First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

محتاج مساعدة . [ تمت إجابته ]

في تصنيف اللغه الانجليزيه
بواسطة طالب جديد (20 نقاط)  
+1 تصويت
149 مشاهدات
مساء الخير كنت حابب اعرف منكم لما بتدخلو في دروس كتير لما بتيجو تراجعو هل بتبدأو من اول درس خالص ولا ايه الطرق اللى بتراجعو بيها من ناحية الجمل اللي بتتاخد فى كل درس ..
تمت إجابته

2 إجابة

بواسطة طالب محترف (4.1ألف نقاط)  
مختارة بواسطة
+1 تصويت

أفضل إجابة

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته 

عن نفسي بعد ما انتهي من الدرس الجديد والملخص آخذ استراحة ثم اعود واراجع الدروس عكسيا يعني من آخر درس لاول درس . 

الموضوع يبدو صعبا لكنه اسهل مما تتصور لانك مع التكرار الدروس الاولى ستكون سهلة جداااا ممكن في 10 دقائق او اقل تنتهي منها لسهولتها و تجد نفسك تركز فقط على احدث الدروس التي اخذتها وهكذا .

لكن لا تنس انه مع تقدمك في الدروس سيزداد عددها ولن تستطيع مراجعتها من الاول لكن وقتها ستكون فعلاا متمكنااا من الدروس الاولى ولن تراجعها ابدااا

فانت اليوم مثلا لا تراجع في اللغة العربية ال الشمسية والقمرية لانك فعلا متمكن منهما . نفس الشئ بالنسبة للدروس التي مضى عليهاوقت ظويل في اللغة التي تتعلمها .

اتمنى اكون افدتك 

بواسطة طالب متحمس (540 نقاط)  
+1 تصويت
عن نفسى بكتب ف كراسة خارجية مش برجع للدروس تانى ،لأن الـ ف الدروس اوردى انا كتباه ف الكراسة.
بواسطة طالب جديد (20 نقاط)  
سارة. انا قصدي لما بتيجو تراجعو على الدروس هل بتبدأو من اول درس مراجعة على الجمل لحد اخر درس اختوه ولا من دروس معينه ؟
وشكرا ع الرد
بواسطة طالب متحمس (540 نقاط)  
اكيد كلو ،الا لو انت عاوز تذاكر دروس معينة فهتذاكرها لوحدها
121 Online Users
0 Guest 121 Member
Today Visits : 54944
Yesterday Visits : 56116
Total Visits : 44225078

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...