First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

فكرتك عن نفسك [ تمت إجابته ]

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب مبتدئ (408 نقاط)  
+6 تصويتات
904 مشاهدات
ياشباب انا بيقابلني ناس كتير فشلوا ف مجالات مختلفة بسبب الاحباط والكلام اللي كانوا بيسمعوه من الناس اللي حوليهم سواء اهل او مثلا معلم ف نصيحة مني ارمي ده وراك ومتبصش ليه انت مش غبي ولا مش بتفهم متحتطش نفسك ف الصورة دي لانك لو آمنت بالاعتقادات دي صدقني هتتحول لحقيقة، انتي اللي بتصنع نفسك وشخصيتك انت اللي بتجبر الناس انهم ينظرولك بتقدير، انسي كل الكلام ده وابدأ بتطوير ذاتك وديما حط هدفك قدامك واسعي لتحقيقه مهما قابلك معوقات متستسلمش، ونصيحة اقرأ تنمية بشرية هتستفاد كتير

واخيرا المستحيل بيتحول لشئ عادي لو انت أمنت ب ده

وبالتوفيق
تم إغلاقه بملاحظة: تمت الإجابة

14 إجابة

بواسطة طالب متحمس (1.1ألف نقاط)  
مختارة بواسطة
+6 تصويتات

أفضل إجابة

كلام رائع جدااا ومعبر عن حقائق حدثت بالفعل مع اغلبنا كلنا.. 

ولكن اختلف معك فى التنميه البشريه فأنا شخصيا لا اعترف بالمحاضرات الخاصه بها او الندوات التى تعقد فيها رغم انى انا شخصيا كنت بحضرها دائما،، 

ولكن اكشتفت انها مجرد شحن وقتى فقط يعنى بمعنى اصح بتحسسك انك عايز تتطلع من المحاضره او الندوه تكسر الدنيا وعندك اهداف كتير اوى وعاليه اوى ومجرد مايعدى يومين تلاقى الحماس قل ومفعول الندوه دى راح تماما وشوفتها مع ناس كتير ومعايا انا شخصيا احيانا.. 

فالشاهد ان متستناش من حد يحفزك ويشجعك ع تطوير ذاتك،  انت خلى عندك قناعه دايما انك انت اللى لازم تتطور من نفسك لنفسك وبنفسك وتحدد اهدافك واولوياتك ع ورق قدامك كده فى المكان اللى بتقعد فيه علطول عشان يفضل دايما قدام عينك وكل ماتحس بالملل او الفتور لما تشوفه يحفزك وتذكر دايما #*حديث الرسول عليه الصلاه والسلام*# فى التشجيع ع طلب العلم "اطلبوا العلم ولو فى الصين" 

انت بتحفيزك لنفسك افضل من مليون مُحَاضِر فى التنميه البشريه.. 

عليه الصلاة والسلام
رأيك يحترم بس انا شخصيا بيأثر فيّ النماذج الناجحة والتنميه البشرية كذلك ، الموضوع وما فيه انك بتآمني بشئ معين وبناءا علي كده حياتك بتمشي، وان قولت تنميةلان لما قرات فيها لقيت امور بسيطه بنعملها ف حياتنا اليومية ذات اثر كبير سواء ايجابي او سلبي وابسط مثال لما تفضلي تقولي علي نفسك او غيرك يا غبي او يا ناجح شوفي تأثير الكلام ده ايه وكمان لما تكتبي اهدافك واحلامك علي ورق، التنمية البشرية بتغير سلوكيات كتير اوي للافضل
واخيرا بجد مبسوطه ان حد دخل رد عليّ وعارض لان لكل واحد وجهة نظره الخاصة ولعل نستفيد كلنا من بعض
بواسطة طالب متحمس (1.1ألف نقاط)  
اكيد طبعا النماذج الناجحه بتسيب بصمه فى حياة كل واحد فينا وبتخلينا حابين نكون زيها ويكون برضو لينا بصمه فى المجتمع.. والكلام اللى ذكرتيه تانى انا اتفق معاكى فيه برضو وخصوصا لو اضطريتى تعرفى عن مجال التنميه وشايفاه فعلا محفز ليكى فالقرآءه فى المجال ده من وجهه نظرى افضل من المحاضرات او الندوات لان اغلبها بتكون بغرض لم فلوس وخلاص انما الكتاب اكيد ع الاقل هتطلعى منه ببعض المعلومات المفيده ان شاء الله... وفقنا الله واياكى اختى ♥
بارك الله فيك ❤️
بواسطة طالب جديد (7 نقاط)  
+4 تصويتات

قال الممثل الشهير Denzel Washington في خطاب تحفيزي في حفل التخرج :

" لتحصل على شيء لم تمتلكه من قبل " 

To get something you never had

" عليك ان اتعل شيئا لم تفعله من قبل "

You have to do something you never did

لان الفرص التي تستغلها،الناس اللذين تلتقيهم،الناس اللذين تحبهم، الايمان الذي لديك، هو الذي سيحدد من انت.

Because the chances you take, the people you meet, the people you love, the faith that you have, that's what's gowing to define you

لا تفقد العزيمة ابدا، لا تتراجع ابدا، ابذل كل ما بوسعك و عندما تتعثر في الحياة تذكر هذا ... اسقط للامام 

You never be discouraged, never hold back, give everything you've got, and when you fall throughout life, remember this ... fall forward 

و اي شيء جيد تريده، يمكنك الحصول عليه، لذا طالب به، اعمل بجد للحصول عليه، و عندما تحصل عليه ارجع للوراء و اسحب شخصا آخر معك

Anything you want good, you can have, so claim it, work hard to get it, when you get it reach back, paul someone else up 

كل واحد يعلم الآخر 

Each one teach one

بواسطة طالب اسطوري (11.7ألف نقاط)  
كلام رائع حقا اخي , و بالتاكيد فالله في عون العبد مادام العبد في عون أخيه .
افادك الله، اعجبني هذا التعليق
بواسطة طالب جديد (7 نقاط)  
Queen myself و ALLA HASSABO شكرا لكما.
العفو أخي فإجابتك حقا رائعة وتستحق التقدير .
بواسطة طالب محترف (4.3ألف نقاط)  
كلام في منتهى الرقي والروعة بارك الله فيك
بواسطة طالب متميز (2.1ألف نقاط)  
+3 تصويتات
شكرا وجزاك الله كل الخير اتمنى تبقى تقدم لنا كلمات تحفيزية مثل هاته على طول
بإذن الله
بواسطة طالب مبتدئ (345 نقاط)  
+3 تصويتات

ما شاء الله heart حفظك الله

بواسطة طالب عالمي (5.7ألف نقاط)  
+3 تصويتات
احسنت ولكن بالنسبة للتنمية البشرية انصحك بمشاهدة مقطع لاستاذ ابراهيم تحدث فيه عن التنمية البشرية فليست كل التنميه البشريه مفيده
اجل معك حق، ولكني اميز بعقلي واخذ م انا علي اقتناع تام بصحته
بواسطة طالب عالمي (5.7ألف نقاط)  
وفقك الله
+3 تصويتات
كلامك معبر وجميل حقا

فمادام لن يتشارك القَبْرَ اثنين , لا تنتظر الآخرين أو آراءهم .

قال الإمام الشافعي رحمه الله :

ضَحِكتُ فقالوا: ألا تحتشِم؟             بكَيتُ فقالوا ألا تبتسم ؟

بَسَمتُ فقالوا: يرائي بها                عَبَستُ فقالوا : بُدًا ماكتَم

صَمت فقالوا: كليل اللسان          نطقت فقالوا: كثير الكلام

جَلُمت فقالوا: صنيع الجبان         ولو كان مقتدرا لانتقـــــــم

بَسِلتُ فقالوا : لِطيشٍ بهِ           وماكان مُجتَرئاً لو حكَـــــــــم

يقولون شَذٌّ إذا قُلــــتُ : لا             وإمَّعَةٌ حين وافقتهــــــــــــم

فأيقَنتُ أني مهـــــــما أُرِد             رضا الناس لا بد من أن أُذمّ
رائع
افادك الله
آمين, اللهم وفق ولاة امورنا إلى ما فيه صلاح الدين و الدنيا ووفق ولاة أمورنا خاصة إلى ما فيه خير البلاد والعباد , واللهم احفظ طاقم و عائلة طليق  ووفقهم كُلٌ إلى مبتغاه .
بالتوفيق للجميع.
بواسطة طالب محترف (3.1ألف نقاط)  
آمين جزاكِ الله خيرًا
جزانا وإياكم , شكرا على المرور naser.
اللهم اميييييين
بواسطة طالب متحمس (957 نقاط)  
+2 تصويتات

شكراً جزيلا ، كلام جميلyes

يا ريتك لو كتبتي بالفصحى عزيزتي _ على قد ما تقدري _ عشان يسهل علينا القراءة و فهم مُرادك

heart

بإذن الله يا حبيبتي حاول علي قد م اقدر
بواسطة طالب متميز (2.3ألف نقاط)  
+2 تصويتات
لننهض من الرماد

بتوفيق للجميع
بواسطة طالب متحمس (552 نقاط)  
+2 تصويتات
شكرا لك.
بواسطة طالب متحمس (919 نقاط)  
+2 تصويتات
اتفق معك جدا جدا جدا
بواسطة طالب متميز (1.5ألف نقاط)  
+2 تصويتات
نعم    الناس اصبحت حاسده حاقده اغلبها حتي لا اعمم  فمن يراك افضل منه سيحاول التقليل مت شانك ليبدو افضل منك ولكن هنا  في قناه الاستاذ ابراهيم  تذكرنا ما كنا قد نسيناه وهو  انه لا يوجد احد افضل منك ولا انت افضل من حد.   الفرق سيكون بالاعمال الصالحه   "التقوي" والالتزام   بالمبادي و عدم الغرورر  او التقليل من شان الاخرين     فهنا تكون قيمتك. ليس بما تملكه او ما تعلمه. فربما تكون متعلم ولكن متغرطس وحقود.    فذلك ينفر الناس منك ولا تكون ذا قيمه.     قوله تعالي مخاطبا رسوله  صلي الله عليه وسلم  " لوكنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك"
معاكي حق، من تواضع لله رفع شأنه❤️
بواسطة طالب محترف (3.5ألف نقاط)  
+2 تصويتات

كلام من ذهبsmiley

عن نفسي فأنا لا اؤمن ان هنالك مستحيل

لان المستحيل نحن صنعناه ونحن نسطيتع ان نجعله يختفي

ثانيا لاتنتبهوا لكلام الناااااااس ترا هي الي تخليكم محبطين

كلام رائع حقا آية .
فنحن نحقق مانؤمن به , فلنؤمن بأن القادم أحلى ......وهو كذلك بإذن الله.
بالتوفيق للجميع.
اجل فانت الذي تصنع نفسك وتصنع المستحيل، وفقك الله لما فيه خير
بواسطة طالب محترف (3.5ألف نقاط)  
تم الإظهار مرة أخرى بواسطة
شكرا لكي
بواسطة طالب عالمي (6.0ألف نقاط)  
+1 تصويت

شكرا لك على جرعة التفاؤل الجميله هذه وجزاك الله كل خير heartyes

علي الرحب والسعة
بواسطة طالب متحمس (834 نقاط)  
0 تصويتات
بصراحة هذا الامر يحدث معي كثيرا ولكن من تجربتي مجرد ان تفكر انك اخترت هذا الشيء وانك تحبه او تحتاجه لذلك تفعله وان هذا الشخص لا يريد سوى احباطك ستجد نفسك اصبحت مفعما بالحيوية اكثر ولن يؤثر رأيه عليك
108 Online Users
0 Guest 108 Member
Today Visits : 35215
Yesterday Visits : 56116
Total Visits : 44205365

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...