السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ❤️
مساء الخير ❤️
كيفك زينب اتمني تكوني بخير ❤️
اول شيء كلمه زبده tereyağı ما اعرف انطقها ابدا بحاول ان افخم الكلمه بالنهايه بس مش جايه معايا ابدا حاولت اعيد الكلمه اكتر من مره واسمعها مرات كتير بس برضو مش عارفه اخرج نفس الصوت
ف نهايه الوحده الاولي بالاختبار كان ف جمله
الاطفال ليسو ف المنزل ، في المدرسه والترجمه كانت
Çocuklar evde değil, okuldalar
هنا اليس المفترض ان نقول okulda فقط بدون لاحقه الجمع
وايضا لدي مشكله مع الاسماء فانا حتي الان لا اعلم كتابتها مثلا مروه تكتب Marve واحمد يكتب Ahmet هل ليها قاعده ف الدروس القادمه او لازم اعرفها مع الدراسه
ف الدرس الثاني من الوحده الثانيه
المثال اللي بيقول Benim arabam güzel مش المفروض كنا نقول Benim güzel arabam لان القاعده الصفه + الموصوف
وباقي الامثله ايضا بهذا الشكل يعني
هناك بعض الكلمات تكتب بشكل مختلف مثلا كلمه مستشفى hastane
كتبت هنا بهذا الشكل ولكن ف الدرس كتبت بشكل اخر
ما الفرق بينهم ومتي نكتب كل واحده منهم
في ضمائر الملكيه قلنا انه اذا انتهت الكلمه بحرف متحرك نضيف m مع لي و n مع لك و s والحرف الاخر مع له واخذنا كلمه الماء su كاستثناء ولكن ف الدرس السابع من الوحده الثانيه كتبت بعض الجمل بهذا الشكل
On dokuz yaşındayım
وايضا
Ben Kahire üniversitesinde öğrenciyim
في كلا الكلمتين اضفنا حرف ال y ولم نقم بكتابه اللاحقه بالشكل الذي اخذناه فلماذا فعلنا هنا هكذا
عندما نكتب في مصر او في تركيا نكتب
Mısır'da ve Türkiye'de لماذا لم نكتبها بشكل متواصل واستخدمنا ال ' مع الكلمات
هناك مثلا بعض الامثله في الاختبارات
يعني مثلا هذه ترتيبها سهل كتير ولكت حاولت فيها كتير وبرضو ما طلعت الا بعد فتره
حاولت بهذه بس اعطاني انها اجابه خاطئه
وايضا
وعلى نفس الحال برضو اجابه خاطئه بس ما عرفت اي اجابه صحيحه لان كان السؤال الاخير ولما قبل ما لحقت اصور الاجابه الصحيحه ومن كتر ما جربت اجابات مللت وما كنت اركز ف الجواب كويس عشان كدا ما اتذكر الاجابه الصحيحه
بس هذه الأسئلة الي جمعتها حاليا اعرف كتيره شوي بس كنت براكمها ع اساس ان هنتوضح ف الدروس القادمه
بالتوفيق ❤️(✿^‿^)