First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

عندي استفسار بخصوص كورس التفكير الانجليزي، وكمان كورس الصوتيات.

كورس التفكير بالانجليزي منقول بالحرف من مصدر أجنبي: نفس الكلمات، ونفس تعريفاتها، ونفس الأمثلة حتى بالأسماء الي فيها! وممكن أجيب لكم المصدر لو مش هتمنعوا الروابط.

وكورس الصوتيات الي الأستاذ لسه قايل النهاردة انك مش هتلاقيه في اي حتة، فهو برضو مأخوذ من كتاب اسمه Mastering the American Accent نفس الأصوات، ونفس الأمثلة، ونفس محتوى الفقرات زي word pairs ونفس الquotes ونفس الجمل، الفرق الوحيد إن الأستاذ غير أسماء الفقرات.

والمصدرين موجودين على النت قبل ما الأستاذ ينزل الكورسات، علشان محدش يقول انهم الي واخدين منه.

ممكن توضيح؟

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

4 إجابة

بواسطة طالب جديد (15 نقاط)  
+2 تصويتات
و حتى لو كان تقليد حرفياً زي ما بتقول في ناس ما كانتش تعرفهم و أستاذ ابراهيم نقلهم ليهم هذا افترضنا لو

و ثانياً في ناس كتير لقت في شرح أستاذ ابراهيم سهولة في الفهم في كل الكورسات حتى لو المستويات المبتدئة ف طريقة أستاذ إبراهيم لوحدها تكفي انو نرغب كل الكورسات منه هو و بس
بواسطة طالب عالمي (7.6ألف نقاط)  
+2 تصويتات

مع احترامي لحضرتك انا كثير مااختلف مع بعض تصرفات الاستاذ ولكن تركت كل اللي قدمه في زا اميركان من محتوى ومسكت ع هذا الشي ؟ 

وثانيا اكيد راح تحصل انا شخصياً عارفه ولكن هو نقل المحتوى وبسطه بشكل اكبر  وهو صادق مش راح تحصله بأي مكان بخصوص تبسيط اللغة وفهمها وجعلها منطقيه بعقلك وبعدين المستويات الثلاثه كامله ماراح تحصلها وقاله بعد ماتخلص الثالث انت مش محتاج تكمل للرابع يعني شي يجزى عليه 

وبخصوص انه ناقل بالحرف من كتاب ممكن يكون الصوتيات في اللغة الانجليزية هذي هي مش محتاجه يعني اضافات 

ع العموم الكل استفاد والله يوفق الجميه

ونهارك سعيد 

بواسطة طالب مبتدئ (229 نقاط)  
1. هل شاهدت المصادر الأصلية، ووجدت الأستاذ بسط بشكل أكثر؟ أم تتكلم قبل أن ترى المحتوى الأصلي؟
2. حتى لو كان الأستاذ زاد شيئًا من عنده(وهو قليل جدا لو رأيت المصدر الأصلي)، هذا لا يغير حقيقة أن هذه سرقة علمية.
3. أين الصدق وهو يزعم أن الدورات من عمله، وأنه ما على ظهر الأرض مثلها؟
4. ألم تر ازدواجه في المعايير وهو يقول أن الناس تقلده وتسرق محتواه، وهذا هو صنيعه!
5. هذا في الدورتين التي ذكرهما وما خفي كان أعظم، لم أبحث في البقية، لكن لا أستبعد أن تكون كلها، أومعظمها مسروقة، فمن سرق من قبل، وكذب، وما زال يتفاخر بهذا فلا عجب أن يسرق ويكذب ثانية وعاشرة!
6. لا تُشعرني أنه يتصدق علينا، فهو يكسب من الإعلانات، وأيضا يسرق المحتوى! فهو يكسب من عمل غيره!
7. إذا كان المحتوى مسروقا ويكذب في هذا، فكيف تصدقون أنه كان رئيس فرقة تطوير المناهج في ماليزيا، ولا أدري ماذا، لو كان حقا لرأينا هذا منعكسا على محتواه، وكان فريدا لا مأخوذًا نسخا ولصقًا.
8. ونقله من كتاب الصوتيات، ليس مجرد نقل الأصوات، قلتُ لك كل محتويات الفقرات مثل word pairs, game of quotes.. إلخ متكررة! نفس الأمثلة بالحرف، الفرق أنه غير أسماء الفقرات لا أكثر!
9. إبراهيم عادل كان من أحب الناس إلي، لكن بعد إخلافه الكثير للوعود، واستحمار المتابعين، والسرقات العلمية، والكذب، والتكبر عن الاعتراف بالحقيقة ، وشتم المخالف (في موضوع البرمجة)، فقد خسرت الثقة فيه تمامًا.
10. حتى الآن مازلت مذهولا من كم العنجهية في مقطع الاحتفال بعشرة ملايين، وكلامه أن كورس الصوتيات ليس موجودا في أي مكان حتى بالمال، وأن الناس هي التي تسرق منه، مازالت مدهوشًا من كم البجاحة، والكذب، والكبر! فقط تخيل أنك كنت من مؤلفي الكتاب، ورأيت مثل هذا كيف يكون شعورك؟؟؟
بواسطة طالب متحمس (1.5ألف نقاط)  
جزاه الله خير على تبسيط المعلومة، لكن لا يصح أن يقول عن نفسه أنه من قام "بإعداد" وتقديم محتويات الدروس، هو كاتب في تطبيق زأمريكان في إحدى الخانات أنه هو الذي قام بإعداد الكورسات وتقديمها.

حتى بالمناسبة كورس المحادثة المستوى الثاني أول 9 دروس مأخوذة تماما من موقع اسمه ESLfast.com

كان ممكن على الأقل يذكر لنا اسم المواقع والكتب يلي بيأخذ منها
انا متأكدة انه بسط وحتى لو ماشفتها انا عارفة انه بسط لو مش مبسط كان مااحد درس معاه والمصادر كثير سردك الطويل هذا راح اختصره لك .. مافيه شي اسمه سرقة المصادر وحده
هو جمعلك جميع الكورسات وحطها مع بعض وهذا اللي ماراح تحصله لا بمعاهد ولا اكاديميات وانا اتكلم عن تجربة وثانيا ترجملك المصادر وبسطها وترى حتى بمعاهد واكاديميات ماخذين هذي المصادر وقاعدين يشرحونها واي معلم كذا .. وترى مش بس بالانقلش بكل اللغات لم كنت ادرس صيني بجامعة كانو يجيبون مصادر ثقافية عن الاسلام ومسلمين الصين من الرابطة الاسلامية وكانو كاتبين اعداد فلان وفلان وكانت صينية تتكلم وصيني يترجملنا باللغة العربية ونفس الحكاية بالانقلش والمصادر زي ماقلتلك وحده ...
وكمان تجربتي مع الكتابة الصينية اكتشفت معظم المعلمين اللي بيدرسو الكتابة ماخذينها من مصادر زي كتب ومواقع وشرح نفسه هل هذا معناه سرقه لا هذا مجهود من الشخص هو المستر ابراهيم راح ودرس واتعنى عشان يقدملك حاجة تفهم منها مو مضطر يقولك من وين المصدر دامه هو قاعد يترجملك ويفهمك ويشرحلك انت استفدت ؟ درست ؟ وصلت معاه لمستوى خلاص قل شكرا ع المجهود
واخيرا ان بعض الظن اثم يااخي خاف الله وش اللي كذب انه كان في هيئة التطوير في ماليزيا لو كذاب ماخلوه يحضر عندكم بمصر بمدارس وجامعات ولا كان قدموه قنوات تعليمية
ودامه كذاب الان بنظرك عشان فكرك محدود وغير مطلع ع التدريس  ونظام التدريس ليش مكمل معه تقدر تحذف السرد اللي كاتبه بملفك الشخصي وتمشي ليش متعب نفسك روح كمل بمعاهد واتمرمط وهذا وجهي اذا استفدت
اكاديميات الكورس الواحد 120000جنية معك ادفعها وارتاح ولا روح ادرس برى
وبخصوص الاعلانات اكيد بياخذ من ألاعلانات كم يكلفه المعدان والسيرفرات بعد تبيه يصرفها من جيبه !!!!
انا مااتفق معه بحاجات كثير البرمجة ليته ماعملها الان واصلا ماشفت الكورس + طليق ليت ينتبهله ويرجع يضع جداول لجميع اللغات + وليته يكمل الكورسات بتاعت زا اميركان كامله
وليته مايتسرع ويفتح مشاريع ... لكن ماوصلت للمرحله اللي بجلس انتقده ع زا اميركان لانه من الاساس الاغلبيه والناس الفاهمه بالتدريس تعرف انه مااخذ من مصادر وهذي مو سرقه لانه الكل كذا كان استلموه بتوع المعاهد اللي كانو يحاربونه
وماعليش اخوي لكن بلاش دراما زايدة تقدر تكتب بدون ماتظلم وتدخل بنوايا الناس
ونهارك سعيد وعلى اذنك
اخ محمود محمد لا  يصلح لم يترجم ويتعب بالبحث يصلح انت امسك المجال هذا ودرس وجرب راح تستعين بمصادر وراح تشرحها للطلاب بكل تبسيط هذا مش شي جديد هذي الكل يسويها حتى الموقع اللي حضرتك تقوله ممكن ماخذين من كتاب او من موقع اخر ترى المصادر وحده تعبت وانا اقولكم
وبعدين يفيدك بإيش كونك مبتدئ يعطيك المصدر ؟ بتذاكر منه وهو عاملك كل شي حتى الملخصات احمدو الله واشكروه ولم قربت تنتهي رحلة التعلم في زا اميركان قمتو تطلعون عيوب طيب وفضله من بعد الله عليكم لم علمكم حضرتكم ليه من الاول مارحتو تبحثون عن مصادر !! مليان مواقع وايضا كتب وسيديات بعد ليه ماتعلمتو ليه رحتو ع زا اميركان
بنقولها مثل (مالقو بالورد عيب ٫ قالو يااحمر الخدين) ...
لم فادكم ووصلكم للي انتم فيه الان قمتو تطلعون عيوب وسرقه
بصراحة كلامك كثير، وما رديشت على كلامي لأن سرقته وكذبته واضحين: فيه فرق إن تستوحي فكرة من حد، وانك تاخد كتاب كوبي بيست بحذافيره بأمثلته بأسته وكل حاجة، دا سرقة لمجهود شخص وفريق تعب على المحتوى دا، وانت جاي تاخده على الجاهز وتستفيد منه ماديًّا، وما تقنعينش انه كل الفلوس راحة على السيرفرات، ما هو أكيد بيكسب فلوس، سواء من إعلانات اليتيوب، أو التطبيق، أو اعلانات أدسنس في صفحة تحميل الملخصات، أو الكتب الي بيبيعها، وخاصة لما تكون الأعداد كبيرة زي متابعين زي أمركن إنجلش.

انا ذكرت نقطة الربح لغرضين، الأول علشان اسطوانة "انه علمك وشرّبك وأكلك" فبوريك انه بردو كسبان وماهيش صدقة يعني!

والغرض التاني: اني أوريك إن كمان بيكسب وبيتنفع من جهد غيره!

وانا مش عارف صراحة جامعات ايه دي ولا معاهد، الي بتسرق محتوى كتاب بالحرف؟! إنتهاك حقوق النشر دي جريمة يعاقب عليها القانون في أي بلد محترم على فكرة!! وحتى المثال الي ذكرته انهم جايبين نص عربي وترجموه وذكروا من إعداد مين، يعني قالوا المصدر الأصلي اهو! وبعدين في حالة  ابراهيم عادل قلت ليك ميت مرة ان الكورس متاخد نسخ لصق، ابذل شوية جهد وروح شوف المصدر الأصلي.

وبعدين، لو السرقة العلمية حاجة عادية كدا زي ما انت بتدافع عنها، ليه ابراهيم عادل زعلان أوي من الناس الي بتقلد محتواه، زي ما قال في فيديو الاحتفال بعشرة مليون؟؟ ولا حلال عليه السرقة العلمية وحرام على غيره؟؟

وعلى فكرة فيه كورسات تانية كتير الي مسروقة مش دا بس، انا من شوية كنت بدور ولقيت ان كورس القراءة والمصطلحات برضو مسروق ومعايا المصادر، بس انت شكل ما بتقرأهاش أصلا وطالع تتدافع عن الأستاذ وخلاص، لو قرأتها كنت عرفت بما لا يدع مجالا للشك ان الأستاذ ابراهيم سارق منهم!!

وبالنسبة لكلامك عن الاكاديمات ومعرفش ايه، وروح اتعلم منهم وادفع معرفش ايه فدا ملهوش علاقة بموضوعنا.

وحكاية يفيدك بايه المصدر وانت طالب، هو لازم يقول المصدر علشان الأمانة العلمية لو تسمع بيها! وبعدين مش كفاية يقول المصدر بردو، لازم ياخد الإذن من أصحاب المحتوى، لأن دا تعب وجهد مبذول، وانا معتقدش ان ابراهيم عمل كدا، لأنه طلع يقول أنا الي عامل المحتوى، فمنين يستأذن منهم علشان النشر (واكيد هيبقى بمقابل) ومنين طلع يقول انا الي مصمم الكورس؟!

وقضية انني "أظن" انه كذاب، وإن بعض الظن إثم، يا عزيزي دا مش ظن دا يقين!! الأستاذ: يدعي إن الكورس من تصميمه، والكورس موجود على الإنترنت قبل نشره! فهل يوجد ذرة شك بعد هذا في كونه يكذب! أنا مش بقول لك حاجة انا الوحيد الي عارفها مثلا، انت تقدر تتأكد دلوقتي من الكلام الي بقوله وتشوف المصدر الأصلي، وهتتيقن ان كلام الأستاذ انه هو الي عامل الكورس ومحدش عمل زيه كذب! الموضوع بسيط جدا!

وكلامك عن انه كان رئيس تطوير المناهج في ماليزيا المفروض تعكسه وتوجهه لنفسك!

قد ثبتت سرقته العلمية بالدليل القاطع، وكذبه في نسبة المحتوى لنفسه، فأولى بك أن تشكك في كلامه بخصوص ماليزيا! هذا شخص يستمرئ الكذب فلا غرو أن يكذب عليك في هذا أيضا، ولو كان فعلا "يصمم مناهج" على الأقل كان صمم كورسات ZAmericanEnglish بدل نسخها ولصقها!!

يا ريت تفكر في كلامك قبل ما تكتبه، وتتأكد فعلا هل دي سرقة علمية، وهل هو كذب ولا لا، لأنني زهقت من توضيح الواضح وإقناعكم إن "السرقة غلط" احنا مش في حضانة هنا.
بواسطة طالب عالمي (8.9ألف نقاط)  
+1 تصويت

لابأس بالتقليد فيما يفيد 

مش لا بأس ولا حاجة. لو انت شفت الكتاب هتلاقيه منقول بالحرف يعني مش مثلا استوحى فكرة أو حاجة! وحقوق الطبع والنشر للكتاب محفوظة! وكمان بينسب لنفسه انه عمل المحتوى، وطلع قال النهارده في الفيديو انه كورس الصوتيات واللهجة مش موجود في أي حتة في العالم، عاوز ايه اكتر من كدا! لا يجرمنكم حب الأستاذ على الدفاع الأعمى!
بواسطة طالب جديد (17 نقاط)  
اتفق معاك
بواسطة طالب مبتدئ (234 نقاط)  
+1 تصويت
ممكن المصادر بعد اذنك ماحدش هيمانع بس ده لزيادة المعرفة أو لو فيه طريقة تبعتها
كتاب الصوتيات اسمه فوق ممكن تبحث عليه.

أما مصدر كورس التفكير الانجليزي فهو هنا: http://www.compasspub.com/eng/compass/skill_view.asp?h_seq=7250&sch_value=1000&location_type=s
96 Online Users
0 Guest 96 Member
Today Visits : 46729
Yesterday Visits : 77211
Total Visits : 45921280

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...