First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

بترجعوا ازاي على الدروس الفاتت على قناة استاذ ابرهيم عادل [ تمت إجابته ]

في تصنيف اللغه الانجليزيه
بواسطة طالب جديد (21 نقاط)  
+3 تصويتات
502 مشاهدات
بذاكر الدروس النظام القديم الانجليزي ومش عارف اراجع على كل الدروس الفاتت
تمت إجابته

5 إجابة

بواسطة طالب متميز (1.5ألف نقاط)  
مختارة بواسطة
+4 تصويتات

أفضل إجابة
يمكنك ان تراجع عن طريق الأسئله  في التطبيق  واي درس لا تستطيع  حله  كله بالتمام  تشاهده من جديد   وهكذا اعرف الذي وقع منك ولا تنسي ان تاخد  نصيحه الأستاذ بالتحدث عشر دقايق  و هناك  شي اخر يمكنك أن تعمل  مذيع عن حياتك   تقوم  بالتكلم عما حدث اثنا يومك كأنك شخص ثاني  تقول مثلا "  علي استيقظ مبكرا  ذهب لمدرسته  وعاد متعب"   هذا ممتع جدا ومفيد
شكراااااا
وبتعمل ايه عشان تطبق وتمارس
وبتعمل ايه عشان تطبق وتمارس ال دارستو
بواسطة طالب متميز (1.5ألف نقاط)  
الكتابه  اكتب   صفحه   باللغه الانجليزيه  باستخدام القواعد التي تدرسها
القراءه   اي كتاب  يكون مناسب مستواك اقراء منه صفحه   ولمعرفة الكتب المناسب لك شاهد حلقه تعلم  قراءه الكتب علي  z American English   
الاستماع  راجع كورس الاستماع باستمرار
المحادثه  حاول تتحدث قدر ما تقدر مع نفسك    او احد أصدقائك ممن يتعلم اللغه اذا وجدت
 تمنياتي لك  بالتوفيق وتحقيق جميع أهدافك والتطور في اللغه بسرعه  والوصول للطلاقه
بواسطة طالب محترف (2.8ألف نقاط)  
تم الإظهار مرة أخرى بواسطة
+7 تصويتات
راجع من ملفات كل حلقة قديمة الملفات ال pdf وبعد ما تراجع حل الاختبار اذا اخطأت خطأ واحد ادخل على الدرس اللى بعدوا اما اذا خطأين فأكثر شاهد  الحلقة ولكن اذا كانت اخطائك بسبب عدم التركيز لا تمتحن الا بعد ما تكون مركز كويس ولا تشاهد الفيديو الخاص بالدرس اما اذا كانت اخطائك بسبب عدم المعرفة او المعرفة الخاطئة اذا افعل مثل ما ذكرت بالاعلى

اما عن ترتيب المراجعة فا انا عندما ادرس القراءة للمستوى الثانى ادرس اراجع القراءة المستوي الاول وكذللك في الصوتيات المستوي الثاني مع مراجعة الصوتيات المستوى الاول

ولا تنسى ان تستخدم الفلاش كارد في الكلمات التي تنساها حتى بعد مراجعتها اكثر من مرة

*اتمنى ان اكون اجبت ما تريده*
بواسطة طالب مبتدئ (195 نقاط)  
تم الإظهار مرة أخرى بواسطة
+1 تصويت
قسمها درسين مثلا حسب قدرتك ووقتك كل يوم حتى تنتهي انا كنت مثلا ادرس درس من كورس القراءة ودرس من كورس من صفر ودرس قواعد فيوم وهكذا حتى تنتهي المراجعة شوف لي يساعدك
بواسطة طالب متميز (2.0ألف نقاط)  
+1 تصويت
يوميًا درس جديد مع آخر قديم
شكرااااا
بواسطة طالب جديد (1 نقطة)  
+1 تصويت
تضع في جدولك جزء للمراجعه وتلتزم بيه زيه زي الدرس الجديد.

أنا مثلاً باخد درسين من كل كورس (مثلاً :  تعلم من الصف (2) , القواعد (2)) علي يومين وبعدين براجعهم في يوم تالت وبعدين باخد درسين من كل كورس ومراجعه في يوم آخر وهكذا.

طريقة المراجعه هي كالتالي :-

0. مراجعه اللي أنا كتبته في الحلقتين اللي فاتوا في كل كورس  (سريعة) وتحديداً اللي أنا معلم عليها أنها محتاجة شغل عن غيرها.

1. قراءة سريعة لملف البي دي إف. ( والأحسن أنك تطبعه وتراجع منه )

2. الدخول علي قسم المراجعه في التطبيق و مراجعه الكلمات بتاعة الدرسين اللي فاتوا من كل كورس (ملحوظة :- يومين المذاكرة اللي فاتوا كنت بحفظ كل الكلمات بتاعت الـ4 دروس اللي فاتوا )  وبعدين بحذف الكلمات اللي بنطقها كويس وأسيب الكلمات اللي عايزة تتظبط.

3. حل الأختبار علي الدروس.

ربنا يوفقني ويوفقك إلي الطريق الصحيح .

اللهم آمييين.
شكراااااا
وبتعمل ايه عشان تطبق وتمارس ال دارستو
136 Online Users
0 Guest 136 Member
Today Visits : 46637
Yesterday Visits : 64489
Total Visits : 45470025

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...