First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

الفاعل و المفعول به

في تصنيف اللغه الانجليزيه
بواسطة طالب جديد (47 نقاط)  
+1 تصويت
103 مشاهدات
طبعا عارفين ان المفعول به اي حاجه تعود عليك بme و اي يعود عليه him و الخ انا دلوقتي عاوز افهم شئ ازاي me مرات تكون معانها انا زي this is me مش المفروض this is i ? و لو حبيت اقول ليس انا not i or not me? و لما واحد يقول who is that اقول me او i مش فاهم برضو ازاي me يكون مرات معانها انا و الباقي زي them لو حبيت اقول ليس هم not they or not them? و him ازاي مرات تكون هو زي this is him or this is he?  و لو حبيت اعرف مين ده اقول me او i? بدون اي شئ و لو حبيت اقول this is not us or this is not we و زي who are those we or us

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

1 إجابة واحدة

بواسطة طالب جديد (36 نقاط)  
+1 تصويت
السلام عليكم

بحسب خبرتي ومعرفتي البسيطة انا قريبة من المستوى الثالث في زي اميركان انقلش

سؤال بسيط ومجاب عليه من طرف الاستاذ فمثلا اقول my sister and I ركز معي قلت i وهذا لانني اتحدث رسميا اي الكلام الرسمي

اما في الشارع يمكنك قول i او me تقول my my sister and me صحيحة في الكلام العامي وتقول i بدال me ايضا صحيح في الكلام العامي

ولكن عند الكلام الرسمي نستخدم الا i فقط
124 Online Users
0 Guest 124 Member
Today Visits : 20093
Yesterday Visits : 65156
Total Visits : 45685518

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...