First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

حرف(l) اللي بيكون في أخر الكلمات مثلuseful__beautiful __all وهكذا هل الحرف بينطق ولا  علشان بحس انه المستر ابراهيم مش بينطق؟

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

1 إجابة واحدة

بواسطة طالب عالمي (7.7ألف نقاط)  
0 تصويتات

smileysmiley

..........

بواسطة طالب جديد (8 نقاط)  
سؤالي الثاني كان قبل اجابتك ،لما لم يجبني أحد بعد مرور يوم كامل على السؤال الأول حبيت أكرر سؤالي مرة ثانيه لعل وعسى.
يعني أفهم من إجابتك إني انطق حرف(l)عادي مع إنه في الغالب بحس المستر إبراهيم مش بينطقة
مش مشكلة
اه حرف L بيتنطق بأغلب الكلمات بس الفرق في هل هو L خفيف ولا L تقيل..؟؟
والكلمات ال انت كتبتها من نوع الL التقيلة وليها نطق معين، ممكن عشان كدا مش سامع الL لكنها تتنطق
beautiful و useful وكلمات كتير زي fall, ball, milk, real, cool...
اما الكلمات L خفيفة زي let, lamp, light, look وغيرها كتير
هبعتلك كذا فيد بيشرح نطق الصوتين هدول بالاضافة لنطق beautiful، هيفهموك دنية الL كلها، وإذا ما فهمت شي معين ممكن تسأل
ملاحظة اخيرة: كلمات لا تنطق فيها L من أساسه وتكون صامتة زي
Walk, talk, chalk
Salmon, half, calm, folks...
بواسطة طالب جديد (8 نقاط)  
السلام عليكم ممكن حضرتك تستغربي من إلحاحي من الإجابه بس والله العظيم أنا في أمس الحاجة الى أجابتك جزاك الله خيرا حابب اعرف النطق الصحيح بيكون ازاي لحرف(L) لدرجة اني بركز بشده مع المستر وأقرب سماعة التليفون الى أذني علشان أعرف النطق الصحيح ولم أتوصل لشى حد الأن  حابب أعرف المعيار حضرتك بتقولي بيتنطق بش بشكل او بأخر ومع تركيزي مع المستر بحس انه مش بينطقه.

السؤال التاني وأنه أسف علة الأسئلة  المستر ابراهيم استخدم في النفي مع الضمير(don't) وقال تستخدم مع الجمع ولكن المستر ابراهيم اجد انه استخدمهما مع الضمير المفرد مثل(i)(you)I don't like ice_cream     you don't like my brother.

السؤال الثالث ليه المستر ابراهيم عند السؤال للضماير (you)(we)(they) (i)استخدم Do  امثلهdo i  know you  وهكذا مع باقي الضماير we  they we واستخدم does مع الضمايرhe she it ما هو السبب؟ انا أسف على الإطالة انا سألته على الخاص وهسأل عاى العام ربما اجد من يضيف لنا أضافة. شكرا جزيلا
ههههه هو انا استغربت اه بس عادي اذا ما فهمت شي اسال زي ما بدك
بالنسبة لاول سؤال، هلا رح ابعت فيديوهات بتعرف منهم نطق L الخفيفة والتقيلة، انا اؤكدلك مليون بالمية ان الاستاذ ينطق الحرف، الا لو كانت الحرف صامت وهذا بيكون في كلمات معينة، بس في beautiful حرف الL يُنطق بأم عينه، believe me

تاني سؤال مشابه للتالت
بداية، هذه قاعدة في اللغة الانجليزية، يعني كما هو بالعربية: هو يلعب، هي تلعب.
الن تجدها غريبة اذا قلت هي نلعب؟ او هو ألعب؟ لا،هذه قاعدة، اساس تمشي عليه الجمل.
في الانجليزية: الجمع - we, they بالاضافة لـ İ, you-
= يأخذ do\don't
والمفرد -he, she, it-
= ياخد does\doesn't
سؤالك كما فهمت هو: كيف i, you بتاخد do وهي مفرد.. المفروض تاخد does لانها مفرد مو

هنا ننتقل لهذه المعلومة: في الانجليزية يوجد ثلاث اطراف للمتحدث
الطرف الاول المفرد : أنا i(المتكلم)
الطرف الثاني \\ : أنت you(المخاطب)
الطرف الثالث \\ : هو\هي he\she\it(الغائب)

::: {{كل الاطرف زي بعضها ما عدا الطرف المتحدث الثالث}}}
وهذا سبب اننا بنحط do لـــ i, you رغم انهم مفرد، هم مش طرف ثالث ف بنحط do
الطرف الثالث بس ال بختلف عن الباقي في كل شي:
هما بس ال بنستخدم معهم does
هما بس ال بياخدوا has. مشش have
هما بس ال بيتحطلهم s في نهاية الفعل بردو مش صح

هل بنعمل دا مع i,you لانهم مفرد؟ لا
سؤال زي ليه مبنحطش has مع you,i وهما مفرد المفروض؟، والاجابة نفس السبب ال فوق الطرف الثالث بس (she,he,it) هو ال بياخد has..
وضحت؟
154 Online Users
1 Guest 153 Member
Online Members
Today Visits : 17358
Yesterday Visits : 43190
Total Visits : 45993632

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...