First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

اتعلم اليابانى ولة الالمانى؟

في تصنيف شات طليق
بواسطة طالب جديد (103 نقاط)  
+5 تصويتات
338 مشاهدات
دلوقتى انا مهندس زراعة وبسمع ان المانية واليابان من الدول المتقدمة اقتصاديا وفى مجالات كتير فانة اتعلم انهى لغة ممكن تساعدنى انى اشتغل فى مجالى ؟

وممكن اللى يجاوب يكون عندة معرفة وشكراا

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

2 إجابة

بواسطة طالب عالمي (7.6ألف نقاط)  
+3 تصويتات

والله جوابي راح يكون مختلفه اتمنى منم التفكير بالامر 

المشكلة اخي مش بالمعرفة 

او تتعلم اي لغة فيهم او المجال الاهم انت مرتاح 

ع اي وحده فيهم حاب اي لغة منهم 

اسمع اللغتين اولا ولو حبيت نطق وحده فيهم اتعلمها 

اهم شي تحب اللغة لانه حبك لها هيعطيك دافع كبير في تعلمها 

ومهما شفت من مصاعب راح تثابر ومش هتستسلم ده الاهم 

الله يوفقك يارب 

بواسطة طالب محترف (3.8ألف نقاط)  
ايوا انت هنا برده لسة متاثرة بالمشاعر شوية وده ال انا مش حابه هو يوصله
انا مثلا في الحياة نزلت شغلانات مش بحبها ورحتها برده لانه موضوع عمره مكان ليه علاقة بالميل
انا عندي مثلا في دولتي في محافظتي بنتعلم انجليزي بس من ابتدائي للنهاية وانا حبيت الفرنسي لانه سهل بس ملوش فرص عمل عندنا فاروح اتعلمه
لا الصح انا اركن حاجة اسمها عقدة ومقعدتش اقنع نفسي بانها حاجة صعبة وهتتعبني وهنا في فرق بينا كرجال ونساء احنا سهل ننسى عنكن
فهو مخضتش تجربتك ومش المفروض يبني قراره بناءا على تجارب الاخرين من الاساس
فاولا احنا عندنا مشكلة في لغتين بس مثلا دولته بتعلم كتبها بالالماني والشغل بيتطلب الماني فمينفعش اروح انصحه انه يتعلم اللغة ال بيحبها
ف نصيحة اتبع ال تميل له منطقيا محلتش المشكلة وعملت مشكلة تانية اني كيف اروح اتعلم لغة تانية والكتب عندي بتدرس بلغة غيرها والشغل طالب غيرها
كما المستر لم جه يحل عقدة الانجليزي بسطهولنا والصيني شال عنه كل التلفيقات دي وحط منهج يحببك في الغة مش يكرهك فيها هنا لازم يشوف المنطق والموضوع مينفعش يرجع لوجهات النظر
لي؟
لان تجربتك غير تجربتي غير تجربته وايضا هدفي غير هدفك غير هدفو فلازم نراعي للنقاط دي
لانه لو مشي ورا هاي اللغة صعبة وهاي مش عارف اي كدة هو اساسا فمكان ميستاهلوش عنده مصدر كويس ومدرسين كويسين اذا الصعب هيصير سهل بكفاحه ميرحش يسيبها لوجود ما يصعب عليه أو ما لا يميل ليه
امل ال حابب وصله يكون واضح
وجهات النظر غير كافية نهائيا
عندي مشكلة اذا لازم حلها بقاعدة تنفع عالمعظم ٩٩% مش كل واحد يمشي على تجربة التاني لان التجارب مختلفة
وشكرا لحسن تقديركم لتعبنا
طيب انا كتبت ايه من الاول حب الشي ودامه تجربه تفرق نراعي تجارب بعض الموضوع مش مراه ورجل ومش عارفه ايه الموضوع تجارب
وانا اعذرني تعبانه كثير والله وعندي اتوقع كورونا رايحه اعمل الفحص فماعليش انا مش معاك بالنقاط اللي ذكرتها وانا ماقلتله يروح يختار لغة من اللغتين كل اللي قلته اذنه ارتاحه ع ايه قلبه حب ايه من اللغتين كنطق ده قصدي يامخيمر
واعتذر من حضرتك نتكلم في وقت ثاني
الف سلامة عليكي ان شاء الله خير وهم شوية برد بس
الله يسلمك لالا البيت مصابين
بواسطة طالب جديد (103 نقاط)  
الف سلامة وان شاء الله خير
وبجد نقاشتكم اضافت ليا بعد الافكار وشكرا لكم
+1 تصويت
طبقا لمصر فهي بتاخد من الاتنين فأنت ال بدك تدور في سوق العمل ايهما افضل وتجاوب نفسك وبعدين هل في بلدك في سوق العمل والتعليم بيحتاجوا اي لغة من الاتنين بالذات

اول متجاوب عالسؤال ده هتعرف انهي واحدة تتعلم
98 Online Users
1 Guest 97 Member
Online Members
Today Visits : 45312
Yesterday Visits : 65156
Total Visits : 45710723

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...