First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

ليست مشكلة ⭐❤️ [ تمت إجابته ]

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب متحمس (1.0ألف نقاط)  
+10 تصويتات
960 مشاهدات

لماذا أرى كثيرا من الأنتقاض  على الأشخاص اللذين يسألون اسألة ويجيبون ثم بمجرد أن يقول نكتة أو جملة بسيطة مثل صباح الخير أرى الكثير يقولون هذا المكان تعليمي وليس لقول صباح الخير أو نكتة أو حتى لغز سواء كان بيتعلق بلغة ام لا 

يا جماعة انا مدرك كويس أن ده مكان للتعليم ولاكن التعليم ليس عقدة أو معادلة كيميائية صعبة أو جد فى جد التعليم اجمل من كده والأستاذ ابراهيم اثبت كده ،كل الأساتذة الافاضل اللى على طليق علمونا كده علمونا أن التعليم مش عقدة صعبة مثلا الاستاذ احمد جلال دايما فى فيديوهاته بيحط مقطع بيضحك ثانيتين أو شخص بيغنى قاعدة متعلقة بالدرس ....الخ المقصود هنا لا بأس ببعض الترفيه فى العملية التعليمية حتى لا نشعر بالملل 

الاختلاف فى الرأى لا يفسد  للود قضية heart

تمت إجابته

5 إجابة

بواسطة طالب محترف (3.1ألف نقاط)  
مختارة بواسطة
+6 تصويتات

أفضل إجابة

السلام عليكم

هلا اخي عبدالله، حبذه لو تفعل هذا باللغة التي تتعلمها... 

لا افهم قصدك استاذ ناصر
أقصد أنه من الافضل أن تجعل المشاركات من هذا النوع باللغة التي تتعلمها
شكرا جزيلا
 الاستاذ ابراهيم  قال لما قرر يعمل كورس الكوميديا  قال  ((طب وليه موضوع الضحك ده أصلا ده لإن تعلم اللغة عمره ما كان نمط مكرر وان جزء كبير من تعلم اللغة يعتمد على الانغماس فى الثقافة واسهل طريقة للأنغماس فى الثقافة هي الكوميديا سؤال طب ليه الانغماس فى الثقافة جواب الاستاذ :عشان اللغة الغير متعايشة عمرك ما هتوصل بيها لمستوى انت عايزه ))ده كان كلام الاستاذ
انا النهاردة جاوبت عن اسألة تعليمية وسألت أسئلة وبعد ما خلصت نزلت سؤال بطلب فيه من كل شخص يكتب نكتة كان 40٪فيهم نكتة إنجليزية هو ده مش نوع من الانغماس فى الثقافة والترفيه أثناء التعلُم  فليه فى ناس رافضة الكلام ده بشكل قطعى مع احترامى لرأى الجميع
أتفق معك تماما أن التعليم بشكل ترفيهي، يجعل التعلم أسهل، وامتع، ولذلك أنا لا أمانع أبدأ، إلقاء النكات، والايفهات، ولكن قولت حبذه لو هذه النكات باللغة الإنجليزية مثلاً، سوف تعم بالنفع مع الترفيه، سوف تساعد على ممارسة اللغة، ومعرفة كلمات جديدة، وكل هذا بشكل ممتع،
على العموم خد النكتة دي، اتنين أغبياء راحو السوق واشتروا حمارين، واحد منهم قال للتاني إحنا لازم نعلمهم عشان ميتلغبتوش، قاله طيب هنعلمهم إزاي، قال سهلة وجاب سكينة وقطع حتة من ودن حمار منهم، راح صاحبة خد منه السكينه وقطع هو كمان حتة من ودن الحمار التاني، صاحبه قال انت غبي أوي، وأخد منه السكينة وقطع حتة من ودن الحمار التانية، صاحبه خد السكينة، وقطع هو كمان حتة ودان الحمار التاني، صاحبه قال انت غبي أوي، وبعدين معاك، وخد السكينة وقطع حتة من ديل الحمار، صاحبة خد منه السكينة وبرضو قطع حتة من ديل الحمار، صاحبه قال انت غبي جداً انت تعبتني، خلاص انت خد الحمار الأبيض وأنا ااخد الحمار البني
الف الف شكر وقعت من كثرة الضحك وان شاء الله يكون موقع طليق اقوى موقع تعليمى فى العالم وشكرا مرة تانية
أضحك الله سنك..
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
بواسطة طالب محترف (4.1ألف نقاط)  
لا تعليق بعد تعليق اخي ناصر ...+ صراحه الله يكون فعون الحمارين ذمنهم بيقولو يارب احنا عملنا اي عشان يكون صحبنا كده هههههههههه
هلا عبير، يدوم الضحكة، اسعدني مرورك، تعرفي انا كنت هاقولك ادخلي شوفي النكتة دي، وسبحان الله دخلتي من غير ما اقولك،
سبحان الله .... والله دخلت بالصدفه ...+ والله ضحكت عليهااا كتير جدااا كنت فكره نفسي غبيه بس بعد دي اه غبيه برضواااا بس الحمد لله في الي طلع اغبي مني حاجه بسيطه ههههههههه ذي في نكته بتقول كان في واحد ماشي فالصحراء بالليل وراكب حماره ومعاه كلبه فلقي الحمار بيقول : لسه فاضل كتير علي ما نوصل .... فاتخض ازاي الحمار بيتكلم نزل من علي الحمار واخد الطريق جري هو وكلبه وبعد ما جري مسافه طويله وقف عشان ياخد نفسه فلقي الكلب بيقوله لقد فزعني هذا الحمار ..
عُدل بواسطة
ههههههه جامدة وجديدة ، شكلنا كدة هنقضيها نكت طول السهرة،  دي
واحد حرامي راح شقة بتاعة ست عجوزة عشان يسرقها، الست لما شافته، قالت يابني خد كل اللي انت عاوزه، الدهب والفلوس عندك في الدولاب، وانا مش عاوزة منهم حاجة، بس يابني كنت عاوزة اقولك على حاجة، قالها قولي، قالت انا شوفت حلم كدة وعوزاك تسمعه، وتقول تفسيره ايه، قالت انا حلمت ان انا دخلت بيت كبيييييير ولقيت فيه سلم كبييييير وانا وقفت عند السلم وكنت بنادي واقول يا حمدي يا حامدييي يا حامديييييييي، فجأة نزل حمدي ابنها من الدور اللي فوقيها ومسك الحرامي نزل فيه ضرب ، الحرامي قاله اضرب اضرب كمان هو انا جاي اسرق ولا افسر احلام.....
ههههههه .... جديده دي بس يستاهل حد قاله يسرق ههههه ..... بص دي تم استدعاء مجموعه من المدرسين واجلسوهم في طائره وعندما اغلقت ابواب الطائره واوشكت علي الاقلاع .... تم اعلامهم بان الطائره من صنع تلاميذهم .... عندها هرعوا نحو ابواب الطائره محاولين الهرب والنجاه بانفسهم الا مدرس واحد كان يجلس في ثقه وهدوء سالوه لماذا لا تهرب ؟ قال لهم هؤلاء تلاميذي ... قالوا له لهذه الدرجه تثق بهم ....
رد بهدؤ:  ابقوا تعالوا قبلوني لو الطياره طارت ههههههه
ههههههه جامدة ، طيب خدي دي ... اتنين اغبياء قاعدين مع بعض وكانو معاهم سجارتين عاوزين يشربهم ومعهمش كبريت فواحد منهم بعت التاني وقال انزل شوفلنا اي حد في الشارع معاه كبريت قال طيب نزل وسئل واحد ماشي لو سمحت معاك كبريت قال لأ معيش غير ولاعة سابه وراح لواحد تاني وسأله لو سمحت معاك كبريت قال لأ معيش غير ولاعة وسابه وراح لواحد تالت وسأله وبرضو قال معيش غير ولاعة اخر ما زهق طلع لصاحبه وقال انا كل مااسأل حد علي كبريت يقولي معاه ولاعة صاحبه قال انت غبي جدا طيب خلاص انزل اسأل اي حد على ولاعة نزل وسأل اول واحد لو سمحت معاك ولاعة قال لأ معايا كبريت سابه وراح سأل واحد تاني قال لو سمحت معاك ولاعة قال لأ معايا كبريت سابه وسأل واحد تالت وبرضو قال لا معايا كبريت اخر ما زهق طلع قال لصاحبه كل ما اسأل حد على ولاعة يقول معاه كبريت قال انت غبي انت مبتفهمش انت زهتني خلاص اطفي الشمعة دي وادخل نام....
هههههههه جميله علي اساس ان الشمعه خيال مأته ههههه
بما انك فاللغات التابعه انجليزي وعبد الله كذلك وانا برضوا فهقول دي انجليزي عشان نمارس اللغه وبشكل كوميدي هههه
Student: my teacher would you punish me for something I didn't do?
Teacher: of course not
Student: that's very good because I haven't done my homework yet
ههههههه ده طالب بيستلوح بس ذكي وضحك ع الاستاذ .... طيب خدي دي اتنين صحاب واحد اهبل والتاني احول اتفقو مع بعض يفتحو مطعم فول وطعمية وبالفعل فتحو مطعم والاحول وقف يقلي الطعمية طبعا عشان هو احول بعمل الطعمية ويحطها برا الطاسة والاهبل واقف جنبه يقول تش ....
كأنها يعني اتحطت في الزيت
طيب والزياين كده هياكلو اي هههههههه .... هيحطلهم فالسندوتش العجينه والزيت خساره .... فعلي كل سندوتش بقي يحط معلقتين واكنه الصوص  ههههههه لا بس جميله والله لحد دلوقتي عماله اضحك عليهاا هههه
كفاية كدة ولا نقول كمان ؟
الي تحبه اخي ناصر
شكلي سهرتك
ياباشا لا والله مسهرتنيش ولا حاجه انا الي شكلي سهرتك
دي احلا سهرة
شكراا لك اخي ناصر .....مطولش عليك بقي تصبح علي خير ⭐⭐
وانتي من اهل الخير والسعادة ... احلام جميلة...
يارب تكون جميله لاني مش بحب النام كتير ...كل يوم بحلم اني بطير مش عارفه ازاي الي هو فالاغنبه بتاعت انا ابن مصر فكانت بتقول تعرف تطير من غير جناحات .... ف انا اه بعرف فالحلم ههههه المشكله اني بتن طايره واطلع فاماكن عاليه ولو فمره اجي اقع بلاقي نفسي طرت فحته تانيه وبرصوا بقوم مخضوضه  .... يلا بقي يارب محلم ببه تاني عشان تقريبا بقي معايا كل يوم ههههههه بالتوفيق يارب وانا هسمع حلقه كمان من كورس القواعد علي ذا اميركن وانام بعدها
ان شاء الله الاحلام انهاردة هتكون جميلة وبكرة هتقوليلي انها كانت جميلة...
بواسطة طالب محترف (4.0ألف نقاط)  
+3 تصويتات
فعلاً مكان تعليمي و الاسئلة نريدها كلها تعليمية،  معليش بس احنا جينا نستفيد و نتعلم من بعض وليس لنصبّح على بعض يكفي الشات للتصبيح و النكت و السواليف،  بس الاسئلة لا معليش،  يعني الاقي اسئلة مالها اي فائدة و لا علاقة بالتعليم لماذا ؟ اكيد ان الاستاذ وضع الاسئلة لهدف محدد و خاص باللغات فلماذا نستخدمه في شيء آخر؟  يضايق الموضوع والله ، وكمان الزوار لو سمعوا عن موقع طليق انه خاص باللغات و بحثوا و وجدوا النكت و التصبيحات ماذا ستكون ردة فعلهم؟  اعتذر عن الإطالة لكن حبيت اشرح وجهة نظري للموضوع واحترم رأيك  ، بالتوفيق.
اذا كنت لا تريد قول صباح الخير مفيش مشاكل لاكن متنتقدش شخص بيسأل ويجاوب ويفيد غيره وبمجرد أنه احس بالأخوة والانتماء والمحبة وقال صباح الخير بقى مجرم التعليم اجل وأرقى  من كده انت نفسك إذا دخل عليك فى الفصل مدرس دايما دمه تقيل مش هتحب حصته وحتى لو حبيتها هتحس بملل مش زي الاستاذ البشوش الضحوك اللى بشرح الدرس ويضحك معاك ويحاول يفهمك الدرس بطرق مش صعبة انت نفسك هتحب حصة الاستاذ اللى بيضحك ويحاول جاهدا أنه يوصلك المعلومة والبسمة على وجهك اكتر من الاستاذ اللى دمه تقيل وعايز يفهمك بس مش هامه أن اتعقدت من الدرس أو لأ الاستاذ ابراهيم علمنا كده علمنا أن التعليم مش معادلة صعبة علمنا ازاى نتعلم والإبتسامة على وجهنا ⭐وشكرا واحترم رأيك برضوا
انت نسيت أن الاستاذ قال لما قرر يعمل كورس الكوميديا  قال  ((طب وليه موضوع الضحك ده أصلا ده لإن تعلم اللغة عمره ما كان نمط مكرر وان جزء كبير من تعلم اللغة يعتمد على الانغماس فى الثقافة واسهل طريقة للأنغماس فى الثقافة هي الكوميديا سؤال طب ليه الانغماس فى الثقافة جواب الاستاذ :عشان اللغة الغير متعايشة عمرك ما هتوصل بيها لمستوى انت عايزه ))ده كان كلام الاستاذ
انا النهاردة جاوبت عن اسألة تعليمية وسألت أسئلة وبعد ما خلصت نزلت سؤال بطلب فيه من كل شخص يكتب نكتة كان 40٪فيهم نكتة إنجليزية هو ده مش نوع من الانغماس فى الثقافة فليه حضرتك مش عايز الترفيه أثناء العملية التعليمية للدرجادى التعليم بالنسبة لك صعب
اخوي عبدالله مستحيل انتقد شخص يسأل ويجاوب ويفيد غيره هذا المطلوب اساساً فكيف انتقده؟  لكن اقصد في خانة الاسئلة الافضل تكون للاسئلة يعني واضح من اسمها. و الزملاء ماقصروا يسألون اسئله ممتعه و مفيده ومتعلقه باللغات بنفس الوقت و مسابقات كذا حلو، بس كان قصدي عن اللي يخرجون من هذا الإطار ما الفائدة التي تعود على البقية؟ يوجد شات لنوع الحديث الذي تقصده . اتمنى تفهم قصدي.
طيب حلو لو كانت النكت باللغه اللي تتعلمها كذا راح تفيد نفسك وغيرك،  انا كنت افكر ان النكت اللي تقصدها تكون بالعربي. ابداً التعليم مو صعب بالنسبه لي بالعكس ممتع جداً. عموماً خلاص سوا اللي يريحك.  وانا بنت.
أيوة انا قصدي كده الترفيه في إطار التعليم وليس خارج التعليم إذا أراد شخص أن يكتب نكتة يكتبها بالأنجليزية كنوع من ممارسة اللغة أما الخروج من هذا الإطار فهذا ليس قصدى شكرا لتفهمك
بواسطة طالب مبتدئ (255 نقاط)  
+2 تصويتات

من وجهة نظري افضل ان لا تكون هناك امور على الموقع ، الموقع تعليمي وليس ترفيهي ، هكذا امور ستفتح لنا ابواب للتعارف وغيرها من الامور التي لا تمت للتعليم بشيء ، يكفي الشات فيه هكذا امور ، وانا والله ليس لي نفس ادخل الشات لانه لا يخلو من النكت والتعارف والامور البعيدة كل البعد عن التعليم ، لا مشكلة لدينا في صباح الخير والسلام عليكم وكيف حالكم !! لكن المشكلة فينا نحن !! نحن من يصنع من هذه الكلمات شات للتعارف بسبب افكارنا البشعة ‏﴿ البعض ‏﴾

انت نسيت أن الاستاذ قال لما قرر يعمل كورس الكوميديا  قال  ((طب وليه موضوع الضحك ده أصلا ده لإن تعلم اللغة عمره ما كان نمط مكرر وان جزء كبير من تعلم اللغة يعتمد على الانغماس فى الثقافة واسهل طريقة للأنغماس فى الثقافة هي الكوميديا سؤال طب ليه الانغماس فى الثقافة جواب الاستاذ :عشان اللغة الغير متعايشة عمرك ما هتوصل بيها لمستوى انت عايزه ))ده كان كلام الاستاذ
انا النهاردة جاوبت عن اسألة تعليمية وسألت أسئلة وبعد ما خلصت نزلت سؤال بطلب فيه من كل شخص يكتب نكتة كان 40٪فيهم نكتة إنجليزية هو ده مش نوع من الانغماس فى الثقافة فليه حضرتك مش عايز الترفيه أثناء العملية التعليمية مع احترامى لرأيك
شكراً لك من القلب يا Abu Taleen اخيراً شخص فاهم الحمدلله ..
الشكر لله اختي نوف
بواسطة طالب مبتدئ (264 نقاط)  
+1 تصويت

You're right yes

شكرا ًً حبيت بس أوضح أن لا مشكلة من بعض الترفيه فى العملية التعليمية مش معنى كده أن كل ثانية واحد ينزل نكتة لأ قصدي مفيش ضرر من بعض الترفيه  وشكرا
+1 تصويت

استاذ ابراهيم عمل كورس الكوميديا حتى نتعلم كوميديا الامريكان ، لان ثقافتهم تختلف عن ثقافتنا ، ممكن جداً ان يحكوا لنا نكتة ونحن لا نضحك عليها بل نراها سخيفة جداً ولا يوجد داعي للضحك ، فالاستاذ عمل هذا الكورس حتى لا نقع بمثل هذه المواقف ، حتى يعلمنا الكوميديا عند الاجانب ، كان هذا الهدف من عمل الكورس 

126 Online Users
0 Guest 126 Member
Today Visits : 79718
Yesterday Visits : 81856
Total Visits : 46536884

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...