First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

إقتراح لتبادل النقاط [ تمت إجابته ]

في تصنيف اقترحات واستفسارات للمنتدي
بواسطة طالب متحمس (739 نقاط)  
+8 تصويتات
1.1ألف مشاهدات
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كلنا عارفين اننا بندخل الموقع عشان نجمع نقاط ع قد منقدر واللي ان شاءالله هتفيدنا لما ينزل التطبيق

بس لاحظت ان الموضوع بيكون فيه عذراً شوية أنانية

بعض الاعضاء بيجاوبوا ع السؤال المطروح انتظازا للـupvote اللي هيجيلهم من صاحب السؤال وبيهملوا انهم يعملوله upvote حتى لو كانوا استفادوا من السؤال بمعلومة وكمان من upvote يعني استفاد مرتين وبخل ع صاحب السؤال او المسابقة

اتكالاً منه ع ان صاحب السؤال ميقدرش يعرف مين عمله تصويت ومين لأ

وانا شخصياً بعاني من ده لما بلاقي عدد الاجابات اكتر من التصويت وبحس بإحباط

لما القى نفسي بدور واطلع معلومة حلوة ع الاقل من وجهة نظري واراجع اجابات الاعضاء واصحح واهتم بالرد ع كل اجابة وف النهاية القى المجيبين اقل من التصويت

طيب ياللي بخلت عليا بنقطة وانا اديتك نقطة تقديراً لمجهودك ف الاجابة تعبي معاك ميستهلش ضغطة؟

عشان كدة بقترح ان يكون ف الاشعارات اسم المجيب واسم صاحب الـvote وبعد كدة ليا الحرية اني اصوتله او لا زي مهو اختار انه يستفيد من غير ميفيد

أتمنى اني اقتراحي يعجب الاعضاء

وشكراً
تم إغلاقه بملاحظة: انتهي

16 إجابة

بواسطة طالب محترف (4.9ألف نقاط)  
+9 تصويتات

وعليكم السلام والرحمة والإكرام يا استاذة أمل.. 

معك حق في كل كلمة، حتى الذي يدخل هنا بهدف مساعدة الاخرين فقط، في داخل نفسه النقاط تهمه وترفع من معنوياته وحماسه.

وأنا ارى تفاعلك كبير من خلال اسئلة الترجمة وتعبك ومجهودك يستاهل ضغطة وheart واكتر من كده كمان.

لكن لو صارت الاشعارت باسم المصوت رح تبقى القصة "سلف ودين"، وهذه فقط وجهة نظر ولا اعترض لو تم العمل به.. :) 

تحياتنا لك و دُمت بسعادة وتألق وتقدم أكبر heart

لا اقصد طبعاً مسألة السلف والدين اللي اقصده ان اللي بيستفيد من جمع النقاط  وبيرفض يفيد غيره لما يلاقي انه بيتعامل بنفس المعاملة يوقف عند حده لكن عدم العلم بمين عمللي ومين معمليش بيكون مستخبي ومعتمد ع اني هضطر اديله تصويت عشان مظلمش اللي يستاهل
تعالي بس وشوفي كمية downvote اللي جيالي دلوقتي ع الاقتراح
لما شفت الاشعارات فرحت لكن لما شفت كمية تصويتات السالب اتصدمت بس الحمد لله محصلش احباط لانه من الواضح ان فعلاً اقتراحي مش عاجب ناس كتير لانه بينطبق عليهم والا كان هيعجبهم
مش كدة ولا ايه (بصوت فؤاد المهندس)
كده ونص والله يا أمل، و الـ downvote لوحده قصة تانية، والي ببيحصلك بيحصل مع أغلب الناس كمان، لكن نصيحة الك خليكي آخـر حد هنا بيهتم للـ downvote، وخليكي متفاعلة لان في ناس أصلا مش عاجبها - التفاعل- الي عم بيصير بالموقع.
❤️
اقتراحي هدفه فكرة ان اللي مبيتفاعلش اصلاً يقف عند حده فقط ويااما يتفاعل يااما ينسحب
وعن تفاعلي تقدري تدخلي صفحتي وتشوفي تفاعلاتي بس في تصويت واحد سالب بسبب طريقة رد العضو
اما عن الـdownvote لحد دلوقتي تقريباً واخده 11 downvote  واعتقد ان ده بيأكد صحة كلامي
ونزلت قبل كدة بوست بقول فيه الحمدلله انه مبياثرش  ع النقاط
الواحد بيفكر ف التقدير كمان يعني حتى مجرد القصة اللي بنزلها مجرد متخلص مش هنزل قصص تاني بس كنت بلاحظ ناس كتير بتطلب قصص تقراها وتمارس القراءة والترجمة بيها فحبيت اساعد وبسبب قلة الاهتمام مضطرة ادور ع طريقة تانية للمشاركة بس انا من النوع اللي لما بمسك حاجة احب اخلصها
بس ان شاء الله هلقى طريقة تانية مش هنسحب يعني هههههه
هههه تماام جداً
يسعد قلبك وربي يقويكِ :)
بواسطة طالب متميز (2.5ألف نقاط)  
+6 تصويتات
نعم، يحدث هذا كثيرا،

فمثلا ان عندي سؤال ب 10 إجابات وعدة تعليقات (كلهم ايجابية) لكن مع 0 تصويت لسؤالي ههههه وصراحة ازعجني هذا ههههه

وإقتراحك رائع جدا، لكن اخشى ان يكون ظهور اسم المصوت فيه سلبيات اكثر من الإيجابيات....

اتمنى ان يناقش الأعضاء المسؤلين الاعزاء هذا الامر ويقومون بالافظل....

تحياااااتي لكم...
بواسطة طالب محترف (2.5ألف نقاط)  
+4 تصويتات

كلامك لطيف

و أريد أن يناقش هذا الموضوع بين الأعضاء و المحررين و المسؤولين

اشكرك جداً
بواسطة طالب متميز (2.0ألف نقاط)  
+4 تصويتات
عمومًا فكرة النقاط قائمه على تحغيز أدمغتنا البشريه

والتصويت يعبر عن الرأي والرأي الآخر

قد تكون متفقًا معي فتعبر بالإيجاب

وقد تكون غير متفقًا معي فتعبر بالسلب

فيقوى هنا النقاش وتبادل الأراء والأفكار
كلامك صحيح بس ايه رايك لما حد يحطلك download ع تحدي او مسابقة
انا بنزل كل يوم جزء من قصة للترجمة للاستفادة والقى عدد الاجابات اكتر من التصويت رغم تنبيهي اني هعمل تصويت للمشاركين بالاجابة حتى لو فيها اخطاء واني بالتالي تقديراً لمجهودي اعتقد اني استاهل التصويت بالايجاب
ورغم كدة برضو القى الاجابات اكتر من التصويت
ده رغم التصويت بالسالب لمجرد اني انزل الجزء الخاص بالقصة عشان نترجمها سوا طب افهم التصويت بالسالب ليه؟
يعني مش منزلة راي ولا نقاش والقى تصويت سالب افهم ايه
طبيعي اني افهم ان في ناس حابة تضايق الاعضاء حتى لو السالب ميأثرش ع النقاط
لكن اللي اقصده من فكرة نزول اسم المصوت ان الاناني واللي بس يدخل يلم نقاط وبس بغض النظر عن الطريقة يقف عند حده
بواسطة طالب متميز (2.0ألف نقاط)  
أستاذه أمل
لنجعل شغلنا الشاغل يدور حول الإجابه عل سؤالين
1- لماذا أدخل على موقع طليق؟
2- كيف  أكون عنصرًا إيجابيًا  يفيد الآخرين؟
ولنترك الأمور المتعلقه بهذا الشأن للقائمين على هذا الشأن
وأخيرًا.
هناك تصويت هو أكثر ربحيه ونجاحًا ويشمل دارين الأولى والآخرة.
إليه يصعد الكلم الطيب والعمل الصالح يرفعه
بواسطة طالب عالمي (7.3ألف نقاط)  
+3 تصويتات
اتفق معاكي إقتراح رائع

اتمنى ان يعملو بهاي جانب
اتمنى ذلك واشكرك
+3 تصويتات
فعلا انا مع الاقتراح
اشكرك جداً
بواسطة طالب متحمس (1.5ألف نقاط)  
+3 تصويتات
لا أتفق
ستكون هناك مشاكل كثيرة من نوع "لماذا قمت بالتصويت بالسلب على إجابتي " "ما مشكلة سؤالي"

وستنتقل إلى أن يقوم المصوت عليه بالسلب أن يقوم بالتصويت سلباً على كل أسئلة وإجابات المصوت
بواسطة طالب عالمي (5.6ألف نقاط)  
احترم رأيك
ولكن من حقنا أن نعرف من قام بالتصويت السلب ونعرف منه لماذا
 يمكن هو يرى شيئا خاطئا انا لا اراه  ونتعلم من بعضنا
وجميعنا هنا نحترم اراء بعضنا ولا نقم بمشاكل بالعكس سنتعلم ونستفاد
بالتوفيق
اولاً اللي عنده الاستعداد انه يعمل  downvote لازم يكون عنده شجاعة للنقاش لمن صدقني في ناس للاسف مضطرة اني اوصفهم بالجبن يعملولك تصويت سالب فقط لانهم مش هيتعرفوا لكن لو هيتعرف هتلاقيه بان ع حقيقته وخايف
بس انا لما اقترحت الاقتراح ده فعلاً مكنتش اقصد اللي انت فهمته انما كنت اقصد ان يبان مين صوتلي بغض النظر عن نوع التصويت لاني كنت مستاءة من فكرة اني بنزل اجزاء من قصة للترجمة عشان نستفيد من معلومات ومن نقاط
لكن اني القى عدد الاجابات اكتر من التصويت ومضطرة اعمل تصويت للكل رغم اني عارفة ان في ناس شاركت عشان النقاط فقط وكمان ناس بتنسخ اجابات ومقدرش اثبت ده
كلهم بصوتلهم عشان بستحرم اظلم حد وبينهم ناس استخسرت فيا تصويت
والمصيبة اني القى ناس عاملالي تصويت بالسالب
طيب ع اساس ايه دي مسابقة قصة للترجمة مش راي ولا نقاش هتعرض عليا فيه،يااما تشارك يااما تنسحب لكن تحطلي تصويت سالب ليه؟
يبقى في ناس تقدر توصفهم بالجبن ولا لا؟
مش لوحدك انا برضو بيتعملى تصويت بالسالب الناس دى بسميهم اعداء النجاح
بواسطة طالب متميز (1.6ألف نقاط)  
+3 تصويتات
هذا الآمر له ايجابيات وله سلبيات يحتاج لمناقشة من قبل فريق العمل حتى يتم عمله بطريقة جيدة

مثلاً يمكن أن تكون الإجابة مرهونة بالتصويت يعني أولاً تصوت سلباً أو إيجاباً ثم تكتب الإجابة ويكتب عليها ما كان تصويتك

هذا الحل الأمثل من وجهة نظري وبالتوفيق…
بواسطة طالب متحمس (1.5ألف نقاط)  
أتمنى فقط أن يظهر من صوت بالإيجاب

لا نريد أن تحصل مشاحنات
نعم صحيح
بوجود شرط التصويت قبل الأجابة وظهور التصويت مع اسم المجيب سيكون هذا أفضل حل
اقتراح رائع فعلاً
شكراً لك
بواسطة طالب محترف (4.5ألف نقاط)  
+2 تصويتات

حبيييت! اه ودا كثير اشوفه فأسئلة الزملاء. 

أوافق بشدة. 

اشكرك اختي
بواسطة طالب عالمي (6.9ألف نقاط)  
+2 تصويتات

نعم لقد عجبني كثير 

وهذا ما يعانية كل شخص منا اتمني من الجميع التفاعل 

وانا تفاعلت بقد المستطاع 

اشكرك جداً اخي
بواسطة طالب عالمي (6.0ألف نقاط)  
+2 تصويتات
فعلا انا بقترح داه بردو
بواسطة طالب مبتدئ (196 نقاط)  
+1 تصويت
هيبقى شغل مصلحنجية كدا

هتعورني هعورك هتديني هديك

ده رأيي و الي مش عجبه عنه
اوك خليك مكمل وهتفهم اللي اقصده وهتعاني منه خصوصاً لما تشوف صعوبة اكتساب النقاط رغم جهدك اذا عملت مجهود وتعبت فيه بجد
واتمنى ملاحظة طريقة كلامك ف السطر الاخير
بواسطة طالب مبتدئ (196 نقاط)  
أه صح أنا كنت خشن شوية
سوري لو أزعجتك و اعتبريها أخر مرة في حقك
+1 تصويت
معكى حق اختى امل

واتمنا تطبيق هذا الاقتراح

شكرا لكى بالتوفيق
بواسطة طالب محترف (4.0ألف نقاط)  
+1 تصويت

نفس اللي افكر فيه، من الأفضل أن يظهر لنا اسم المصوت في الإشعارات سواء صوت بالموجب أو السالب. اتفق معك واتمنى إضافة هذه الخاصية.

ولكِ مني نقطة موجبة على هذا الأقتراح yes

بالتوفيق. ،

اشكرك اختي جداً
بواسطة طالب مبتدئ (333 نقاط)  
0 تصويتات
لكن احينا يكون ذلك سهوًا... ونحن هنا لنتعلم لا لنجمع النقاط فقط... بالتوفيق ان شاء الله.
نتعلم طبعاً لكن لا تنكر ضرورة اكتساب النقاط ايضاً لان لها مميزات يمكن انت متعرفهاش لكن دور عليها ف المنتدى وانت هتعرف اهميتها
بواسطة طالب جديد (25 نقاط)  
0 تصويتات
الفكرة جميله ولكن من وجه نظري كمطور مواقع تحتاج الى اضافه حقل ثاني وهو الاسم المستخدم وهذا سوف يؤدي الى زياده في حجم الداتا بيس وقد يسبب حمل في الموقع ويسبب الى بطئ.
ان شاء الله مع شوية شطارة الامور تمشي
125 Online Users
0 Guest 125 Member
Today Visits : 26398
Yesterday Visits : 56116
Total Visits : 44196561

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...