First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

حد يعرف موقع او برنامج ناطق انجليزي فقرات

في تصنيف اللغه الانجليزيه
بواسطة طالب مبتدئ (333 نقاط)  
+3 تصويتات
534 مشاهدات
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

شباب حد يعرف تطبيق او موقع قاموس بينطق فقرات انجليزي كويس

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

3 إجابة

بواسطة طالب محترف (3.4ألف نقاط)  
+2 تصويتات
Oxford learners dictionary

اكتبه في البحث ودخل أى كلمة هيطلعلك النطق الأمريكي والبريطانى.

ده معتمد بستخدمه للكلية كمان

بالتوفيق يارب
اقصد قارئ فقرات
 لما بكتب حاجة طويلة بيلغي الصوت
وعلى تطبيق مترجم جوجل ويو ديكشنري مش بيقرا كويس هو انا على ادي في الانجليزي لكن قراءته مش زي واحد بيتكلم
بواسطة طالب عالمي (7.6ألف نقاط)  
ع مااعتقد اكتب
Longman dictionary  
هذا حتى لهم كتاب معاه سي دي وتسمعه عن طريق اللاب لو حاب
بس يعتبر اشهر قاموس وناطق بالبريطاني والامريكي ممتاز جدا بس من زمان مااستخدمته وقفت القواميس من زمان وماعاد صرت استخدمها
بواسطة طالب محترف (3.4ألف نقاط)  
وممكن reverso translation احيانا بلجأ ليه لو عايزة معنى جملة وبينطق كويس وفي كذا لغة فيه .
Longman طبعا ممتاز بس اعتقد بيجيب المعنى باللغة الإنجليزية بكلمات مبسطة ومفيش نطق
تمام شكرا لحضراتكم
بواسطة طالب عالمي (7.6ألف نقاط)  
لافيه نطق ياشيري باللهجتين امريكي وبريطاني
انا كنت استخدمه بس وقفت الكلام ده تقريبا من اربع سنوات
وهو قاموس لازم تشتريه من مكتبة بيكون معاه سي دي
لكن من اقوى القواميس ومشهور جدا
بواسطة طالب اسطوري (11.6ألف نقاط)  
عُدل بواسطة
+1 تصويت

مرحبا :

نعم موجود / ابلكيشن reverse .. 

يمكنه ترجمة الفقرات والمقاطع الطويلة بترجمه متناسقة مفهومة .

microsoft translator ، بجد من ارقى القواميس اللي تعاملت معها دقيقة جدا في الترجمة وايضا ليست للفقرات او الجمل فقط بل التسجيلات الصوتية . 

موفق ... ..

تمام شكرا لحضرتك
بواسطة طالب عالمي (7.7ألف نقاط)  
عُدل بواسطة
+1 تصويت

في تطبيق كان معايا من زمان وكل اللي فاكراه ان كان فيه قصص مكتوبة وتسمعها بالصوت وكان شكله حلو وممتع

بس احزر شو!

لو ما كنت نزلت التطبيق مرة تانية وجربته مكنتش هرد عالمنشور، وبردو لو كان التطبيق سيء مكنتش هرد

التطبيق بجد رائع

وفيه لغات كتير انجليزي وتركي وغيره

وكمان الاحسن من دا كله

انك ممكن تقرا فيه الاتي 

.قصص

.محادثات

.مقالات! عن العلم والتاريخ والتكنولوجيا! دا انا كمان لقيت في مواضيع عن الفضاءsurprise

.سير ذاتية

.قصص للاطفال

.أخبار

كل هذا ممكن تقرا وتسمعه بالصوت وكمان في الكلمات الجديدة في الفقرة بتتحط في خانة كدا بتروحلها وتسمع نطقها، وممكن انت تنطقها للتطبيق

وممكن تعمل خطة قراءة اسبوعية (تقرا اد اي فالاسبوع)

بس فيه مواضيع كتير جدا بفلوس، وبصراحة دا مش عيب التطبيق يستاهل لانه تطبيق جميل جدا لهيك بنصحك فيه

انا بس خايفة بعد دا تكون اجابتي مخالفة للموقع الله يستر..

تسلملي راسك ياروم الله يسعدك ويحلي ايامك❤️
بواسطة طالب متميز (2.1ألف نقاط)  
سلام مريم بدي اسألك على تطبيق هل يساعدني على تحسين رصيدي لغوي مع انني سأدرس تخصص علوم المادة باللغة الفرنسية اي هل توجد فيه كتب و مقالات عن الفيزياء و الكيمياء باللغة الفرنسية و شكرا
انا فاللغة الفرنسية معنديش يما ارحميني!!!!!!

لا بجد
في مقالات كثير عن الفيزياء والكيمياء انا ديما بقرا عن علم الفلك وبدات اقرا عن علم الاعصاب، بالتالي فيه مقالات علمية كثير مفيدة
لكن الفيزياء والكيمياء هدول علوم كبيرة وواسعة جدا بالتالي لازم تعرفي انتي عايزة مقالات عن مواضيع اي بالظبط فالفيزيا والكيميا
مثلا لو عايزة تعرفي عن ميكانيكا الكم ابحثي على جوجل وهتلاقي مقالات كتير اوي واقري زي ما انتي عايزة
انا ديما ببحث بالانجليزي واكيد لو بحثي بالفرنسي هتلاقي، ونفس القصة في الكتب..
بصراحة انا ما اتعمقتش اوي بموضوع عملي انو ادرسه بالتفصيل او زي الدراسة الأكاديمية كدا ارقام ودراسة كثيفة فهماني؟؟؟ اكتر كتاب معقد عندي هو كتاب موجز الزمن (علم الفلك) بيقولوا عن شرحه بسيط وبيتفهم بس بصراحة مش فاهمة فيه ولا حاجة:-) الا المواضيع اللي قريت عنها قبل كدا فهمتها لاني قريت عنها قبل كدا مش من الكتاب يعني
وبس انا ما اتعمقتش اوي بس لو انتي عايزة تدرسي فعلا المجال بتاعك انصحك انك تاخدي البداية من الجامعة الاول لأن ليها منهج بالبداية وكله مبني على بعضه، ولما تبداي تتعمقي فالدراسة وتموني عرفتي الأساسيات ساعتها ممكن تقري كتب معقدة وتتعمقي مع نفسك وتستزيدي علماً:)
وبس والله ياريت كنت اعرف كتب عن الفيزياء والكيمياء بالفرنسي عشان اقولك بس بجد والله انا مش عرفة حتى بالعربي او الانجليزي
ولو عرفت حاجة هقولك يا ميرا الله يوفقك بدراستك وبكل امورك ويسهل عليكي كل صعب❤️
بواسطة طالب متميز (2.1ألف نقاط)  
شكرا لك على ن صح حة نصيحة ياحبيبتي
بالنسبة للتطبيق والرصيد اللغوي شوفي التطبيق اللي اتكلمت عنه فوق بجد جميل وقوليلي اذا كان دا هدفك من السؤال او لا ماشي
وكمان في تطبيقين ممكن يساعدوكي في اللغة بس مش هقولهم هنا عشان مخالف.⁦(⁠•⁠‿⁠•⁠)⁩ انا فلتت المرادي بس مش معنى كدا اني ممكن افلت المرة اللي جاية ههههههه ف لازم اي نحذر
ممكن اقولهملك عالخاص
الاحسن من دا كله بقى لو عايزة تزيدي رصيدك اللغوي فعلا ما تعتدميش على تطبيق بس
اقري كتير باللغة اللي بتتعلميها فرنسي مثلا اقري عالنت قصص مقالات واشياء متنوعة عشان تزيدي حصلتك اللغوية من كذا جانب،
واسمعي كتير ومن كذا مصدر ممكن تسمعي بودكاست عن مواضيع من علم الفيزيا وكيميا مثلا او تتفرجي على فيديوهات باللغة اللي بتتعلميها
وكدا لو قابلتك كلمة مش فاهماها سواء فالقراية او الاستماع هتترجميها هتعرفي معناها هتقابلي نفس الكلمة كذا مرة بعدين فهتثبت عندك وبكدا تزيد حصيلتك اللغوية :)
126 Online Users
0 Guest 126 Member
Today Visits : 23377
Yesterday Visits : 56116
Total Visits : 44193546

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...