First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

Movamar [Frozen II](ep 8)

في تصنيف موضوعات اعجبتني
بواسطة طالب مبتدئ (497 نقاط)  
+5 تصويتات
168 مشاهدات

و مكملين مع بعض انشاء الله، ياريت تكون سمعت الحلقات اللي فاتت، لو لأ اسمع الحلقة الأولى من هنا، نبدأ على بركة الله

اسمع المقطع الأول

في البداية Elsa بتحس بحركة غريبة حواليها زي ما يكون في حيوان مفترس أو شخص عدواني عاوز يهجم عليها، و الشيء دا بيقرب بالتدريج و قبل ما يهجم بلحظة تقطع Anna المشهد و تقول 

?Anna: Elsa! There you are. You ok

Elsa: I'm fine

كنا اتكلمنا قبل كدا ان في العامية بنضع الجملة الخبرية كما هي كسؤال، و لكن هنا دي مش جملة كاملة دي قالت (?You ok) و بس، ليه بقى؟ دا لأن في العامية برضو بنيجي على السؤال اللي بيبدأ بفعل مساعد و نحذفه و بكدا أصل السؤال دا هو  (?Are you ok) 

?Anna: Ok, good. Where's Olaf

(و دا سؤال منطقي برضو، هو فين Olaf؟)

?Olaf: Anna? Elsa? Sven? Samantha

I don't even know a Samantha

نقف بقى مع بعض هنا شوية، هو ليه حط a قبل Samantha؟ (بالمناسبة Samantha دا اسم بنت) 

بص يا سيدي... المستر قبل كدا اتكلم عن امكانية وضع The قبل اسم الانسان في الحلقة دي و دا لما تكون بتحدد شخص محدد بعينه بالاسم دا أو شخصية ما داخل شخص معين، أما عند التعميم يمكنك وضع a أو an قبل الإسم العلم بمعنى "شخص يدعى باسم..." و برضو تقدر تجمع الاسم و هيبقى معناه "أشخاص يدعون باسم..." شوف كدا

?That's normal. What was that

?Samantha

This will all make sense when I'm older. Some day I'll see that this makes sense

مصطلح "make sense" بيترجم الى "منطقي"

One day when I'm old and wise, I'll think back and realize that these were all completely normal events

كلمة "back" هنا من معانيها "مجددا" و لذلك "think back" يعني "يعيد التفكير" 

I'll have all the answers when I'm older, like why we're in this dark, enchanted wood

كلمة "wood" مش معناها "خشب" هنا، لأ معناها "غابة صغيرة" و في الحالة دي بتبقى معدودة 

I know in a couple years, these will seem like childish fears, so I know this isn't bad, it's good

كلمة "childish" من شكلها كدا صفة بمعنى "طفولي" 

Growing up means adapting. Puzzling out your world and your place

كلمة "puzzle out" يعني "يفهم" و بتساوي "make out" أو "understand" 

When I'm more mature, I will feel totally secure being watched by something with a creepy creepy face

من ضمن استخدامات الـGerund هو انك تقول "في أثناء..." يعني الجملة دي تترجم الى "سأشعر بالأمان التام أثناء مراقبتي بواسطة شيء بوجه مخيف"، و أيوة كلمة "creepy" يعني "مخيف" 

See, that will all make sense when I am older, so there's no need to be terrified or tense

كلمة "see" هنا بغرض لفت الانتباه، و كلمة "tense" يعني "متوتر" و الإسم منها "tension" بمعنى "التوتر" (بالمناسبة الكلمة دي عربناها في مصر و حولنا "tension" الى كلمة "مِتَنشِن" و اللي هي صفة بمعنى "متوتر") 

I'll just dream about a time when I'm in my aged prime. 'Cause when you're older, absolutely everything makes sense

This is fine

كلمة "aged prime" يعني "ذروة العمر" 

و بكدا نكون خلصنا حلقة النهاردة

عايز بس أنوه على شيء الأغنية دي بتشير اليه، و هو ان كل الأطفال -خاصة اللي في المرحلة بين 12 سنه و 16 سنة- بيظنوا ان الكبار بيشوفوا العالم من منظور مختلف و ان الأشياء المخيفة أو المشاكل الكبيرة بالنسبة لهم فهي للكبار دي أشياء تافهة و يمكن حلها ببساطة، و لكن يمر العمر و لما يكبروا بيكتشفوا انهم كل ما يكبروا مشاكلهم بتزيد معاهم و بيحملوا هم أكبر و ان الحقيقة هي ان الأطفال هم اللي مش شايلين هم الدنيا 

و دلوقتي بقى اسمع المشهد تاني و أشوفك الحلقة الجاية انشاء الله

Thank you

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

4 إجابة

بواسطة طالب متميز (1.5ألف نقاط)  
+3 تصويتات

السلام عليكم

كيف حالك يا اخي أن شاء الله بخير

انا احتاج ان ارتدي نظارة لاني لا أرى منشورك من وقت عنجد 

شككرررا لكك

ربنا يعطيك العافيه وبالتوفيق ❤️ 

استمررر 

أنا بصراحة مش فاهم الجملة الصغيرة دي
يعني من تنشر منشورة انا ما اشوفه له بعد فترة
فا اقول يحتاجلي  نظارات
هاا هسه فهمت لو لا ؟
أيوة فهمت
بس أنا برفع المنشورات يوميا الساعة 8 بتوقيت القاهرة و لحين ما تتقبل بتبقى حوالي الساعة 8:30
الحمد لله لانك فهمت
هههههه
امم يعني الساعه 9 بتوقيت بغداد
تمام التمام
شكرا لك يا استاذ ( ⁦<( ̄︶ ̄)>⁩⁦
بواسطة طالب عالمي (6.8ألف نقاط)  
+3 تصويتات

ماشاء الله اللهم بارك يارب ❤️❤️❤️

جزاكم الله خير الجزاء ونفع بكم ❤️❤️❤️

بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
+2 تصويتات
مساء الخير

يعطيك العافية والله على منشور حلو جدا
بواسطة طالب اسطوري (11.7ألف نقاط)  
السلام عليكم
كيف حالك عزيزتي شهد ؟
إن شاء الله تكونين دوما بخير
دمتِ في أمان الله و حفظه
بواسطة طالب اسطوري (11.7ألف نقاط)  
+1 تصويت

السلام عليكم 

المنشور كان مفيدا جدا , و تعلمت منه الكثير من المصطلحات 

جزاك الله خيرا yes

بالتوفيق للجميع smiley

191 Online Users
1 Guest 190 Member
Online Members
Today Visits : 24795
Yesterday Visits : 55702
Total Visits : 44250619

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...