First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

اللغة المانية يوجد دروس مفقودة في A1 الوحدة ما قبل الاخيرة درس ال dativ و Akusativ ليس مفهومآ يقول انه شرحه ولا يوجد درس هو شرح فيه .

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

1 إجابة واحدة

بواسطة طالب محترف (3.2ألف نقاط)  
+1 تصويت

السلام عليكم

لا حظت نفس الشيء

الاستاذ كان يشرح على اساس اننا اخذنا درس Akusativ - قلت ربما يشرحو في A2 ما ادري

ان شاء الله ينتبهو للاشياء دي ويشرحوها من جديد في A2

ممكن تاخذي الدرسين دول من مصادر تانيه عشان تعرفي تكملي لو متشرحوش في A2

لما اتفرج على A1 واوصل لنقطه بدايه الاستاذ الجديد احس في اشياء ما شرحت

المشكله في وحده Kartoffeln und Zwiebeln - الاستاذ الجديد مر مباشره لشرح درس Dativ على اساس اننا اخذنا درس Akkusativ وهذا لم يحصل

يريت يوصل للاداراه :(

بواسطة طالب اسطوري (11.6ألف نقاط)  
مساء الفل محمد . رمضان كريم .
مع انى عوزة اروقك احلى ترويقة هههه بعد ما انابعت عن اجابة السؤال اللى ما راضى يتوافق عليها معاك .. قالولى الغلط من عنده ههههههههههه شكلى وحش . هتتروقك استنى عليااااااا ..
كل سنة وانت طيب وايامك بخير .
وحده وحده وفاهمنى الفرح ده هههههههههه ايه اللى مش موجود ومش مشروح بالظبط ...
واياك يطلع اى كلاااام بص هحجز تذكرة واجى عندك افطر واروقك وامشى هههههههههه
بواسطة طالب جديد (36 نقاط)  
المشكلة ان درس akkusativ مش موجود .. اول درس للمستر الجديد شرح dativ علي طول بدون ما يشرح ال akkusativ
هههههههه انا اسف
خلاص مش هبلغ تاني هههههه بهزر
كل سنه وانت طيبه
بخصوص ايه اللي مش مشروح :
لما اتى استاذ الالماني الجديد كنت اتقطع في متابعة الدروس الجديدة واتاخر كثيرا قبل مشاهده الدروس الجديده . ولهذا لا استطيع تذكر بالتحديد ما الذي كان ناقصا - لكن الذي اتذكره هو ان ((درس Akkusativ لم يُشرح)) - الاستاذ الجديد بدأ يشرح على اساس اننا اخذنا درس Akkusativ مع الاستاذ السابق وهذا لم يحدث.
اظن ان نعيمه ممكن تأكد كلامي او تنفيه قبل ما تبعتي للاداره هههههههه بديش اتروق
استاذه رومانتك شيء يحزنني -- لو تتذكري -- لما كنت ادرس صيني كنت بلغت عن درس ناقص وبعد مجهود وصل الخبر لمستر ابراهيم واتذكر انه في لايف قال ان الدرس ده بالفعل كان تم تصويره واتجهز لكنه ضاع . وقال انو هينزل .

طيب شو اللي احزنني - الدرس اللي نزل مش هو الدرس اللي كان مفقود - الاستاذه عملت فيديو وقالت يبدو انه متعلمي الصيني عندهم لغبطه بين الصوتين دول وبدات تشرح ومكانش هو الدرس اللي ناقص - هههههههه انا حينها ربي يسامحني نزلت سؤال وقلت الحمد لله واخيرا نزل الدرس المفقود (ده كان غلط مني لانني كاني حينها مبقتش مهتم خلاص لاني كنت بلغت عن المشكل بوصف دقيق ومفصل مرتين وتعبت كتير  وكان لازم يوصل منشوري لمستر ابراهيم شخصيا ويقراه عشان يتابع الموضوع لانه هو اللي كان صور الدرس وشرحه   ) - الاستاذه غالبا وصلها المشكل غلط فراحت عملت فيديو عن شي تاني مش هو المطلوب. (انا تركت دراسه الصيني بسبب هذا الدرس )

انا عايز اقول من الكلام ده اني مبلغتش عن الالماني لما لاحظت ان هناك درس مفقود لهذا السبب - قلت هتعب وانزل سؤال وفالاخير ممكن يحصل نفس الشيء اللي حصل معي ف الصيني - فقلت خلاص

بالنسبه-- لكلامي-- هون عن الالماني متبعتيش حاجه منو لاني ما ارضى ابلغ عن حاجه وما تكون دقيقه - انا مخطط اني اراجع الالماني من الالول للاخير حينها اشرح بالتحديد .
تبلغي عن درس الصيني سابقا
https://bit.ly/42FZpIy
في التعليق شرحت اكثر ومرام اكدت ما اقول
دي حلقه مفقوده في الصيني لحد الان وممكن تعيدي تسألي مرام لتأكد كلامي
بتذكر لما كان نزل الدرس اللي مفروض كنت منتظره ووجدت انا الاستاذه تتكلم عن شيء تاني كنت عصبت كتيير هههههه
كل سنه وانت طيبه
واسف على طوول الكلام
بالتوفييييق
بواسطة طالب اسطوري (11.6ألف نقاط)  
امال الدرس اللى نزل وقتها فى اللغة الصينية ده عن ايه ؟
انا فاكرة الموضوع ده كويس بس الصراحة حاليا تشتت
ابعت لمرام ماسدج على الخاص يمكن تشوفه وتدخل هنا .
والالمانى بعته . واه لو ما طلع صح هروقك أحلى ترويقة ههههههه
ولا يهمك يا غالى طول بكلامك براحتك .
وانت طيب يارب .
بواسطة طالب محترف (4.2ألف نقاط)  
السلام عليكم ورحمة الله.
رمضان كريم.
كيف أحوالكم جميعا. و كيف حالك اختي رومانتك. أتمنى أن تكونوا بخير.

اردت فقط أن أؤكد أن دروس Akkusativ غير موجودة، كما أن الوحدة 5 غير مكتملة.
كنت قد راسلتك سابقا بخصوص المستوى الأول ، ان به دروسا ناقصة، لكن الادارة أجابتك بان المستوى الأول انتهى، لذلك بحثت عن مصادر اخرى لاتعلم كل ما هو ناقص في المستوى الأول ، الحمد لله وجدت مصدرا للدراسة، المعلومات جيدة و لكن النطق لا حول ولا قوة الا بالله ههههه (المصدر هندي و نفس مشاكل نطقهم في الانجليزي موجودة في الالماني).
بواسطة طالب محترف (4.2ألف نقاط)  
انصح من هو متوقف بسبب الدروس الناقصة ان يدرسها من مصدر ثاني و يكمل على طليق، بما اننا لا نعلم متى تتم اضافتها. و إلا ستنسون تقريبا كل شيء و ستملون و قد تنقطعون عن اللغة.
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اهلا اهلا نعيمه
شكرا لك
كل سنة وانت طيبه بمناسبه رمضان

درس الصيني اللي نزل وقتها شرح الفرق في النطق بين ü و u
عارف ان حضرتك عملتي اللي عليكي وما قصرتي بس احيانا بتحصل اشياء غريبه هههه
بواسطة طالب جديد (36 نقاط)  
حد رد يا شباب علي درس الakkusativ ? .. وكمان الوحده الخامسة مش كامله ومفيهاش اختبار نهايه الوحده !
123 Online Users
0 Guest 123 Member
Today Visits : 76499
Yesterday Visits : 71463
Total Visits : 45873876

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...