First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

حابين تسألوني شيء

في تصنيف شات طليق
بواسطة طالب محترف (3.8ألف نقاط)  
+6 تصويتات
300 مشاهدات

خلينا ندردش دردشة خفيفة 

ال عنده سؤال عبيط ومشوق ياريت يقترحه 

أو ال حابب يسال في ارتباط الاعصاب في المخ

أو استشاري اجتماعي ومقدم رعاية اجتماعية للمكفوفين المعاقين عقليا للمسنين أو الاحداث 

تفضل بطرح سؤالك

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

5 إجابة

بواسطة طالب عالمي (8.9ألف نقاط)  
+5 تصويتات

سؤال ياسيد مخيمر 

لماذا لا يوجد تفاعل على المنتدى برأيك؟

جاوبت على هذا السؤال في سؤال عالمنتدى في صفحتي للاسئلة كمان فيه سبب انحذف هههههههه
بواسطة طالب متميز (1.5ألف نقاط)  
+4 تصويتات

امممم مفيش حاجه في راسي خل افكر

⁦(●´⌓`●)⁩...................

امممم ماكو شي.

طيب انته في راسك سؤال الي؟

جبتي كام في ثالثة اعدادي
بواسطة طالب متميز (1.5ألف نقاط)  
طيب ايه مرحله  .. اعتقد نحن انسميهة ثالث متوسط مش اعدادي .. بصراحة من كنت في الثالث متوسط كان هنالك اضطرابات في البلاد و عبرنا منه دون دخول وزاري ههه هههههه
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
+4 تصويتات
انا بدي اسال

كونك اخصائي اجتماعي راح تكون ان شاء الله

ما بعرف اذا هاد من ضمن دارستك او عملك مهم

كيف نتعامل مع اخواتنا ونساعدهم

كيف نرجع نلم شمل اسرة تاني

هل في كتب تتحدث عن ذلك الموضوع

شكرا مقدما
السؤال الاول كيف نتعامل مع اخواتنا ونساعدهم بالنسبة للاولاد فالموضوع مش بسيط الانسان بيتخلق بصفات شخصية بتبقا عنده طبيعي بياثر عليه امه وابوه الأخ أو الاخت الكبيرة لازم يكونوا الاكثر وعيا والاقرب لاخواتهم في وقت فراغهم وفي حجات تانية بس حسب اذا بنت فالطبيعي تقضي مع اخواتها البنات فترة أطول وكذلك الولد عشان قدام يكون الترابط العاطفي بينهم محفز للصغار على سماع وتنفيذ النصائح وكمان لازم نعرف اي المشكلة دي ولازم نتعلم كيف نحلها بدون التسبب في مشاكل لان في اخطا حاليا لو متعلمناش كيف نتعامل معاها بتزيد حدتها اكتر بسبب الطرق التقليدية ال معادتش تنفع الان
بالنسبة للسؤال الثاني الاسرة برده بيختلف حالتها هي لي اتشتت بسبب فلوس ولا مشاكل داخليه لو فلوس المفروض كرعاية احاول اوفر لرب الاسرة شغل ولو هنعمل مكنة خياطة مثلا للام تشتغل وقت فراغها ويرجعوا تاني
أم المشاكل الناتجة عن خلاف فاذا كانت زوجية غالبا بتروح على محاكم الاسرة وبنستلمها
في شغل ممكن يتم لو في خلاف في الاسرة مش عارفين يحلوه بس عايزين يرجعوا دول بنعملهم دراسة حالة ونعرف المشكلة بالظبط ونقترحلهم حلول ونظام
لا لا اظن قد نجد برده القليل في المحتوى الاجنبي وبالنسبة للمحتوى العربي هيكون  مترجم الكتاب الاجنبي فقط
السوال الاول يعني بنت بتقدر تتعامل مع اخواتها الاولاد مش كده
شو هاي صفات
السوال ثاني منطقي جواب وطب هل الاولاد بيقدروا انهم يساعدوا في هاي مهمة او لازم تدخل خارجي
السوال الثالث اذا بتعرف كتب اعطني اسماء
اه الأخت ممكن تتعامل مع اخواتها الولاد بس تكون تتعامل معاهم كويس وهم بيكونوا بيحترموها أو الشبشب بيعمل عمايل كتير ههههههه
العلماء بيقولوا ان الجنين ممكن يكتسب صفات من امه مثل الغضب واشياء اخرى فالتاثير الخارجي عليها بياثر عليه
لا الولاد ما يساعدوا إلا لو فيهم حد فاهم واذا الاهل مقتنعين يسمعوه وقتها ممكن تكون دي مبادرة للحل والدنيا تصير ايزي لكن هيوصل الموضوع لتدخل خارجي غالبا مبيحصلش حل
بدور على كتب كتير بس الاقي أو اعرف الدنيا رح نشارك الدنيا هنا
تمام شكرا محمد
بواسطة طالب عالمي (5.6ألف نقاط)  
+4 تصويتات
انا سؤالى مختلف عن الاخرين

كيف حالك؟؟؟

هيا اسألنى إذا كان فى رأسك شئ
الحمدلله الله يخليكي
عندي سؤال شو الشي ال بتقعدي تسويه تسلية وتحبيه في وقت فراغك
بواسطة طالب عالمي (5.6ألف نقاط)  
بفتح الموقع
بواسطة طالب محترف (2.6ألف نقاط)  
+2 تصويتات
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يعني ايه اخصائي نفسي و اجتماعي وايه الفرق بينه وبين الطبيب النفسي لو في ؟؟! :))
الاخصائي الاجتماعي يختلف عن الاخصائي النفسي بكتير بس كلا من الاخصائي النفسي والاجتماعي بيتحشروا فحجات ملهمش فيها إلا حاجة معينة عندهم دروسها لو فيها شغل
اولا سامثلك الفرق بين الاتنين على فئة المسنين وال بنقدمه ليهم
الاخصائي الاجتماعي مسؤل عن حسب وظيفته في الحجات دي يعملها
يسن القوانين ال من شانها تحمي العميل ال هو المسن
ادارة الجمعيات ال بتقدم الرعاية للمسنين وتخصيص الدعم وسن القوانين وتفعيلها
ممكن يكون اخصائي اجتماعي في الجمعية بتكون شغلانته انه يشوف الحالة ويشوفها تستحق الرعاية ولا لا ويقوم له ببعض مهام الرعاية العادية ال محتاجها
وممكن يدفنه لو مات هههههههه، بعيدا عن المزح فمهامه رعاية وسن قوانين في شغلانة بس مش في مصر وهو اني اشتغل ك اخصائي اجتماعي خارج الجمعية اني اعمل الحاجة دي في حالة مقدرة العميل على الدفع ممكن اروح له الجمعية مثلا أو غيرها واقعد اتكلم معاه بس ويدفعلي على الوقت ال هنقضيه وده شغل خاص مش متفعل له قانون في مصر
الاخصائي النفسي
شغلانته يعالج ويتابع الحالة النفسية للعجايز ولو حد مدمن يعالجه ولو حد عنده مشكلة نفسية أو  ادمان بس ده النفسي
في حاجة منتشرة في مصر ان النوعين دول من الاخصائيين بيظنوا انهم بيعالجوا الاعاقات نفسها وبيتعاملوا معاها واكتر حاجة بيشتغلوا فيها هي التخاطب وكلهم معندهمش التاهيل ال يسمحلهم يعملوا كدة وبيبوظوها زيادة وان شغل خريجين علوم ذوي الاحتياجات الخاصة بس دي جديدة فمصر
بواسطة طالب محترف (2.6ألف نقاط)  
اهاااااااااااا اظنني فهمت
شكرا جدااااا جزاك الله خيرا
117 Online Users
0 Guest 117 Member
Today Visits : 21977
Yesterday Visits : 56116
Total Visits : 44192146

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...