First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

انا ازاي احسن مهارة الكلام معايا مستوي b1 ولكن بجد صعوبة ف الكلام [ تمت إجابته ]

في تصنيف اللغه الالمانيه
بواسطة طالب جديد (37 نقاط)  
+1 تصويت
577 مشاهدات
مع العلم اني متعلم فى البيت من خلال اليوتيوب فانا بفهم بسهولة اللي بيكلمني ولكن عندي صعوبة في الكلام و المناقشة
تم إغلاقه بملاحظة: حصل علي اجابات كثيرة

12 إجابة

بواسطة طالب متحمس (919 نقاط)  
+4 تصويتات
فى كوريين محادثه استاذ ابراهيم عاملهم واحد فى المستوى الاول والتانى فى المستوى التانى تقدر تتفرج عليهم وبعد كل حلقه تقعد تتمرن على الكلام اللى فى المحادثه مع شخص وانصحك أيضا بكورس الاخبار لاستاذ ابراهيم ده برده فى المستوى التانى بعد كل حلقه قلد الخبر ده بطريقتك وصور نفسك عن نفسى الطريقه دى ساعدتنى جدا بالذات لانى بتمرن مع نفسى
انا بتكلم عن اللغة الألمانية
بواسطة طالب مبتدئ (229 نقاط)  
+2 تصويتات
انصحك تشوف برنامج ممارسة وتتكلم مع نفسك
اللي هو ايه
بواسطة طالب جديد (3 نقاط)  
+1 تصويت
يوجد تطبيق دولينغو مساد جدا
Ich kenne diese App aber sie ist nicht praktisch , trotzdem danke ich Ihnen für Ihr Interesse
بواسطة طالب جديد (1 نقطة)  
+1 تصويت
انا بعاني من نفس المشكلة لاكن الحل في عمل محادثات مع شخص
بواسطة طالب جديد (45 نقاط)  
+1 تصويت
الكلام هتتعلمه بالممارسة .. فأنت عندك حلين

- يا اما تتعرف على ناس من اهل اللغة اللي بتتعلمها و تتكلم معاهم voice كتير و دي احسن طريقة و ان شاء الله مع الوقت هتلاقي نفسك بقيت متمرس من اللغة

- يا اما انك تمارس اللغة مع نفسك طول ما انت في البيت .. يعني مثلا رايح تعمل شاي قول انا هقوم اعمل شاي بس قولها باللغة اللي بتتعلمها .. يعني اي حاجة هتعملها قولها بصوت عالي باللغة دي
بواسطة طالب جديد (20 نقاط)  
+1 تصويت
يجب ان تحاول التفكير بالغة النكليزية وذالك لكي يكون الكلام منطقين في ذهنك و تحاول التحدث مع اشخاص اجانب او تقوم بفتح الكاميرة و تصوير نفسك لدقيقة علة الاقل و انت تتكلكم من دون ان تعد للموضوع مسبقن لكي تستطيع ان تلاحظ تحسنك و ايضآ هذه الطريقة تحسن من مستواك
بواسطة طالب جديد (51 نقاط)  
+1 تصويت
الممارسه هيه مفتاح لمشكلة التحدث

مارس اللغه يوميا وهتلاقي الفرق بقى واضح من اول كام يوم
بواسطة طالب جديد (1 نقطة)  
+1 تصويت
اى شيئ بيجى بالممارسه اذا اجتهد وزودت عدد ساعات الممارسه فى اى حاجه ان شاء الله تتقنها
بواسطة طالب جديد (12 نقاط)  
+1 تصويت
شوف جروبات في الفيسبوك او اي موقع إجتماعي و رح تلاقي من يتكلم و أتكلمو عبر الماسنجر او محاضرات في زوم و تابع حلقات طليق لما بيوصل للمستوى المتوسط رح تتعلم كثير منو
Vielen Dank für Ihre Antwort
Vielen Dank für Ihr Interesse
بواسطة طالب جديد (66 نقاط)  
0 تصويتات
انا هفترض انك تتحدثين عن الانجليزية في Z american english فا لو كذلك فالأفضل ان تتابع في الدراسة ولا تستعجل وكل شئ عندك سيتحسن بالتدريج خصوصاً انه هناك كورس الكوميديا والأستاذ كان يطلب منا تقليد المشهد المعروض في الحلقة ووقتها ستدرب نفسك على الكلام والمناقشة
بواسطة طالب جديد (21 نقاط)  
0 تصويتات
تقصد إنجليزي ولا الماني ولا اي

على العموم

لو إنجليزي روح مكتبة السفارة الأمريكية بيكونو محددين يوم بيتجمعوا ويتكلمو إنجليزي بس و بيكون فيه ناس أجانب انت بردو في السفارة مش اي كلام

بيكون فيه إجراءات بسيطة بتعملها

وفيه كمان events و حاجات كتير

وكل دا ببلاش

ادخل على الصفحة الرسمية بتاعتنا واسئل
بواسطة طالب محترف (3.8ألف نقاط)  
0 تصويتات
اولا مستواك b1 عشان عندك مشكلة في التحدث بسبب انك مش بتتحدث مع ناس كتير
141 Online Users
0 Guest 141 Member
Today Visits : 60555
Yesterday Visits : 71463
Total Visits : 45857952

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...