First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

ازاى اوازن بين الثانوية العامة و تعلم اللغات؟؟

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب جديد (23 نقاط)  
+2 تصويتات
258 مشاهدات

انا طالب فى ​​​​تالتة ثانوى  و الحمد لله بقالى تقريبا سنة و نصف بتعلم انجليزى و مستواى متوسط ، 

لكن فيه مشكلة انى مش عارف الاقى وقت + طاقة 

علشان التزم بمذاكرة انجليزى يوميا ، فى السنين ال فاتت كنت بقدر اوفر وقت بجانب الدراسة لمذاكرة الانجليزى ، لكن السنة دى الضغط فيها كبير و حرفيا عليا كم كبير من الدروس يوميا ، ف ايه المدة ال تعتبر مناسبة لمذاكرة الانجليزى بحيث مش اخسر تقدمى فى اللغة بعد التعب ده كله و فى نفس الوقت مش اقصر فى جانب الدراسة ، 

علما بأنى بقالى اكتر من اسبوعين مش بذاكر انجليزى ولا بمارسه ! 

ارجو المساعدة و شكرا ✨

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

2 إجابة

بواسطة طالب عالمي (7.6ألف نقاط)  
+3 تصويتات

طيب انا عندي حل دام عليك ضغط كبير 

وحل بسيط ماياخذ منك شي انت مش مضطر تذاكر انقلش اتركها هالسنة كدروس 

لكن دايم شغل بودكاست بشكل يومي وانت راجع من المدرسة بالطريق يعني او ع العصر والله وبالله هتستفيد بشكل مش طبيعي 

بس اهم شي لم تشغل بودكاست ابحث عن المجال اللي بتحبه واسمع ممكن كثير تسمع جمل جديدة وماتكون فاهم عادي بس بيجي يوم هتفهم من سياق الكلمات 

والله يوفقك يارب 

هو فعلا الاستماع هيكون مناسب ليا خصوصا فى الاوقات الضائعة ،
انا هحاول ان شاء الله اخصص يوم او يومين فى الاسبوع على الاقل اراجع فيهم علشان مش انسى ، شكرا جدا لمساعدتك
بواسطة طالب عالمي (7.6ألف نقاط)  
جرب كل يوم استماع شغل بودكاست اذكر مترجم اتكلم عن قصته وقال اتعلم اللغة الانجليزية عن طريق الافلام والان ماشاءالله الاكسنت تبعه كانه من امريكا وكان بيعاني من دراسة اللغة وكله بالاستماع وقال انا حياتي كلها كنت بدرس بس ماكان بيستوعب اللغة لحد ماصار يتابع افلام وقام يحفظ جمل
انت اسمع نصيحة الاستماع هو اهم مهارة في تعلم اي شي
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
+2 تصويتات
مساء الخير

اولا بالتوفيق يا رب بالثانوية العامة وربنا ينجحك و يعطيك ما تطلب

ثانيا فعلا الثانوية بتاخد كتير وقت انا لانو ما عرفت اوزان سبت الانجليزي في نص سنة تقريبا

لانو بدك وقت و جهد

ثالثا كيف توازن

دراسة كل يوم انجليزي راح تكون صعبة شوي بسبب دارسة وما بدنا يصير ضغط عليك متل ما صار معي وخلني اترك انجليزي

وكمان عشان تعرف تركز و تعطي كل شي حقه

فممكن انت تدرس انجليزي 3 ايام في اسبوع و تحدد من ساعة الى 3 ساعات او ساعتين حسب ما بيسمح وقتك

او يومين في اسبوع لو ضغط عليك كبير

لو انت حابب كل يوم فممكن تخصص ساعة بعد ما تخلص مزاكرة تدرس و تمارس فيها اللغة

اتذكر انك في اوقات راح تضر تترك فيها ممارسة اللغة اما لدرسة لامتحان او في فترة الى قبل الانتخابات النهائية فعادي بتصير

ربنا يوفقك يا رب و ينجحك

تحياتي
كلامك صحيح جدا ، ان شاء الله هعمل كده فعلا ، شكرا جدا لحضرتك ✨✨
156 Online Users
0 Guest 156 Member
Today Visits : 50171
Yesterday Visits : 64489
Total Visits : 45473556

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...