First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

الصفات الافعال [ تمت إجابته ]

في تصنيف اللغه الانجليزيه
بواسطة طالب جديد (47 نقاط)  
+1 تصويت
101 مشاهدات
امتى اعرف اذا كانت مفرد او جمع مثلا alone امتى اعرفها بمفرده بمفردي بمفردهم بمفردنا بمفردكم؟ هل هي حسب الضمير؟ يعني لو حطيت he و اي شئ يجي بعدها تكون هو؟ مثلا he is alone هو مفرده مفرد لو حطيت i تبقا بمفردي ؟ يعني اي شئ بيجي بعد i بيكون عليا؟ يعني الصفات و الافعال مثلا eat معانها ياكل ياكلون تاكل ناكل و الخ ؟ و الصفة نفس الحوار ؟ مثلا happy سعيد سعيده سعداء و الخ طيب انا كيف اعرفهم اذا كانت ياكل او تاكل او ياكلون او سعيده او سعيد و الخ هل هي حسب الضمير يعني لو قولت i و اي شئ يجي بعدها هيكون عليا ؟ مثلا i am eating? مثلا لو قولت they اي شئ يجي بعدها هيكون عليهم؟ مثلا they are cute they are eating ?طيب لو قولنا هي حسب الضمير يعني لو they هتكون عليهم لو she هتكون عليها و الخ مثلا لو اردت اقول جملة مثلا اتركه لوحده ؟ او اتركهم لوحدهم ؟ ازاي Leave him alone and leave them alone ? الموضوع برضو ينطبق على المعفول به ؟ يعني لو جت اي شئ بعد them هتكون عليهم؟ و me هتكون عليا؟ و you هتكون عليك؟ و her هتكون عليها ؟ مثلا جملة مثل انا اريدك تساعدني هتكتبها كدا ؟ i want you help me? مثلا انا اريدهم يلعبوا معي كدا ؟ i want them play me? يعني كمان لو اي شئ يجي بعد them هيكون عليهم و me عليا و الخ حتى الاسماء مثلا i want ahmed play me ? و الخ يعني اي شئ يجي بعد ضمير he هيكون عليه و she هيكون عليها و they هيكون عليها و i هيكون عليا؟ و الخ حتى الاسماء؟ لو قولت  mohamed الي يجي بعد الاسم ده هيعود عليه هو ؟ مثلا mohamed likes pineapple و المعفول به بعد me هيكون عليه و them هيكون عليه ؟و الخ او الاسماء leave ahmed happy و الخ و لو في صفة و فعل في نفس الجملة احط ضميرين او ضمير واحد كفاية ؟ مثلا كيف اقول هو يلعب بمفرده ؟ كدا he is playing alone او he is playing he is alone ? و لو في فعل او اتنين و صفة ؟ اكتبها كدا she likes to play alone ? او she likes she plays  she is alone ? ضمير واحد كفاية ؟ فعلت هذه لكي يوضح سؤالي لو في صفات كثير او افعال ضمير واحد كفاية ؟
تمت إجابته

1 إجابة واحدة

بواسطة طالب عالمي (7.7ألف نقاط)  
مختارة بواسطة
0 تصويتات

أفضل إجابة

ههههههههه

هوا لسا في الخ بعد دا كله انت جبت اخره خلاص

كل ال قلته صح في الصفات والافعال

لأنه شي بديهي 

لو قلتلك انت سعيد هل هيك أنا بقصد أن هي البنت سعيدة؟ ولا هم الجماعة سعداء؟ أنا بقصد انك انت سعيد لاني سبحان الله قلت انت ال سعيد هههههه

والخ بقى مع باقي الضمائر

-لو في صفة و فعل في نفس الجملة احط ضميرين او ضمير واحد كفاية؟ مثلا كيف اقول هو يلعب بمفرده؟ كدا he is playing alone 

او he is playing he is alone

انت بنفسك قولتها في العربي: "هو يلعب بمفرده" هل احتجت أن تضع ضميرين في الجملة يعني هل قلت هو يلعب هو بمفرده؟ لو بدك تقولها هيك ساعتها بتحط ضميرين، غير هيك لا مش محتاج يتحطلها ضميرين

- لو في فعل او اتنين و صفة؟ اكتبها كدا she likes to play alone ? او she likes she plays she is alone ? ضمير واحد كفاية؟

اه ضمير واحد كفاية لأنه بردو مش محتاج، لما نترجم الجملة بتكون هي تحب أن تلعب بمفردها (ضمير واحد)

مش هي تحب، هي تلعب، هي بمفردها 

هيك انت خليتن ٣ جمل كل وحدة منفصلة عن الأخرى

smiley

كل جملة الها ضمير واحد، لو بتحكي جملة تانية بتحط ضمير تاني

الأمر ذاته مع لغتك العربية

وضحت؟

هههه شكرا يعني نعرف الفعل و الصفة جمع او مفرد حسب الضمير او الاسم و ايضا المفعول به او الاسماء لو كانوا و جت حاجه بعدهم هتكون عليهم زي  ahmed likes you play with him او ahmed likes them play with him يعني بعد المفعول به هيكون عليهم او لو مكانهم اسم she likes ahmed be a play او لو كان جمع she likes to see frogs jumps و الخ و شكرا جزيلا
اه صح زي ما قلت
الفعل والاسم والصفة بيتعرفوا من الضمائر سواء جمع أو مفرد، ولو بدل الضمير اسم هي نفسها برضو
في جمل اه ممكن تاخد اكتر من ضمير زي ال انت كتبتها بس انا قصدت فوق على الضمير الفاعل، بس ممكن اكتر من ضمير زي المثال
هي تريد أباها أن يأتي يذهب له ويناقشه في الامر  
SHE want HER father to go discuss HIM
هل هاد ال انت قصدته؟ أم شيء آخر
الموضوع ما اله قاعدة معينة على اد ما طريقة ترجمة وتركيب الجملة عندك منطقي ومفهوم.اهم حاجة ترجمة الجملة ومعناها يبقى مفهوم بغض النظر عن عدد الضمائر فيها
بس جملة she likes Ahmed be a play
ما فهمتها، قصدك (هي تحب احمد أن يلعب معها)؟
she likes Ahmed to play with her
ايضا ملحوظة بسيطة نسيت اكتبلك ياها فوق
تلعب مع شخص play with someone
لازم الwith
بدون with بصير المعنى تخدع شخص أو تتلاعب به
Play someone or trick someone manipulate someone
كلهم نفس المعنى
انا لسه شايل تعليقك دلوقتي حرفيا ما جالي اشعار

في سؤال محيرني مثلا لو قولت انا سوف اذهب اليك لوحدي كدا i will come to you alone  مش المفروض بعد المفعول به الي يجي بعده هيكون عليه ؟ او لا و اكتبها كدا i will come to you i am alone  معرفش حاسس اول وحده صح ازاي انا اذهب اليك انا لوحدي بس برضو معرفش و لو قولت انا سوف العب معاك لوحدي i will play with you alone or i will play with you i am alone + نسيت er و كتبتها play المفروض player

لو قولت she likes him to be a player مش كدا ضميرين؟ هو و هي صح؟ هي تحبه ان يكون لاعب ضميرين؟ و مثلا زي she likes her father to play with her مش ضميرين كدا؟ وانا الي فهمته منك انك كنت تقصد مش ينفع اكرر ضمير الفاعل مثلا هي تحب ان تكون سعيدة she likes she to be she is happy بل she likes to be happy

شكرا جزيلا
التعليقات بتوصل متأخر مش عارفة ليه
المهم أن في جملة
I will come to you alone انا فهمتها زي ما قلت (سآتي اليك وحدي) لكن لا مانع في أن حد تاني يفهمها (سآتي اليك وحدككك)
اول وحدة صح اه بس عشان توضحها اكتر اي رايك تقول
I will come alone to you كدا مفهمومة وواضحة
او I will come to you and alone سآتي اليك وبمفردي
تاني جملة (سوف العب معاك لوحدي) اعتقد عشان توضح المعنى:
I will play alone with you
او we will play alone سنلعب بمفردنا
او
I will play with you، me alone
أما الجملة ال انت كاتبها الصراحة مش عارفة انا احترت بردو

تاني سؤال
She likes him to be a player
هي تحب أن يكون *هو* لاعبا
ف صح ضميرين
She likes her father to play with her
هي تحب أباها أن يلعب معها
الان ما سؤالك على هذا، هل تواجه مشكلة مع وجود ضميرين في جملة؟ ..
ال فهمته مني صح بردو، ضمير الفاعل لا يكرر مرتين الا لو هتبدا جملة تانية مثلا
He want to go playing, he doesn't like staying in home
هنا جملتين
هو يريد الذهاب ليلعب، وهو لا يحب البقاء في المنزل
انما لو هتحطها في جملة واحدة مش محتاج تكرر:
He want to go playing not staying in home
هو يريد الذهاب للعب لا البقاء في المنزل
شكرا جزيلا

انا عاوز اسالك سؤال بعيد عن موضوع الافعال و الصفات انا سالته قبل كام يوم ولكن لما اجد من الاجابة الا جزء بسيط السؤال هو:

طبعا عارفين ان المفعول به اي حاجه تعود عليك بme و اي يعود عليه him و الخ انا دلوقتي عاوز افهم شئ ازاي me مرات تكون معانها انا زي this is me مش المفروض this is i ? و لو حبيت اقول ليس انا not i or not me? و لما واحد يقول who is that اقول me او i مش فاهم برضو ازاي me يكون مرات معانها انا و الباقي زي them لو حبيت اقول ليس هم not they or not them? و him ازاي مرات تكون هو زي this is him or this is he?  و لو حبيت اعرف مين ده اقول me او i? بدون اي شئ و لو حبيت اقول this is not us or this is not we و زي who are those we or us
122 Online Users
0 Guest 122 Member
Today Visits : 49526
Yesterday Visits : 56116
Total Visits : 44219663

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...