First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

كيف يمكنني أن انا اتعلم من طليق دون التأثير على دراستى انا فى تالتة ثانوى [ تمت إجابته ]

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب جديد (4 نقاط)  
+3 تصويتات
240 مشاهدات
ارجو المساعده لانى اريد متابعة طليق و مراجعة الحصص لكن دون التأثير على دراستى و ارجو الرد سريعا و اريد بعض النصائح بخصوص الثانويه العامه
تمت إجابته

7 إجابة

بواسطة طالب جديد (58 نقاط)  
مختارة بواسطة
+1 تصويت

أفضل إجابة
قد أجاب مستر إبراهيم عادل على سؤال مثل هذا وقال :((إذا كنت تستطيع أن تخصص 20 دقيقة فقط للتعلم ، فهذا كافٍ))
بواسطة طالب محترف (2.9ألف نقاط)  
+3 تصويتات
ممكن بس منغير م تاثر علي مذاكرتك يعني ف وقت فراغك بس

والنصيحه الوحيده اللي انت محتاجها انك تقرب من ربنا علي قد م تقدر..وتعمل اللي عليك وهلاص..وفالنهايه الثانويه العامه اسم علي الفاضي والرقم اللي هيبقي عالشهاده مش هو اللي هيحدد مستقبلك..بس لو عندك اراده هتعنل اللي انت عاوزه

المهم اعمل اللي عليك وان شاءالله خير

بالتوفيق
بواسطة طالب جديد (0 نقاط)  
نصيحتي له ان يذاكر في وقت فراغه فقط لكن الاولويه الاولي والاخيره له بعد الصلاه هي المذاكرة لان الثانويه العامه تاتي مرة واحده ف العمر اما تعلم اللغه موجود داؤما
بواسطة طالب جديد (78 نقاط)  
+1 تصويت
دروس طليق بتدرس بطريقه تفاعليه جدا يعني انت مش محتاج فيها مذاكرة كتير واطمن مش دي اللي هتأثر لو راجعت يومك هتلاقي وقت كتير جدا بيضييع

انا هنصحك نصيحه واحدة بس وهي اعمل اللي عليك بجد علشان لو لا قدر الله النتيجه كانت غير مرضية ليك ما تجلدش نفسك وتحملها الذنب
بواسطة طالب جديد (1 نقطة)  
+1 تصويت
اعتقد نصف ساعة يوميا لا تأثر على دراستك ابدا.
بواسطة طالب جديد (10 نقاط)  
+1 تصويت
انا اظن ان تنظيم الوقت هو الحل المناسب خصص وقت للمدرسة و وقت لطليق

و الله يوفقنا جميعا
بواسطة طالب مبتدئ (250 نقاط)  
+1 تصويت
انا ايضا في التالتة ثانوي،أنصحك بتحديد وقت خاص للدراسة على طليق طبعا بعد إنهاء الواجبات المدرسية او ما شابه(في وقت فراغك او العطل الاسبوعية...)،ايضا تحديد عدد الايام في الاسبوع و الوقت الذي ستدرس فيه في كل يوم حسب برنامجك المدرسي طبعا مع احترام المواعيد التي خصصتها للدراسة على طليق. اسال الله التوفيق لك و لجميع طلاب طليق
بواسطة طالب جديد (12 نقاط)  
+1 تصويت
الحل بسيط ألا وهو تقسيم الوقت إعطي مثلا 3 ساعات من أجل الدراسة وساعة ونصف لتعلم لغة ياأخي ساعة ونصف كافية في اليوم من أجل تطوير نفسك في اللغة دون تأتير على مستوك الدراسي
87 Online Users
0 Guest 87 Member
Today Visits : 46928
Yesterday Visits : 48088
Total Visits : 45271996

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...