First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

هل من الممكن ان انا اسجل الكلمات الموحدة في كل اللغات في كشكول منفصل كنوع من التدريب العملي على التعلم ؟ [ تمت إجابته ]

في تصنيف تجارب شخصيه
بواسطة طالب جديد (15 نقاط)  
+12 تصويتات
410 مشاهدات
يعني اشوف الكلمة دي ايه في كل اللغات اللي بسجلها واعمل كشكول منفصل اكتب فيه الكلمة بكل اللغات وبالتالي اكون عرفت الكلمة او المصطلح بلغات كتير وابرمج عقلي دايما ان انا اتكلم نفس الكلام بلغات مختلفة ز
تم إغلاقه بملاحظة: تمت إجابته.

10 إجابة

بواسطة طالب جديد (8 نقاط)  
+7 تصويتات
لا أنصحك بذالك

لانه مهم تتعلم الكلمة وسط جمله

لا تجعل الحافز يسيطر عليك فالبداية
بواسطة طالب متميز (2.3ألف نقاط)  
أتفق معك كتابتها في الجمل ستفيد في التحدث بشكل سريع .
بواسطة طالب مبتدئ (259 نقاط)  
+4 تصويتات
افضل حاجة انك تخصص لكل لغة دفتر خاص بيها بلون مختلف عن الثاني الذاكرة تتحفز بالالوان وهكذا تنظم انت افكارك اكثر لا تخلط المعلومات فدفتر واحد .اعتبر دماغك مكتبة وكل رف صنف فيه مادة معينة هكذا يكون اكثر تنظيم .بالتوفيق
بواسطة طالب جديد (1 نقطة)  
ممتاز كلامك صحيح
بواسطة طالب جديد (31 نقاط)  
+2 تصويتات
على حسب ما انتى عايز بس انا شيفة انك تكتب الكلماتو قواعد في كراسة
بواسطة طالب جديد (38 نقاط)  
حضرتك مستر ابراهيم عامل حلقة عن تعلم اكثر من لغة ممكن تشوفها هتفيدك كتير
بواسطة طالب مبتدئ (229 نقاط)  
+1 تصويت
لا هكذا تخصص لخليط لغات بطريقة خاطئة بعقلك الأستاذ قال حتى الدفاتر حاولو يكونو مو نفس الحجم واعملو فرق يعني هذا عكسه تماما بدون أن كتابة الكلمات فقط خطأ أيضا أنا لا اهاجمك ولكن نصيحة وشوف مختصين شوف شو رح يقولولك
بواسطة طالب جديد (14 نقاط)  
0 تصويتات
من افضل لا تجعلهم في كشكولة واحدة وفي تعليم لغة لا تستعمل ترجمة ضع كل لغة بكشكولته خاصة
بواسطة طالب جديد (30 نقاط)  
0 تصويتات
لا انصح بذلك لان انت مستواك مبتدئ وومستحيل تحفظ كل الكلمات وحتخلبط نفسك
بواسطة طالب جديد (52 نقاط)  
0 تصويتات
نعم يمكنك ذلك ستجد ملاحظات و تستطيع ان تحفظ الكلمات وتنقلها اليها

وهنالك اختبارات ايضا
بواسطة طالب جديد (30 نقاط)  
0 تصويتات
لا انصحك بذالك لان انت كده حتلخبط نفسك ومستحيل تحفظ كل الكلمات خاصه ان مستواك ضعيف في عدد من اللغات
بواسطة طالب جديد (10 نقاط)  
0 تصويتات

رأي (مفيش مشكلة بالعكس دي فكرة حلوة فرأي)surprise

سؤال كويس, شكرا.

بواسطة طالب جديد (15 نقاط)  
0 تصويتات
اولا شكرا لكل اللي رد وتفاعل معي لكن انا كان قصدي ان دا يبقى زيادة عن تخصيص لكل لغة دفتر بلون مختلف . بمعنى ان انا اخدت كلمة في كل اللغات اضفها عشان اعرف انطقها بكل اللغات وبعد كده التطور يزيد يبقى جمل وبعد حصيلة المعلومات دي تبقى محادثات ويكون عندي المقدرة ان انا وانا بتكلم اقدر اقول بكذا لغة .
134 Online Users
1 Guest 133 Member
Online Members
Today Visits : 44639
Yesterday Visits : 56116
Total Visits : 44214779

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...