First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

هل من الطبيعي كون

في تصنيف شات طليق
بواسطة طالب محترف (3.8ألف نقاط)  
+7 تصويتات
1.0ألف مشاهدات
هل من الطبيعي الشخص يعيش لوحده مدى الحياة ويعتمد فقط عنفسه حتى بعد ميتجاوز عمر معين ويبدا ينفصل عن عيلته

هل الشخص ال بيقول انه يقدر يعيش لوحده هل فعلا بيكون قادر وهل يصح اساسا

طيب لو عاش لوحده هل هيكون مرتاح ولا لا

عايز اجاباتكم الشخصية في هذا الموضوع راح يكون رايكم مهم وشكرا مقدما

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

6 إجابة

بواسطة طالب عالمي (5.6ألف نقاط)  
+3 تصويتات
كتجربة شخصية

كل واحد وليه خصوصيته وعايز وقت يقعد فيه لوحده ووقت عايز ناس حوله

يعنى مينفعش تقعد لوحدك طول العمر

اكيد فى وقت هتكون محتاج لحد يكون معاك
اكيد شكرا عالرد بس حاسه ناقص شوي
ما انت مش هتحس بالكلام غير لما تجربه
انا بقالي ١٨ سنة أو ١٩ الا شهر وما فهمته لسة ههههه بس هجربه بحق قريب بس كنت احكي عن الاجابة نفسها
بواسطة طالب عالمي (6.8ألف نقاط)  
+3 تصويتات

والله ع حسب انا احب أعيش لوحدى ع حسب مزاجى واعيش مع اهلى ع حسب مزاجى 

مهو المشكلة اننا بنمشي كل حاجة على مزاجنا هاي المصيبة
بواسطة طالب متحمس (654 نقاط)  
+3 تصويتات
السلام عليكم محمد

الناس مبنيه على بعض كل شخص بيحتاج للاخر انه انسان يعيش لحاله هذا مو طبيعي ومش ممكن برائي شخص يعيش بمفرده اذا كان مجروح بشكل لا يتصور

عن تجربه جلسيت فتره اغلبت وقتي اكل تلفون نت مسلسلات مافي ناس حولي (قليييييييل)  في البدايع كان عندي نوع من الراحه والامتيه اللي تحققت بعد أمد طويل  لكن لما طالت الفتره نفسيتي تعبت والله  وماكنت سعيده  اما الان صرت اقدر كل من حولي

حتى النزاعات بشوف فيها حلاوه  الشغل الكثير بفسره بنعم كثيره ( في عندي عائله ، في عندي نعم كثيره ماهي موحوده عند ناس كثيرين في عندي صحه....)

احيان يحس الإنسان مافي حد يفهمه من العائله وكل شخص مشغول بحياته وأغلبت هذي الاوقات يكون المفتاح من هو البادئ بالخير من اللي بيغير عاده في البيت من اللي بيبدأ يسأل عن أيش عملت بالمدرسه اليوم ، صديقك هذاك اللي  لعبتم سواء كيف حاله  

ايش من لعبه لعبتم من فاز كيف فاز...تفاصيل صغيره تبني موده عميقه

وكما يقال تبنى الجبال من حصى

نهتم بتفاصيل  سعادة غيرنا فيهتمونا بنا نحبهم ويحبونا ولا  للعيش وحيد

يس انا بلاحظ لم نطلع انا وصديقي نحس بارتياح لحد مقله هنموت وهو برده بيلاحظ انه لم يقعد عالنت بيتخنق لم نطلع مع بعض بيحس براحة فلذلك النفس نفسها ليها حق علينا
بواسطة طالب عالمي (7.6ألف نقاط)  
+3 تصويتات
والله من وجهة نظري بشوفها حرية شخصية

احنا لازم نقدر مشاعر الناس وضروف الناس

فيه اشخاص ماعاد بيثقو بأحد من كثر الصدمات وفيه اشخاص عانو معاناة مايعلم فيها الا الله

وفيه رجال او نساء حبو اشخاص والاشخاص تزوجو وهما رفضو يتزوجو

وايضا فيه ناس عملية مابتحب تتحمل مسؤولية بيت او اولاد

وفيه ناس زيادة ع الصدمات بتكون ضروفها سيئة مش بيقدرو يفتحو بيت

ومره قرات معلومة انه الانسان يقدر يعيش وحيد

مفهوم الوحدة الكل بيشوفه من زاويه فيه ناس تعشق الوحدة والعزلة فبشوف الامر راجع لللشخصية

وشكرا لك
مصطلح حرية شخصية هذا دخيل ولازم يتعدل هو مصطلح مش صح
يب صح
لحظة انا ما بشوف ده مهم كانت حياة الشخص بيلاقي فعيلته نموذج بيرحه وهكذا مو صدمات دوما
مافهمت كيف حبوا اشخاص وتزوجوا وهم رفضوا وتزوجوا
ناس عملية ما بتحب تتحمل مسؤلية هدول ناس مش سوية وهتلاقيهم ضعاف في اي حاجة. انا برده مبحبش موضوع المسؤلية ده خالص
لا هاي نقطة تانية ممكن يعيش مع اهله او يعيش عادي يشوف اصدقاءه حتى لو ظروفه تسمحلوش يفتح بيت.  انا بدي افتح بيت لوحدي بس ههههه
عشان هيك بجهز حالي من دلوقتي
العفو
دخيل علينا لانه احنا طغت علينا العادات والتقاليد صرنا نتدخل في ما لايعنينا
اما هو مش دخيل حاجه صح انه دي حياة وكل انسان يعيش حياته زي ماهو عاوز
بالعكس انت بتشوف من وجهة نظرك بس فيه ناس والله خلاص وصلت معاهم وحبو يعيشو بعزلة اصدقاء وغدرو فيهم عايله فيه كثير حول العالم بيتركو اولادهم وحتى في الوطن العربي فيه مشاكل الطلاق الام بتتزوج والاب بيتزوج وابنائهم تايهين ومش عارفين يعيشو مع مين
اللي بقصده زي قيس ابن الملوح يعني حب ليلى حب مش طبيعي وفيه اشخاص كده لم بتتزوج مش بيتزوج
وايضا شاعر اخر لقب قصيدته كاظم الساهر باسم ليلى واغناها باسم ليلى لانه هي قصه حقيقيه رجل عراقي حب امراه وكانو بالجامعة وقتها مادرى الا اتزوجت وكتب فيها القصيدة وطلب من كاظم انه مايقول اسمها بالاغنية
وعاش حياته بلا زواج كثير كذا
لالا مااتفق معك ع كلمة ضعاف في اي حاجة ماعليش خلينا نتكلم بمنطقيه فيه رجال ونساء مش بينفعو ابدا للزواج الزواج مسؤولية كبيرة
شوف قضايا الطلاق واسبابها بعضها تافه يعني انت متخيل فيه رجل مطلق زوجته عشان ملح !!!
هذا الشخص يستاهل انه يتزوج بنظرك لا طبعا لانه عقله تافه وفيه ناس فضلت العمل والحياة العملية ع الزواج
والله يااخويا انا قلتلك هي حرية وبنفس الوقت كل شخص وله ضرفه
طيب واللي غدرو فيه اصدقاه واللي عايش بغربه اصلا واللي ماله لا ام ولا اب يعني احنا بنتكلم موضوع عميق جدا فلازم نراعي فيه ضروف الناس
باختصار ال قلناه عشان برده ما فهمت النقطة بتاعت حب واتزوج وما اتزوج وانا ما اعرف هاي الامثال ال قلتيها
الحرية الشخصية انا بقول هي دخيلة لي لانه محدش ليه الحق يتصرف فنفسه زي ميحب لانها مش ملكه والنفس عذاب لها الوحدة وهي امانة معاه اذا كون ان نفسه مش ملكه ميحقش يعمل فيها كدة ولا ليه الحرية يتصرف فيها زي ميحب لذلك قلت ان مصطلح ده دخيل لانه مش الاصل عندنا لم نرجع ليوم الحساب ونتسال عن ظلم ظلمناه لنفسنا هقول لربنا دي حرية شخصية وانا نفسي دي مش بتاعتي ومتحددلي ال مسموح اعمله فيها بس لذلك هالمصطلح غلط
الناس ال بتشتغل ومتزوجوش مش شرط يكونوا فشلاء في حمل المسؤلية بل نشوف ان ال بيقدر يحافظ عزواجه كل مكان شخص افضل أم المهمل فيه كيف يكون شخص افضل مهو فشل فاساس الحياة حتى وان كان ناجح فعمله برده انا مش بقصد بكونه فاشل انه ميقدرش يشتغل بل هو تفكيره ضعيف في شريحة معينة بس من الناس فشلانها فزواجها هو فشلانها فحياتها ال هم بيعاركوا على اسباب سخيفة أو هو متربي يكون الة فلوس بس فهيعرف يشتغل ولكن الشغل مش هو النجاح ده لو هنحسبها صح كيف لانه انا بشتغل لاحقق مستوى كويس لليعيش بعدي من ذريتي فيتنعم فاذا انا فشلت في النقطة دي الشغل ملهوش لزمة كدة ولا كاني عملت حاجة
أم بالنسبة للظروف فلا تدخل الحرية فيها ابدا لانه اتحكم عليه يصير وحيد مش صار وحيد بمزاجه
اه افهم الان في ناس فعلا بتقع مع ناس غلط ووجهة نظرك صحيحة
التصرف هذا مش ناتج من انطباع جيد وكل شخصيه لها حقها انا مابقول اظلم نفسك انت وضعت مثال وانا جاوبت لاني قرات كثير وشفت كثير عانو انت شفت من منظورك ومن وجهة نظرك لكن انت لو تشوف حياتهم هتعذرهم محد اختار الانعزال بكيفه اتكيف وابتعد عن الناس
وفيه من يأذيك قرات مره قصه اثرت فيني كثير
شخص ماعنده اخوان واللي يعتبره اخوه ولد عمه وكان يعامله مثل اخوة ولد عمه غدر فيه ودخله بمشكله هو في غنى عنها لدرجه انسجن وهو مظلوم ولم خرج من السجن ابتعد عن الناس اقرب شخص له غدر فيه

مفهومي للوحدة قرات كثير وشوفت كثير ولازلت اقول قرارات الناس هذي حياتهم هم اللي بيعيشوها ومااضن بالانعزال ضر احد لانه كل شخص له ضروف وحياته ومعاناته واحنا مع الاسف صرنا بزمن الله يجيرنا من شر عباده يضروك حتى لو انت ماعملت حاجه وهذا غير التنمر ماتقول هذول متربين حتى الفاظ وتنمر وهمجية وبشوفو انه هذي قوة  شخصية وفيه ناس حساسة مايتحملو الفاظ ويكفي عليهم حياتهم يكملوها عليهم بالالفاظ مالها داعي
وعندك مدرسنا وقدوتنا مستر ابراهيم من كم يوم نزل عن التنمر الالكتروني مع الاستاذ اسامة
اسمع المقطع
صدقو بكل كلمة الناس دي ع مواقع التواصل فما بالك بالواقع وفيه ناس طبعها مسالمين مش بيحبو يتنمرو او يتلفضو  وفيه شخص والله العظيم عنده مرض نفسي وطبعا فيه ناس تعتبر المرض النفسي ده ع طول مجنون الشاب ده كان بيروح الجيم كل يوم وواحد بيتنمر عليه يامجنون المفروض بيحطوك بمستشفى المجانين وهو ساكت اتحمل اتحمل اتحمل مرت شهور وهو بيسمع اسطوانة كلها اهانة بالاخير لم كان بيسبح اللي بيتنمر عليه .. الشاب طلع فوق ضهره لحد ماغرق اللي بيتنمر عليه وده مع الاسف اللي حاصل فيه ناس بتمتحن صبرك وكل شخص حسب ضروفه وحياته واللي حصل معاه عشان كده اقولك دي حرية شخصيه مانحكمش حاول تقرا وتشوف وتراعي ضروفهم اشكرك ع المناقشه الجميله ربي يسعدك
الاسباب ال انت حكيتيها ابدا ما تدخل في الحرية الشخصية
اولا حرية اي انا لم يحكم علي من بشري ولا من اي عامل خارجي اني اختار الطريق ده لذلك كل الفئات ال انت قلتيها لا يمكن أن تدخل في نطاق الحرية الشخصية لان في عامل اثر على قرارها ده وخلاه الوحيد ولم يختره بحريته تمام يعني كل الاصناف ال قلتيها جبروهم الناس والحياة على الوحدة ولم يختارها ابدا احد عن نقدها هي والاجتماعية
انا مثلا عنديش متنمرين قريبين مني معنديش حد غادر في هون انا برده اخترت الوحدة مع اني عارف ان نفسيتي وانا شخصيا ما اتحمل الوحدة بس بختارها لا انا هنا بظلم نفسي
لكن لم اللاقي ده بيتنمر وده ومليش وجه قدام حد هنا بيتم فرض الانعزال علي ولست اخترته برحيتي حت الامثلة ال قلتيها الشخص كان اجتماعي واتحول بسبب ظرف أو ظرف من الاول جبره خلي بالك جبره مش هو ال راح اختاره بنفسه يا اختي فلذلك بقلك الاصناف ال ذكرتبهم لا يمكن أن يدخلوا في نطاق الحرية لانهم مجبرين وال في نطاق الحرية ما يتسمى حر يتسمى غلط على راسه طبعا وظالم لنفسه
سبحان الله وانا عارف نفسي من الاول هههههه
اه بالنسبة للتنمر انا مثله ممكن اصبر بالنهاية مصيره الموت حرفيا
حضرتك مافهمتني انا من الاول بكل الامثلة مش بقول اختارو الامر براحتهم
اللي بقصده بعد مايصير الامر وينعزلو محدش يقول ليه انت وحيد ومتى هتطلع من الحاله دي  
هنا اللي بشوفها حرية شخصية حاب ينعزل ويكمل هو حر محد له احقيه انه يتدخل فيه

راح اقولك مثال اخر وتقدر تشوفها حتى وثائقيات عن القبائل المنعزلة بالجزر النائيه  
كثير منهم رافض يخالط المجتمع ومرتاحين بعيشتهم كده المجتمع وبعض الحكومات الاجنبيه بتطاردهم الا وعيشو مع المجتمع هم مش عاوزين دي حريتهم صح ولالا نفس الشي بمجتمعنا فيه ناس مرت بضروف ومواقف انعزلو واتأقلمو ع الانعزال هم مش عاوزين يختلطو مع الناس دي حريتهم الشخصية

كلنا مرينا بتجارب المتنمرين وفيه مننا من طلع منها وفيه مننا من تحطم تماما
انا مابشوف ظلم بالموضوع فيه ناس ابتعدت عن المجتمع هم عاوزين كده انت مامريت بتجاربهم اللي عانو منها ويارب ماتمر فيها  
وبعدين وين الظلم ممكن تشرحلي الظلم فين ؟
طيب تمام فهمت ومتفق مع الكلام كويس في حالة القبائل يب
ولكن الظروف ال ادت لقرار الانعزال وبعدين اتعرض عليهم يخرجوا من العزلة ورفضوا وقتها بيكون حريتهم
ام ال اقصده بالظلم هو ان شخص عارف ان الوحدة سيئة لنفسه وممرش بمشاكل أو بالاحرى مفيش شي يدعيه لانه يكون وحيد وهو هيتعب من الوحدة هيبقى بيظلم نفسه
بعد مقلت الكلام انا حرفيا بلبس نفسي ههههه المهم فهمتي كيف يظلم نفسه
والله شوف محد بيختار العزلة او الوحدة الا بعد ماجرب معاناه  انا لااتكلم فقط بمجعتمعنا العربي بجميع انحاء العالم المجتمعات غريبه جد وانت يااخوي بدال ماتقول انه هو بيظلم نفسه ليه ماتقول المجتمع اللي ظلمه !
ومجتمعنا العربي مع الاسف من سيء الى اسوء كنا اصحاب علم واخلاق ولكن مع الاسف دمرنا كل شي بسبب العادات والتقاليد اللي صرنا بنمشي فيها اكثر من الدين
والاهم من ذلك كثير منا بدال ماياخذ من الغرب الصفات الحسنة بياخذو السيئة
اليوم انت لو مش بتعرف عن المشاهير وماعندكش حسابات بمواقع التواصل انت كده ياابني انسان غريب وبيحسسوك انك شخص جاهل مع انه الافضل تكون جاهل بهذي الامور المشاهير دول هينفعوك بـ ايه
ومع الاسف كثير اتعلمو التنمر من مواقع التواصل ومن المشاهير  ولا رقيب ولا حسيب وصلنا لزمن الله المستعان صرنا بنتنابز بالالقاب وقال الله تعالى بكتابه الكريم (يأيها الذين آمنوا لايسخر قوم من قوم عسى أن يكونوا خيرا منهم ولا نساء من نساء عسى أن يكن خيرا منهن ولا تلمزوا أنفسكم ولا تنابزوا بالألقاب بئس الاسم الفسوق بعد الإيمان ومن لم يتب فأولئك هم الظالمون)  صدق الله العظيم الموضوع يااخوي عميق جدا ولازم تقرا فيه كثير وقلتلك من الاول الموضوع راجع للشخصية كل انسان وعلى حسب شخصيته وقدرت تحمله فيه من يستمر ولا يبالي وفيه من يعزل نفسه ويبتعد
فاهمتك والله
بالظبط انا متفق مع كلامك ده انا ال قصدته بيظلم نفسه ال معندوش ظروف وخلي بالك الظروف مش برر لو ثبت أن بالحالة دي ده ظلم للنفس أم انا بتكلم عن شخص معندوش ظروف ويروح يسوي كدة ده اكيد بيظلم نفسه
بالنسبة لمجتمعنا يب صار معاق انا ال بعرف فيه هو العلم والدين فقط الباقي من الناس  يقلي ما بتفهم عشان معرفش في المواضيع الهبلة ال متابعينها
والتنمر محتاج اصلاح نفسي للفاعل مثل ما قال مستر ابراهيم ان المتنمر مريض
وحاليا سخرية من قوم أو نساء وبعضها أو حتى تنابذ بالقاب فسق صار موضة العصر وبيقولوا حالنا ماله كدة
بواسطة طالب متميز (1.5ألف نقاط)  
+2 تصويتات
طب ليش ما بدك تجوز هههههه شو المشكله يعني ؟!؟

............

انا اجتماعية واحب الناس فما اقدر اعيش لحالي بدي اتعارك اسوالف العب مع حد مش باقيه لحالي كاني مجنونه هههههه

.....

بس لو اجيبولي اكل و فلوس حارضه اعيش لحالي هههههه هههههه هههههه
يعني هسه( هسه= الان )
هسه المطلوب شنو شاسوين اني حته اساعدك بالبحث مالك
اي حضره جنابك هههههه
ليش غيران انته غيران من لهجتي موووت
ترجم ( باظ لول) (جي سليكي )
والله عارف شو معنى هسة
جناب ولا يهمك
عضو غيران فهميني
باظ اي تلف
يسلي اي يمتع
⁦^_________^⁩
⁦(人 •͈ᴗ•͈)⁩
شكرا ع الترجمه ...
بصراحة انا عندي امتحان اللغه الكرديه ومش الي رغبه ادرسها طيب شو اعمل والامتحان بكرا
ربنا يوفقك
اقراي المادة عادي انا روحت مادة الاحصاء وانا معرفش فيها اي حاجة وحليت بالبركة والحمدلله عديت
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
+1 تصويت
متل ما قالت مرام دي حرية شخصية وكل شخص بيختلف وجهة نظره عن تاني

وكل واحد حر يختار الي بدوه ياه والى بروحه

في ناس ما بتقدر تعيش بدون حد ولازم يكون حد معها دوما ويساعدها ويساندها في كل شي

وفي ناس تقدر تعيش لوحدها بدون حاجة الى مساعدة باي شي او حد يسندهم بس الا برضو ما يحتاجوا احيانا مساعدة

في ناس وسط تحب تعيش لحالها اه بس كمان بتحب يكون معها حد بنفس الوقت

هو انك تعيش لوحدك ده حسب راحة انسان بس هل هو اجتماعي او لا لانو انت بتقدر تعتمد على نفسك وتحمل مسؤلية وتستقل بنفسك وتشيل مسؤلية وانت مع اهلك او اصحابك او مع اي حد او حتى لو كنت لوحدك

فخيار انك تعيش لوحدك دي بشوف انو مبني على راحة شخص نفسه

وانسان بيقدر احيانا يعيش وحيد
139 Online Users
0 Guest 139 Member
Today Visits : 25519
Yesterday Visits : 56116
Total Visits : 44195683

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...