First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

سؤال بخصوص القواعد

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب متحمس (500 نقاط)  
+2 تصويتات
86 مشاهدات
متى نقول These are people

متى نقول These people

حد يشرلحي جزاكم الله خيرا

يعني متى نستخدم Are معى These ومتى لا نستخدمها

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

1 إجابة واحدة

بواسطة طالب عالمي (7.7ألف نقاط)  
+1 تصويت

استطيع ان اقول أن These are people هي جملة كاملة ومفهومة، ترجمتها: هؤلاء أناس، انتهت الجملة وهي مفهومة.

اما These people ترجمتها : هؤلاء الناس... كذا كذا كذا (الوصف بتاعهم/ عايز تقول عنهم اي؟)

لما تيجي تقول الجملة وتسكت، اللي قدامك هيبقى مستني باقي الجملة لأنها مش مكتملة، كأنك قلت مبتدأ الحملة وسبت الخبر ..ها، هؤلاء الناس مالهم؟؟ وحشين؟ حلوين؟ بياكلوا؟ بيذاكروا؟ مالهم الناس دي عايز تقول عنهم اي؟

مثال : 

These people are the reason of why I didn't get the job, they caused me a lot of problems

Those people are working with me, they're so kind

These people are savel, Don't talk to them or you'll get a headache

فهمتها؟ انما لما تيجي تقول (هؤلاء يكونون أناس، "These are people") خلاص كدا انا فهمت انهم ناس عادي والجملة سليمة، ولو عايز تقول عنهم حاجة فالجملة اللي بعدها ممكن عادي جدا تقول.

مثال :

These are people, and as you're playing the game you can tell them to do some tasks to develope your city 

هل فهمتها ؟أأمل ان تتضح الإجابة.

بواسطة طالب متحمس (500 نقاط)  
جزاك الله خيرا
130 Online Users
0 Guest 130 Member
Today Visits : 10692
Yesterday Visits : 58106
Total Visits : 45492172

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...