First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

The immersion in culture. هو انا كدا ماشي ل قدام ولا ل ورا [ تمت إجابته ]

في تصنيف اللغه الانجليزيه
بواسطة طالب متحمس (869 نقاط)  
+3 تصويتات
161 مشاهدات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

سبق وشاهدت في فيديو ل أستاذ إبراهيم عادل تجربة عرض مقاطع لمواقف ومعاها تعليق وترجمه وكان المطلوب كل واحد يقول كانت مضحكة بالنسبة له ولا لأ وضحك على الموقف بس ولا الموقف والتعليق،  

وبعدها في فيديو تاني الأستاذ شرح الفكرة واتكلم عن موضوع الانغماس في الثقافة وعلاقته بالتقدم في اللغة وان الدعابة هي اسهل طريق. 

والسؤال :   انا كنت اضحك على التعليق والموقف من غير الترجمة كمان ،  ده كويس ولا وحش في موضوع الانغماس في الثقافة واللغة الانجليزية؟ 

وقلت التعليق الاول لأن بعض المقاطع لو من غير التعليق مكنتش هاضحك تقريبا ، وعلى فكرة مستواي مش متقدم بس اتجاهل الترجمة لأنها احيانا تبوظ الموقف وتخليه رخم .

شكرا عائلة طليق على الاهتمام 

مع تحياتي وتمنياتي بالتوفيق للجميع 

تمت إجابته

2 إجابة

بواسطة طالب متميز (1.9ألف نقاط)  
مختارة بواسطة
+2 تصويتات

أفضل إجابة
دا كويس جدا، هقولك ع مثال طبعا معروف ان اللهجة المصرية سهلة الفهم من الجنسيات الأخرى، لكن تخيل لو بتكلم حد مش مصري واكثرت جدا من الافيهات والنكت غالبا هتكون صعبة عليه، عشان يفهم الافيهات وماوراء الكلام واللعب بالكلمات لازم ينغمس ف الثقافة
بواسطة طالب جديد (126 نقاط)  
+1 تصويت
مستواك جيد، وفقك الله.
بواسطة طالب متحمس (869 نقاط)  
شكرا على التشجيع
لكن صراحه انا مقصر فى الدراسة المنهجية  عشان كده مستواي مش جيد على العموم لكن الحمد لله عندي حجان كويسه
Thanks alot to your nice encouragement comment
بواسطة طالب جديد (126 نقاط)  
الشكر لله ولكنه ليس تشجيع إنما حقيقة تحتاج فقط الاستمرار وان شاء الله يتحسن مستواك أكثر وأكثر.
130 Online Users
0 Guest 130 Member
Today Visits : 45587
Yesterday Visits : 71463
Total Visits : 45842995

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...