First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

للاخت الصينية ( مرام)

في تصنيف شات طليق
بواسطة طالب محترف (3.8ألف نقاط)  
+5 تصويتات
539 مشاهدات
ولا يهمك بعملك شهرة ببلاش هههههه

نسيت اسال وكذا مرة بيفكروني

بالنسبة لانك تعرفي في الخلطات الطبيعية وكدة

فهل في حاجة تنفع للشعر المقصف عشان اختي

بالاضافة لان في واحد عندي بده يسال عن حاجة للجلد بس متنفعش عالعام والا رقبتي هتطير هههههه

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

3 إجابة

بواسطة طالب اسطوري (11.7ألف نقاط)  
+5 تصويتات

مرام للوصفات التجميلية 

انا عاوز اخش معاكم طيب ههههههه
وين يا مخيمر ؟
لم أغضب يا مرام , كنت أمزح فقط :)
تحياتي لكل الدول العربية
بواسطة طالب عالمي (7.6ألف نقاط)  
حبيبتي الله يسعدك والله فكرتك زعلتي
تحياتي لك ولكل اهل الجزائر ❤️✨
وهل يعقل أن أغضب منكم ؟
دمتم بخير
ياحبيبة قلبي تسلمي والله
دمتي بسعادة
+5 تصويتات
هههههههههه مت كان تقدر تجيني بأي منشور لي وتسألني عادي

اول شي بخصوص التقصف خلينا نعرف المشكلة قبل العلاج

اختك تصبغ شعرها ؟ وايش الشامبو اللي تستخدمه وهل سبق وعملت بروتين انا لازم اعرف نظامها قبل لااقولك الحل

وثانيا صديقك وش مشكلته جاني فضول
لا بحب أدير نقاشاتي في غرفي الخاصة مبحبش اتجسس على حد ههههههههههههه
اختي لا تصبغ شعرها ابدا، تستخدم شامبو جونسون بتاع الاطفال الرضع أو تستخدم سانسيلك، لا معملتش بروتين قبل كدة نهائيا
ولا فحياتها هتعمل الشغلات دي هههههههه، شعرها كدة مش عاطي اللون الاسود كويس فيه شوية اصفرار وغالبا يكون واقف وناشف وممكن يتساقط
بعمر ٧ سنين مقارنة ببنت عمها ال بنفس سنها شعر اختي ضعيف خالص
مشكلة صديقي حاجة حساسة شوي عمالين ندور فيها علاج لوحدنا فاذا رضي اني احكي هالموضوع في حال ممكن الاقي حل ابقا نجي نطلب لان موضوع معقدنا شوي وما اظن عندك خلفية عنه
ممتاز اولا نصيحة مني ابتعدو عن سانسيلك باي وسيلة مش بس هي حتى انتم هو ع بانتين بيقطعو الشعر تماما
استخدمو لها منتجات shea moisture صح شويه غاليه بس تحفه من ناحية الشامبو والماسك اسمه ماسك الخروع الاسود الجامايكي وعندهم ايضا شامبو ايضا بالخروع ممتاز جدا للاطفال .. وبخصوص جونسون بتاع الاطفال انا لاتفهمني غلط الان لااقلل من الصناعات العربية ولكن لم بياخذو تركيبة منتج وعاوزين ينافسو الاجانب عليها يطبقو ع الاقل نفس التركيبه مش يعدموها جونسون ممتاز لم يكون مش صناعه عربيه والله جد دور عندكم بمصر لو فيه الامريكي الاصلي خذه لو مافيه ابحث بالاسواق الفلبينيه نفس النتيجة سبق واخذته من محل فلبيني عندنا فرق شاسع او تقدر تطلبه لها
نجي للزيوت تقدرو تستخدمو لها بالعمر هذا زيت السمسم او زيت الخروع بس تخففوه بزيت اللوز الحلو او باي زيت خفيف ممكن حتى زيت جوز الهند يعني اختارو واحد منهم ولكن لازم تاخذو الزيوت من معصره موثوقه يعني مش زيت من عطار لانه اللي بتكون من الشركات مخلوطه ومغشوشه بزيت البرافين وهذا مضر جدا اقرا عنه
استخدمو لها مره بالاسبوع او مرتين ع حسب فروة راسها هل راح تتحمل ام لا
واخيرا لنظام الاكل
لو تاكل شيبسات ابعدوها عنها حلويات كذلك مشروبات مثل عصائر غير طازجة داخل فيها مواد اصطناعية ابعدوها عنها نصيحة بدلو النظام بأكل صحي لها فواكه او عصير طازج واكلكم اللي بالبيت يعني ماتاكل من برى
وبس يامخيمر اتمنى اكون افدتك
وبخصوص صاحبك ارسلي خاص ممكن اساعدك حتى لو ماعندي خلفية والمسألة لو محتاجة استشارة طبيه هسأل اختي ممرضه قولي ومالك هم باذن الله هساعدكم
انا مش بالعادة بستخدم شامبوهات إلا في حالة وجود قشرة وبجيب حاجة معينة من صيدلية ولسة ماراح ههههههههههههه
استخدمت سانسيلك شوية لقيته مش جايب فايدة فحاجة
وانا من صغري ما بكون واثق في معظم الحجات دي عشان عندها سمعة سيئة اوي معايا شامبوهات أو زيوت من ال بتكون موجودة بمحلات التجميل عندنا
طيب ممتاز هدورلها عالحجات دي واجبهالها مش صعب
اول مرة اعرف ان جونسون في منه صناعة عربية لا متخفيش مش هفهمك غلط انا نفسي بكره الحجات ال اسمها صناعة عربية لسبب انهم مش بيعملوها ربع مستوى الأجانب وال يزعل يتفلق مش احسن ما اكون راضي بالقليل على حساب انفسنا اننا نغير من تفكيرنا ونكره نكون اقل من غيرنا احسن من دعم صناعتنا لانها سيئة
صناعتنا سيئة بسبب الاهمال مش بسبب الامكانيات عشان متعجبنيش واقلل منها لا لازم يتحسنوا اكتر من كدة
المشكلة بس مفيش اماكن قريبة مننا جيب منها الزيت كيف هطلبه ده
طيب انا هسلك معاه وشكرا
مش كل اللي بمحلات التجميل ثقه انا بقولها لك كده من الاخر ابعد عن اي شامبوهات فيها مواد ضارة مثل السولفات او السيلكون او بروتين هذي بعد عنها ابحث عن شامبو عضوي والعضوي بعضها بتنشف الشعر وبعضها تحفه لو عاوز انصحك بشامبو فيه اثنين بس واحد فيه سيلكون
spanish garden shampoo
له انواع عديدة وكلها تحفه
avalon organics shampoo
هذا ايضا حلو لكن لازم معه بلسم من نفس الشركة لانه بيجفف الشعر شوي
وفيه اخر شامبو نباتي وهذا انا حاليا استخدمه وسعره وحجمه كبير اسمه
Inecto  
الحلو فيه مش بيجفف انواعه ثلاثه ارغان وجوز الهند وافوكادو ومعاه بلسم
جرب واحد منهم وهتدعيلي والله
كلامك صحيح لا جونسون لهم فروع اصلا في كل بلد لكن الانتاج هنا عربي لم كنت بتكلم مع ممرضه فلبينيه عندنا هي اللي علمتني انه منتجات جونسون بتختلف كانت بتحط عطر ريحته تحفه بتحسه منعش فـ لم سألتها قالتلي ده كولونيا من جونسون ووريتني شكله واول مره اشوفه اصلا وفعلا نزلت ع السوق الفلبيني عندنا واخذته وقتها ومن هنا اكتشفت شامبو جونسون صناعة الفلبين اخذته تحفه بيفرق خالص عن اللي عندنا وكملت معايا بجد لم شفت منتجات عالمية بتباع بمواقع اجنبيه مختلفه تماما عن اللي عندنا اشهرهم ماركة NIVEA
فرق شاسع طلبت لأمي كريم من عندهم لم جربته تقولي والله غير وكمان jergens مين مش بيعرف منتجاتهم   قديمة اوي لم صارت صناعة عربيه تدمرت تماما والله الكريم سايل مابيرطب ابدا لم طلبته من موقع اجنبي فرق انه مش سايل ثقيل شويه وهو عصار وترطيبه يدوم لفتره قلت وعندنا ملعوب علينا بالصناعات العربيه دام انتو مش قد انكم تصلحو المنتج بدل ماتدمروه خلاص احنا مش بحاجتكم والله حتى امي لليوم ده اكثر حاجة بتزعل عليها شامبو كانت تسخدمه من هي صغيرة اسمه شامبو silvikrin صار صناعة عربية واتدمر تماما وبيخلي الشعر كانه الواحد لامس كهرب وواقف شعره مش بيهبط وبيكسر الشعر حطو فيه ايه مش عارفه بذكر كان اما الماني او ايطالي وبحثت عنه كثير عشان اوفره لها مااحصل غير المنتج عربي واتوقع انه من اللي صنعوه انقطع نهائيا

بخصوص الزيوت روح معصره لاتطلب ولا شي الزيوت لازم تنعصر قدامك فيه ناس مش بتخاف الله نصيحة روح وشوف
الزيوت انا قلتلك اما تلخذ زيت سمسم لها
او خذ زيت خروع وزيت اللوز الحلو زيت الخروع مثلا ربع ملاعق الى خمسه حطوها ع كل كمية  زيت اللوز لانه الخروع ثقييييل لازم يتخفف بزيت
واخيرا نصيحة كمان الفرشاة لاتاخذو البلاستيك هذي اللي تعدم الشعر خوذو اما مشط خشب اسنانه صغيره واسنانه وسيعه يعني يكون اثنين
او خوذو فرشاة سيلكون
وللان بفكر بسالفة صاحبك الفضول قاتل ترى هههههههه بس بجد نفسي اعرف ايه المشكله
انا فعلا ما بثق بهاي المنتجات نهائيا وده عملي مشكلة حسيت نفسي منافق وانا ابيع للناس منتجات انا نفسي عارف انها ملهاش اي ستين لزمة أو معظمهم لحد م واحدة قالتلي انها جربت شامبو هيد شولدر ونفع معاها قشرة وترطيب وريحة
بس برده مش واثق فيهم اوي
المهم دلوقتي بعد المعرفة ال عملتيهالي كلها دي المفروض عشان نحل مشكلة شعر اختي نحطلها اي ونمشي عالحجات دي ازاي وانهي اللازم الزيت ولا الشامبو
ده انا طلعت معرفش حاجة في دنيا هههههههههه ده انا معرفتش الجل إلا من اربع شهور ههههههههه
وبالنسبة لمشكلة صديقي الامانة الطبية تحتم علي إلا اتفوه بشي إلا بإذنه هههههههههههههههههه
مشكلته حاجة يعني اي ما ينحدث عنها لذلك لزما اخذ اذنه مهما كان الأمر
بس وهذا كل ما في الأمر دمتم بخير
وانا مثلك اعتذر لها هيناسبها فترة وبعد فترة هيبدا التساقط والمشاكل وحل القشرة سهل جدا بمكونات طبيعيه حنا + ملعقه صغيره خل تفاح اصلي يوضع بنص كباية ماء ويعجن بالحنا ويوضع ع الراس لمدة عشر دقائق ويغسل راح تخف تماما
وثانيا بخصوص اختك كلها مهمه لازم زيت عشان يهدي النفشه بتاعت الشعر والتساقط والشامبو زي ماقلتلك لازم حاجه طبيعيه
وعادي يااخوي مخيمر انت مهتم بأشياء معينه بس بنصحك تشوف الطبيعة والله هتقول سبحان الله في الطبيعة كل حاجة
خلاص دامها شخصيه ع راحتك الله يشفيه
طيب ممتاز شكرا جدا تعبناك معانا
بواسطة طالب متحمس (1.0ألف نقاط)  
اسمحوا لي أنضم لكم
هل البروتين فيه أضرار.
أمي تنوي عمله لأختي الصغرى (7سنين) الأسبوع القادم. الخاص بالاطفال. شعرها يقف لأعلى و كيرلي. و الزيوت لا تنفع معه.
لا تعب ولا شي ولا شكر ع واجبي
ايوه اضراره اكثر من فوايظة وبعد سنة الشعر يبدا يتساقط تساقط مخيف نصيحة مني امك لاتجازف بشعر اختك ع اشياء اضرارها كبييره جدا
تدمر الشعر بمعنى الكلمه
الحل الافضل الزيوت الطبيعيه خوذو من معصره ويكون مضمون وحطيت فوق الشامبوهات والكريم والزيوت اللي تناسب عمرها لانه اختك لسى صغيره تحتاج زيوت خفيفه
بواسطة طالب متميز (2.3ألف نقاط)  
+1 تصويت

السلام عليكم 

لا تعليق هههههه

بالتوفيق ...........

وعليكم السلام
هههههه
بالتوفيق
72 Online Users
0 Guest 72 Member
Today Visits : 19678
Yesterday Visits : 56116
Total Visits : 44189853

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...