مميزة، تسلم، إيدك....
بواسطة طالب محترف (4.5ألف نقاط)  
اخخخ عبيرر، سو كيوت رد! تخيل نفسك باللبس تبع الدكتور يس، تخيل نناديك دكتور يوسف - فرحت وأنا مالي دخل -.
شكرااا لك اخي ناصر .... انا كمان كنت محتاجه شويه حماس وهمه فقولت احمسه واتحمس معه هههههه ....ربنا يوفقنا جميعااا يارب ... انا كمان سمعت اافديوهات بعد ما كتبت عنوينهم كنت سمعاهم قبل كده .... بس سمعتهم ثاني وان شاء الله تالت ورابع خامس ووو..... واكيد طبعااا استفدت مره تانيه من الاسطوره ربنا يحفظه ❣️♥️ + تسلم يارب علي الكلام الجميل ده ⭐⭐
عُدل بواسطة
اذيك مليار ... لسه شايف ردك دلوقتي .... حبيبتي ربنا يخليكي ليا يارب .... ان شاء الله نناديه دكتور يوسف وناديلك انتي كمان باللي تتمنيه يارب ....بالتوفيق ياحلي عائله
بواسطة طالب محترف (3.5ألف نقاط)  
+2 تصويتات
مافي شي اسمه فشل

انت تقدر

رغم المنهاج المو حلو انت تقدر

تقدر تتغلب عن الملل بممارسة هوايتك يعني لو تحب تقرا روح اقرا او اذا تحب تسوي رياضة روح سوي رياضة

بالتوفيق
بواسطة طالب عالمي (6.9ألف نقاط)  
+1 تصويت

لأ هكذا خطأ م اتينا الي هنا لنضيع اهدافنا الاساسية التي نبنيا عليها حياتنا 

بالله عليك ركز شوي

بواسطة طالب متميز (2.1ألف نقاط)  
+1 تصويت
السلام عليكم

نظام التعليم عندنا يجعل الطالب يتعلم من أجل نيل الدرجات وينسى أن هدف التعليم أسمى من ذلك،

لست فاشلا ولايوجد أحد فاشل، النظام الذي ندرس به هو الفاشل
أتفق معكِ تماماً....
بواسطة طالب متميز (2.3ألف نقاط)  
+1 تصويت
لا تقل انك فاشل بالعكس انت انسان طموح وطموحك عاليه

وانا كمان اشعر بالملل عندما احضر تحاضيري المدرسه

لاني احس انو لا توجد قائده

لكن برضو لازم نستمر ونحقق احلامنا ولا ندع شيئ يقف في طريقنا بعون الله
ما شاء الله، كلامك يرفع الهمة والحماس...
دمتي متميزة خديجة...
بواسطة طالب متميز (2.3ألف نقاط)  
العفو استاذ ناصر وشكرا على كلامك الطيب
بواسطة طالب عالمي (6.0ألف نقاط)  
+1 تصويت
داه احساس طبيعى وانا مريت بالمرحله دى فعلا اولى ثانوى مودها كتير لكن لازم تتحمل شويع علشان لما توصل لهدفك هتنسى كل التعب داه

وبالنسبه انك تشعر بالمتعه على طليق فهذا شعور اعتيادى لاننى اعتقد ان جميعنا يشعر بالمتعه فى التعلم على طليق فالتعلم معهم حقا ممتع
بواسطة طالب محترف (4.5ألف نقاط)  
0 تصويتات

smiley يس المدارس مملة ومزعجة ممكن مش علشان المنهج علشان الي شايل المنهج، بس فالنهاية عشان نجيب درجات وعشان نروح جامعات وعشان نعيش حياتنا لازم علينا نتعامل معها بطريقتنا الي تجعل الأمر ممتع! مدري عنك بس بصراحة مثلا انا احب الالوان كثييير لذلك بتحصل عندي ملااييين الدفاتر وألخص الدروس فيها بطريقتي وبالألوان والرسم الي أحبه بعيدًا عن الكتاب المدرسي، تعامل معها بالشيء الي أنت تحبه وتعلم وأنت تستمتع. 

76 Online Users
0 Guest 76 Member
Today Visits : 5505
Yesterday Visits : 71608
Total Visits : 45364510

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...