First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

اقتراح وارجو منكم المشاركة

في تصنيف اللغه الانجليزيه
بواسطة طالب عالمي (7.6ألف نقاط)  
+7 تصويتات
648 مشاهدات

╭═⬪═⬪⬯⬮" ˖⋅⸳꒰鹄꒱⬪═╮

。。。。

السلام عليكم كيفكم واخباركم ...

قررت انزل اقتراح وفكرة كوني اتعلم انقلش معكم 

وابي مشاركتكم لو موافقين سويتها لو لا خلاص انسحب واسويها مع نفسي... 

فكرتي راح انزل كل اسبوع قصة لكن راح تكون ع اجزاء والقصص راح تكون للمبتدئين قصص اطفال 

باللغة الانجليزية 

كل اللي عليكم تكتبونها بدفتر 

ولو فيه كلمة مافهمتوها حددو عليها وترجموها فقط ككلمة 

ويوميا راح اكمل القصة لين نهايتها وعلى هذا الحال لمدة شهر اولا راح اسألكم لو استفدتو او لا اذا استفدتو راح اكمل اذا لا راح اوقف 

الفكرة مش عشان التفاعل والله لكن عشان نتحمس كلنا ونكتب ونشارك مع بعض كتابتنا وزي ماقلتلكم القصص مستواها للمبتدئين حقت اطفال ومو طويلة 

كل يوم جزء باذن الله 

عطوني رايكم ... 

وشكرا لكم ❤️✨

。。。。。

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

6 إجابة

بواسطة طالب اسطوري (11.6ألف نقاط)  
+5 تصويتات

ودى عوزة كلام . فكرة جميلة من شخص اجمل بيحاول بقدر استطاعته المساعدة والتعلم .. 

والحفاظ على رقى المنتدى للهدف الاساسى الذي اجتمعنا من اجله . 

ميرسى كتير مرام . تحياتى . 

ممتنة ع كلامك ربنا يسعدك
هذا واجبي ويارب المنتدى يرجع زي ماكان ✨
بواسطة طالب اسطوري (11.7ألف نقاط)  
+4 تصويتات

وعليكم السلام و رحمة الله تعالى و بركاته 

الحمد لله بخير و سعيدة بهذا الاقتراح 

فكرة جميلة لنقضي على كسل الدراسة 

بالتوفيق لك في تنفيذها 

بالتوفيق للجميع smiley

عساه دوم
الاجمل تواجدك
ابشري بكره راح انزل اول جزء
وياك الله يوفقنا جميعا وانا جاهزة عندي قصص كثير
وكلها حقت اطفال اهم شي تستفيدون الله يوفقكم ❤️
إن شاء الله
متحمسة لأنني أحب القصص :)
وانا ايضا احبها
وان شاءالله هنتشارك كتاباتنا
إن شاء الله
بواسطة طالب مبتدئ (333 نقاط)  
+4 تصويتات
اكيد طبعا

توكل على الله
باذن الله بكرة اول درس
تشرفت فيكم جميعا وممتنة ع تشجيعكم
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
+3 تصويتات

فكرة روعة يا مرام 

انا معك و يا رب تبطل كسل و ادرس laugh

اهلين شوشو الاروع وجودك
احد الاسباب اللي خلتني افكر بهذي الفكرة انتي
لانه بعرف انك تدرسي انقلش وابي نطور المستوى مع بعض كنت انتظرك بالصيني لكن يبدو انه راح تدرسيها مستقبلا مش الان وفرحت كثير انه عم تدرسي من زا اميركان سعادتي لاتوصف وهذا احد الاسباب ايضا اللي خلتني اختار مراجعة المستوى الاول عشان اكون معك
باذن الله بكره اول درس بسيط وخفيف وصدقيني راح تفهمين بس انتي اكتبي لاتذاكريها بس اكتبي التكرار راح يخلي الكلمة راسخه ببالك والكلمات اللي ماتعرفيها حطي عليها خط ومعها معها باذن الله هنتقن اللغة ❤️
بحبك كثير ياشوشو الله لايحرمني منك
وااااااااااات مو صدقة الى عم بقرائه
مرام مش عارفة والله شو قلك اعجز عن كلام حرفيا
بجد يعني الي شرف اني ادرس معك واتعلم منك يسعدني هذا كثيرا واسعدني والله يا مرام ربي يسعدك دنيا واخرة
ان شاء الله بكرا في انتظار الدرس وبجد مش عارفة شو قلك ولا عارفة شو اوصفك
وانا بحبك كتير يا مرام ولا يحرمني منك يا اختي الغالية
لاني بحبك كثير وانتي اختي انا اللي بيشرفني ادرس معك
ويسعدك يارب ياشوشو ياحبيبة قلبي
باذن الله بكرة المغرب راح تحصلينه اذا مايناسب وقتك بلغيني عشان اغير وقت المنشور
وانا بموت فيكي يااحلى شوشو ❤️
حبيتبي يا مرام ربي يسعدك مش عارفة شو قلك والله
لا حبيبتي عادي في وقت انا مستعدة
وانا كمان يا احلى مرام
ويسعدلي قلبك يااعز اخت
لاتقولينلي ولا اقولك فقط الله يوفقك وتتقنيها بأسرع وقت
فديتك ربي يحلي ايامك
حبيتبي يا مرام ربي يسعدك و يجزيك كل الخير
ويسعد قلبك ياشوشو نزلتها ياروحي
بواسطة طالب عالمي (7.7ألف نقاط)  
+3 تصويتات
فكرة جميلة يا مراااااام

عندي سؤالين

اعتقد الاستفادة من الموضوع اننا نتعلم كلمات جديدة صح ولا في استفادات تانية غابت عني؟

بردو هل لازم كتابة القصة ولا عادي نقرا ونحدد الكلمات اللي مش فهمينها ونعمل باقي اللي قلت عليه؟

وبس فكرة رائعة ؛)

انا كان عندي اقتراح شبه دا كدا بس منزلتهوش

كان نفس الحاجة بس بدل ما نكتب القصة نقراها بالصوت هنا عالمنتدى

كنت هبدا انا الأول لعل الباقي يتشجع

قوليلي اي الاستفادة اللي شايفاها واللي ممكن ناخدها من قراية القصة بالصوت ومشاركتها
الله يسعد قلبك
استفادات وليست استفادة واحدة
اولا تكرار الكلمات راح تكون راسخه
ثانيا بقصد كتابة القصة ع دفتر والله هذي كنت اطبقها بالصيني ولازلت ولليوم اسأل نفسي كيف حفظت هذي الكلمات وكنت اطبقها عن طريق اقتباسات من افلام ومسلسلات
ونفس الشي بالانقلش الانقلش ابسط بكثير من حيث الكتابة وهنحفظ الكلمات بسهوله بدون مذاكرتها كثير ليه لانه تكرار
وكمان نقدر نقراها ونترجم الكلمات اللي مش فاهمينها تسليم الواجب اللي هو الكتابة عند كل بداية قصة جديدة يعني مثلا القصة الاولى ثلاث اجزاء لم يجي الاسبوع الجاي تصورون وتنزلون منها نتفاعل مع بعض ونشجع بعض ومنها كمان راح نبدا نكتب بسرعه مع الوقت وراح يتحسن الخط لو فيه مشاكل  وهذا الشي راح يساعدنا كثير مستقبلا في حفظ طريقة كتابة الكلمات احيان احنا بنلخبط كثير وبنحط حرف بدل حرف هذي الطريقه راح تخليها راسخه صدقيني وعن تجربة اتكلم
قصدك تسجيل صوت راح يكون صعب ع البعض منا خصوصا انه المنتدى بنات وشباب بعضهم مايحبون وانا اولهم اعتذر منك ممكن طريقة اخرى
عُدل بواسطة
اه فهمتك
جميل اوي والله يبقى اشارك معاكي ان شاء الله
بس يعني قصدك لما نخلص قصة نصور الكتابة ونحطها هنا مع بداية القصة الجديدة؟ قصدك كدا
وبالنسبة لتسجيل الصوت فانا لسا مفهمتش ليه ممكن يكون صعب؟ هل أسباب في المنتدى هنا ولا أسباب عندهم هما مثلا في الموبايل مثلا
لو فالمنتدى ف يمكن عشان في هنا اللي اخد عالتاني فبقى يتكسف انه يبين جزء من حقيقته؟؟ مش عرفة لو فهماني او لا
ومش دا المفروض منتدى تعلم لغات يعني اللي جاي هنا جاي عشان يتعلم لغة مهما كان اللي موجودين
والمفروض تبقى نيته جادة في تعلم هذه اللغة صح
 ساعتها مش هتفرق معاه مين اللي موجود هنا لانه عايز يتعلم ويمارس اللغة مش كدا
هوا دا اللي شايفاه يعني اذا حد جاد فالتعلم فعلا دام اللي قدامه بيتعلم نفس اللغة فا مش هيفرق مين هوا من باقي النواحي المهم يتعلم معاه وخلاص
ولو الشخص دا عارف اللي قدامه من باقي النواحي فهتبقى ثقة من نفسه انه يظهر جزء من شخصيته كالصوت مثلا ولكن لو مش عايز بحجة انه مثلا شباب وبنات، في فعلا تطبيقات واشياء عالجوال الكل بيمارس فيها لغات بصوت او بغير شباب او بنات عادي ودا لانهم عايزين فعلا يمارسوا اللغة
قوليلي لو فهمتي حاجة من الكلام دا واذا عندك رأي تاني قوليلي
ايوه قصدي  زي مافكرتي ياقلبي غند بداية كل قصة نزلوها بالتعليقات
مش كل حد يقدر وانا اولهم يعني عادي بنات لكن شباب صعبه وممكن فعلا احنا ممكن نحرجهم والله شوفي تعلم اللغات عالم وبحر واسع له عدت طرق
اختي وهي اختي ماكانت تتواصل غير مع نفسها وتسولف ع نفسها باللغة واتعلمتها اصلا من الافلام والمسلسلات واكثر مسلسل علمها اللغة واخذت منه مصطلحات وجمل كثير كان full house  والان ام وعندها عيال واتعلمهم بنفس طريقتها
فمش شرط نتعلم انه نتواصل مع الكل لا فيه ناس تتكسف فيه ناس اصلا مش متعوده
فـ لو فيه قسم بنات وقسم شباب هنا عادي جدا
هتحصلي بنت وبنت هيحكو وهيتوافقو بالاراء عكس مع الشباب هتكون مكسوفه اقول ايه احكي ايه مافيش مواضيع اقدر افتحها
هذا مقصدي مريومه
مش عرفة
انا شايفة انها حاجة عادية ودام الواحد عايز يتعلم فعلا مش هيتكسف وفي طرق كتير اه لتعلم اللغة وكل واحد ليه طريقته المناسبة اللي بتمشي معاه وماشاءالله على اختك ربنا يحفظها ويخليلها عيالها
انا شايفة انو الاعضاء هنا اخدوا على بعض بشكل ممكن يكون انسيابي شوي (كلام وكتابة بس) او مش حقيقي ١٠٠ بالمية فلما يجي الواحد يظهر جزء من حقيقته او يتكلم بصوت مثلا هيحس انو لا ازاي وممكن ميعرفش اساسا يتكلم زي ما كان بيتكلم كتابةً فقط
وانا متاكدة ان لو مفيش حد هنا عرف حد كما يعرف الان، كان هيبقى أسهل بكتير ان الواحد يشارك صوت لان محدش عرفه ف اشطا
سواء بنات او شباب مكنش هيبقى في احراج زي ما ممكن يكون دلوقتي..
وممكن يكون دلوقتي في احراج اه زي ما قلتي ودا عشان اول سبب قلته
عالعموم :) انا مبسوطة اني فهمت رأيك ويبقى انزل الفكرة دي فمنشور بعدين واشوف اراء البقية عن الموضوع دا
بواسطة طالب عالمي (8.9ألف نقاط)  
+2 تصويتات

كويس لي أسبوعين بادي في E

اهلا وسهلا فيك نزلتها ياجرير
132 Online Users
0 Guest 132 Member
Today Visits : 41869
Yesterday Visits : 64489
Total Visits : 45465258

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...