First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

الحلقة الثانية من سلسلة بإختصار

في تصنيف موضوعات اعجبتني
بواسطة طالب عالمي (7.6ألف نقاط)  
+1 تصويت
194 مشاهدات

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كيفكم واخباركم 

حبيت السلسلة الجديدة كثير وصراحه بالحلقة الثانية لم سمعت الأسباب (تأثير الشخص المتفرج اوالإمتناع عن المساعدة) قلت اشارك انا اسبابي ايضا المستر اضاف سببين 

وانا ايضا راح اضيف سببين ولكن ارجو من الاخوة الكرام المشاركة وضيفو اسباب ايضاً 

عن نفسي السبب الاول سواء في الغرب اوعند العرب اللي اصبح الامر دخيل عليهم اللي هو التخلي عن الاخلاق مكارم الاخلاق حاجة عظيمة جدا هتقولولي دخلها ايه 

هقولكم من خلال من كثر ماكنت اشوف وثائقيات عن مجرمين بالسجون هم فعلا عديمين اخلاق 

وانتشر الامر ده عندنا كثير ناسين تربية اهلهم تعبو عليهم وربوهم وكبروهم وصلو لمرحلة قذف وسب وشتم من هم صغار وبعدين لم يبدا يكبر اي كلمة بتأثر فيه لو حد قاله كلمه هيشتم وتقلب هوشه وبعدها هيتعود ويبدا يعمل الجريمة وتصير ع مساماهم بالغلط ولحظة غضب واحد وقسم بالله كان عنده صاحب وصارت بينهم خلاف وشتمو بعض بعد فترة حقد ع صاحبه حقد لدرجه مش طبيعيه راح وصابحه كان بيسبح بالمسبح وقف ع ضهره لحد ماغرق ومات والان محكوم بقصاص استفاد ايه عشان شتيمة وعينك لاتشوفهم برمضان شهر فضيل مربطة الشياطين وهذول بيشتمو بعض ولا فوقها لاتخليني افطر عليك ماانت جرحت بصيامك وخلاص وتوصل لمضاربه عشان طابور خبز او عشان فول والقذف الله المستعان اعراض الناس لعبه بلسانهم لدرجه حتى وصل فيهم الحال بيوصفو اشياء يقشعر منها البدن وكانهم حاضرين هي مجرد خيال من راسهم بس عشان يقذفو والله بتتكلم بتعرف حكم القذف مش مهتم حكمه اللي هو بتخاف الله بيقولو احنا مش عاوزين مواعظ وسبق وحصل مواقف معاي بخصوص القذف وهذي قصة والله مااقولها فضيحة ونيتي فيها قهر انه وصل الحال فينا لهذه الدرجه الى اين !! 

وحده والله مااخذت غير دعاء بنات الناس اللي قذفتهم 

القصة البنت ماكانت هذي تربيتها مااعرف ايه اللي حصل وصارت انسانه ثانية 

فجأة صارت تقذف وتكتب كلام قسم بالله بأعراض بنات الناس وحتى اللي بتتكلم معها بأسلوب وبتصصحلها صارت بتقذفها بيوم من الايام كنت نايمة لأول مره وقسم بالله اللذي لااله الا هو اصحى بالشكل المفجع قمت من الحلم وانا بصرخ وماسكه راسي مش عارفه اوقف حتى الحلم كان كانه يوم القيامة وع الصراط المستقيم كنا واقفين وهي كانت قريبة جدا من النار وكانها بتسقط فيها وكانو بنات كثير حاطين يدينهم ع رقبتها والله صحيت وانا بصرخ ايه اللي قاعده اشوفه رحت وحاولت اوصل لحد يعرفها عز المعرفة عشان اكتبله الكلام رحت ووصلت ولم وصلت انا مش من الناس لللي بيبعت فويس لأشخاص مجهوله سجلت فويس وقلت والله حتى فسرت الحلم عند مفسر ومش واحد اثنين وكلهم قالولي مستبيحه اعراض الناس وانا ماقلتلهم القصه بس الحلم ولم وصلها قالت مش ناقصه مواعظ وانا حرة هنا خلاص انا بتحرق من اللي شفته ومن دعاء بنات الناس عليها وهي ولا همها ولا خوف من الله حتى وكثير نفسها بيعتبرو القذف والشتم قوة لاحول ولاقوة الا بالله 

وده السبب الثاني الامر بالمعروف والنهي عن المنكر اللي بسببه اصلا اهلكت الامم السابقه كانو يسكتو ع المنكر والفاحشة بينهم وساكتين امراة النبي لوط عليه السلام كانت فقط بتشوف الامر وهي مش بتفعله فقط شخص مؤيد وكلنا نعرف نهايتها وحصلها ايه 

وده الحال الغالبية اللهم نفسي محدش بينصح وصل فيهم الحال مؤيدين لفعل قوم لوط ووصل فيهم الحال حتى بينشرو البيدوفيليا (حب الاطفال) وحتى جايبين دكاترة نفسيين يقولو البيدوفيليا مش مرض نفسي ولا شي عادي حب زي اي حب بين طرفين حتى اوبرا بتتكلم عن الامر بشكل طبيعي كيف رجل يحب طفلة ولا يحب طفل ؟؟؟ بالعقل وين بتوصلونا 

وغير السادية وغير الإباحية اللي صارو ينشرونها ع الملا وناس تعمل اشتراك بتطبيقات داعمه للامر ده واولهم منصة نتفل... وثانيهم اللي كنا من وحنا صغار نتابع افلام الكرتون منهم ديز.. والمنصتين اقذر من بعض وخصوصا الاولى افلام عن البيدوفيليا وعن السادية ومسلسل كامل عن لوسيفر وكثير عرب متابعينه شيطان خرج من جهنم وجاي ع هيئة انسان حسبي الله فيكم والمشكلة الناس اللي بتابع وبسبب هذا الاشياء من كثر المشاهده خلاص عادي الانسان بيصير متبلد  حتى فيه مره اشخاص بيتناقشو عن قوم لوط ويقولو اصلا سبب هلاكهم سرقة !!!!!! وانه مش عشان الفاحشة اللي كانو بيعملوها وقسم بالله بسبب هذي الاشياء كثير منهم ايضا وصلو للإلحاد ومسمين انفسهم المتنورين وبيعبدو مشاهير وبيحلفو بلوسيفر 

فاصبحت الامور عادي عندهم بالبداية بينشرو عنها وخصوصا السادية والشذوذ وبعدين بيبدا الاغت.... واعتذر اني اقول هذا الكلام ولكن هذي حقيقه وعادي بتصير هي موته ولا اكثر ويتحول الامر لقتل وتعاطي مخدرات 

هذا رايي انتم قولولي اسبابكم وشكرا 

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

2 إجابة

بواسطة طالب عالمي (7.7ألف نقاط)  
+2 تصويتات
جميل

انا بحب اوي الناس اللي بتشارك وبتعبر عن رأيها عن موضوع معين الناس العاقلة الناضجة دي بنبسط لما اشوفهم بجد

سببك الأول (عدم التحلي بالاخلاق) سبب واضح ومنطقي، بينطبق اكتر على اعضاء الجريمة نفسها، لان عادي في ناس متحلية بالاخلاق ومحترمة وكل حاجة ولكنها لما تشوف تصرف بشع بيحصل مش بتعمل حاجة ولا تتدخل حمايةً لنفسها..

انما في الجرائم اللي بتحصل فعلا، يعني مثلا فالجريمة اللي حكاها مستر ابراهيم، لو مثلا البني ادم القذر دا اللي جري ورا البنت لحتى ما قتلها، لو كان متحلي بشوية اخلاق مكنش عمل كدا ومكنش حصل حاجة صح؟.. وهكذا على كل الناس اللي بترتكب جرائم في هذا العالم

اما السبب التاني (السكت عن الفواحش)

دولا مش بيسكتوا وبس، ناس كتير مؤيدة كل الظواهر الشاذة دي، يعني بصي الاية اتقلبت

بقت الامر بالمنكر والنهي عن المعروف

دا حال الاغلبية في كثير من دول العالم زي مصر، الكثير والكثير من المصائب والفواحش بتحصل والعالم ساكتة عادي وهما عارفين اي اللي بيحصل وعايزين دا يحصل من الأساس، ولو حد اتجرأ (لو بقى في حد جريء اساسا) انه يعارض الكلام اللي بيحصل هيتاخد كدا ومحدش هيسمع نفسه تاني، حرفيا

وشركات عرض الافلام دي هدفها فساد الامة من الآخر، وفشر من قال انها فاشلة، لا دي نجحت وفي تطور كمان والدليل هو حال الناس الأيام اللي بتتفرج على انتاجها، وخطتها ببساطة انها بتعرض العروض السيئة سواء بطريقة مباشرة ام غير مباشرة، والعروض دي بتتكرر على المشاهد، تقعد تتكرر وتتكرر لحتى ما عقله يقتنع بيها ويثبتها في دماغه وعقله اللاواعي ، يقوم يشوف حاجة زي اللي اتعرضت بتحصل في أرض الواقع فيشوفها حاجة عادية ومعتادة ومفيهاش اي حاجة، بل والأمر ممكن يزداد لانه يدعم الحاجة دي مع انه ميعرفش هو بيدعمها وبيحبها ليه اساسا وأي هي اسبابها ونتائجها

ودا اللي ذكره مستر ابراهيم في حكاية كثرة مشاهدة افلام العنف لدرجة انها بقت حاجة طبيعية ومعتادة..

اما عن سببي ربما يكون هو عدم وجود اشخاص شجعان بما يكفي لأن تقف مع الحق ولا تهاب أحداً حينها، أيضا عدم وجود دين والناس مش عرفة دينها كويس ودا بيترتب عليه حاجات كتير اوي.. الكل بقا بيخاف ومفيش حد مبادر وشجاع وجريء، ولو وُجد اشخاص هكذا لن يعيشوا طويلاً للأسف لأن هناك عقارب خلفهم تسعى لقتلهم وانقراضهم..

أحسنت قولا يا مرام، شكرا على التعبير عن رأيك والسماح لنا أيضا❤️
الله يسعدلي قلبك حياتي انتي تسلميلي بجد
ايوه الله يسعدك انا في الاول كتبت عن عدم التحلي بالاخلاق واقصد فيها المجرمين اما الثانيه للواقف المتفرج
فعلا والله الاية اتقلبت الان اصبح قلة اللي بيتدخل اصلا في مشكلة بيشوف القتل ولا يعمل شي وفيه بعضهم بيتدخلو بس مش من الشباب من كبار السن في العقد الرابع او الخامس بيكون عنده شوية نخوة والله
عكس الشباب كثير مش مهتم
مواقف كثيره مثل مضاربات وكده كنت بشوفها قدامي وهم بيتدخلو
وبيفكو الموضوع
شركات الانتاج دي حسبي الله ونعم الوكيل فيهم نشر فساد بفساد المشكلة شذوذ وبيدوفيليا انتي متخيله اوبرا اللي ناس معتبرينها امراه اتظلمت وازعجت الناس بقصتها طلع كله كدب ومدرستها اللي عاملتها بأفريقيا فيها تحرش ع المراهقات والله اكثر موقف استفزني لم تتكلم انه البيدوفيلي دي حاجة طبيعية وانه الطفل قادر انه يحب وكلام قذر مابيفكر فيه غير شخص متخلف ويجب اقامة حد له حسبي الله ونعم الوكيل
شوفي العنف انا معاكم لكن انا وحده بتابع العنف مش عشان انه احلل الامر بعيني انما عشان افهم شخصية المجرمين وليه عمل كده وبشوف قضايا حصلت حقيقي حول العالم وبكتشف التحليل انه الزاي الشخص اصبح سايكو وهمه كله يقتل ويعمل الفواحش اكتشفت نسبة كبيرة منهم الامر متعلق في طفولتهم خصوصا برى اما تم التخلي عنهم من اهلهم وخصوصا مثل القاتله ايلين ورنوس قصتها فيها تعاطف من جانب وفيها انها قتلت بعض الناس الابرياء اللي مالهم ذنب وصارت تشوف كل الرجال قذرين والسبب جدها فالامر عائد للطفوله لكن هذي بقتل الشذوذ كيف يشوفونه الاشياء المحرمه دينيا مسلسل من اجزاء عن لوسيفر ومعناه الشيطان الاكبر اللي هو ابليس اليوم فيه عرب بيحلفو فيه حتى حسبي الله وكفى
فعلا لم كنا ماسكين الدين صحيح ماكنا بنسمع عن حاجات مثل كده نادر جدا نسمع عن قضية ام قتلت ع يد ابنها او امراه قتلت ع يد شاب بسبب رفضها للزواج منه حاليا الله يستر من اللي جاي كثرت الفواحش الله يجيرنا من هذه الفتن ويحمينا يارب
مشكورة ع رايك فديتك الله يسعدلي قلبك ممتنة لك وجعلهم سالمين والديك ع هذه التربية الله يحفضك ياحبيبتي ❤️
بواسطة طالب عالمي (7.7ألف نقاط)  
ربنا يحفظك يا مرام ويخليكي لاهلك ولكل من تحبين❤️
اه فعلا والله كلامك صحيح
قلة قليلة اللي عندها عقل وبتفكر الايام دي
ربنا يصلح الحال ويفوقنا من الفساد اللي عايشين فيه ويرجعنا لاصلنا ووعينا
جميل اوي انك تقعدي تكتشفي وتفهمي اللي بيحصل في العالم من عنف وغيرو ربنا يوفقك وينفع بيكي الاسلام والمسلمين وكل الناس وتبقي دور في انك توعي الناس وتخليهم ينتبهوا الي بيحصل في العالم دا
استمري بجد أنا بدعمك من كل قلبي وربنا يوفقك ويكتبلك اللي فيه الخير ويسعدك ديما❤️
ويحفضك ياحبيبتي ويخليك لكل عين ترجيك
يارب الله يسمع منك ونرجع زي ماكنا يكفي انه كنا اهل العلم ولغتنا هي السائدة
تسلميلي يارب الله ينفع فينا جميعا لم يحبه ويرضاه
فديت قلبك ياحبيبتي وياك يارب ويوفقك ويسعدك دنيا واخرة
بواسطة طالب عالمي (6.1ألف نقاط)  
+1 تصويت
مرام شو هاد الاختصار  .......يعجز اللسان عن وصفه
ههههههههههههه اهلا اهلا اخوي عبدالخالق وين الغيبة
اعتذر اني مااختصرت بس حبيت اوضح كل شي بداخلي خصوصا عقب الحلقه اللي نزلت
110 Online Users
0 Guest 110 Member
Today Visits : 13448
Yesterday Visits : 64489
Total Visits : 45436864

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...