First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

الله يجبر بخاطركم بجد قد ماجبرتو بخاطري

في تصنيف اللغه الصينية
بواسطة طالب عالمي (7.6ألف نقاط)  
+7 تصويتات
528 مشاهدات

تصبحو ع خير اولا

وثانيا نزل درس ثالث للغة الصينية يعني اليوم نزلو لنا درسين

دخلت عشان اشوف الملخص بتاع الدرس واكتبه عندي بالدفترر قبل لاانام الا نزلو درس ثالث لنا يعني هذي احلى هدية واحلى عيدية بجد شكرا من اعماق قلبي اللي عوضتونا بدرسين انا كده هنام وانا فرحانة الله يفرح قلوبكم بقد مافرحتوني المهم لم فتحته حصلته درس للغة الانجليزية كده انا بعد فرحة وهيصه طلع درس غلط laughههههههه 

ع العموم ممكن توصلو للادراة انه تعدل الدرس 

اسم الدرس 你要买什么东西 الجزء الثالث 

بالبداية فكرت انه المستر رجع للصيني مع الميس الاء لحد ماقال السلام عليكم ورحمه الله وبركاته  فيه تلات كلمات هنركز عليهم النهارده في جمل واسئلة

Many much enough 

هنا عرفت انه الدرس غلط ههههه الصدمة صدمتين 

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

3 إجابة

بواسطة طالب عالمي (8.9ألف نقاط)  
+4 تصويتات

يافرحة ماتمت 

_ ههههههههه_

معوضه خير يامروووووم smiley

بجد هههههه يافرحة ماتمت هههههههه كنت كثير فرحانة عيد ع وجهي قجأة درس للغة الانجليزية هههههه المضحك فكرت المستر رجع للصيني
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
+2 تصويتات

ههههههههههه الف الف مبارك مرام فرحت جدا جدا جدا لك يا احلى مرام 

وبتعوض ان شاء الله laugh

الله يبارك بأيامك ههههههههه الفررحة اني توقعت المستر ابراهيم رجع يدرسنا صيني ههههههههه تسلميلي يااحلى شوشو
ان شاءالله راح يعدلوها اليوم
+1 تصويت

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ❤️ 

مساء الخير ❤️ 

كيفك مرام 

عن صدمتك مثلاااا والمستر بيتكلم عن الانجلش ههههههههه 

متعوضه ان شاء الله ❤️

بالتوفيق ❤️⁦(✿^‿^)⁩

ربنا يحفظه ويوفقه يارب ويرزقه من حيث لايعلم
مستحيل هههههههه لانه الكانتوني مش كثير احبه الماندرين اسهل واحسن وهي اللغة المستخدمه حاليا اما الكانتوني راح تحصليه مثلا بهونغ كونغ وماكاو ايضا
هههههه تتقني الاتنين ان شاء الله
وماا يمكن تروحي بيوم من الايام هونغ كونغ وماكاو ووقتها لازم تاخديني معك ههه
لا هي تحسيها لغة موسيقية بجد مختلفه تماما عن الصينية المبسطة وبعدين بهونغ كونغ او ماكاو يتكلمو بالصينية المبسطة كلغة ثانية
يارب اروح واخذك معي
صراحه اللغات الكوريه والصينيه واليابانيه بحسها كلها موسيقيه حتي لما بشوف مقطع يكونو بيتخانقو وكل حاجه جد ببقا هفطس ضحك والله من كلامهم
يارب ان شاء الله تفائلي
لا ياروحي الياباني والكوري مافيه نغمات وفيه دول من شرق اسيا مابتستخدم النغمات
النغمات بتحصليها بالصيني بالتايلاندي والتايلاندي حكاية ثانيه شديدة جدا نغماتهم وحروفهم بتدوخي وانتي بتحاولي تنطقيها تلحرف عبارة عن كلمة ولها معنى والفيتنامي بجد اللغة دي يالله ووكمان عندك اللغة الخميرية لغة كمبوديا ايضا  واللغة التبتية (التبت) اغلب لغات شرق اسيا فيها ومافيها وتختلف ع حسب التهجير اللي كان حاصل بس كوريا واليابان لا الياباني فيه قسم الكانجي قسم كلمات صينية لكن كلغة نغمية لا الكوري لا ياقلبي حروف لهم وايضا كانو يتكلمو بالصينية بس فيه لغات اكتفت بالحروف الانجليزية يعني ماطورو زي تركيا لم غيرو اللغة  امثل الاندويسية طبعا اندويسيا كل قبيله بتتكلم بلغة عشان كده حطو لغة توحد الدولة لانه فيها قبائل كبيرة جدا وعريقة ولم بتشوفيهم تنصدمي انه هم من شرق اسيا وفيها عرب اندونيسيا وبتفرق اللغة بين عامية وبين فصحى وعشان كده مصطلحاتها كثير رغم سهولة الحروف وسهولة قواعدها بس مشكلتها المصطلحات بتذكرك باللغة العربية الفصحى بكثرت المصطلحات
اسمعي التايلاندي او الفيتنامي او الخميرية هتسمعي العجب وتموت ضحك ههههههههههه
يارب متفائلة جدا الله يكتبلنا روحه
145 Online Users
0 Guest 145 Member
Today Visits : 22822
Yesterday Visits : 58106
Total Visits : 45504293

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...