First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

أخطر ما تفعله هو أول ما تفعله

في تصنيف اسئله عامه
بواسطة طالب مبتدئ (184 نقاط)  
+3 تصويتات
139 مشاهدات

أي شيء تفعله مباشرة بعدما تستيقظ هو ما يحكم على حالتك بقية اليوم إيجابًا أو سلبًا
بمعنى، اسأل نفسك... ماذا تفعله بعد فتح عينيك؟
تقوم بالبحث عن هاتفك، هذا هو أخطر شيء يمكنك فعله، انت بتقوم تدخل نفسك في عالم انت مالكش دعوة بيه، بتشوف صور لأشخاص انت أصلا ماتعرفهمش، بتشوف أحداث مؤلمة ليس لك دخل بها و لا حتى تقدر تصلحها أو تأثر فيها، مما يؤدي الى التأثير على حالتك و طاقتك و مشاعرك النفسية طول اليوم، ايه اللي دخلك في موضوع إن واحد إغتصب واحدة و نشر صورها على النت؟ ولا واحد بيته اتسرق، ولا واحد أمه ماتت زعلانه منه، أيوة كل دي حاجات نأسف عليها، ولكن دول ناس انت ما تعرفهمش، سواء هي تمثيلية أو حادثة حقيقية، طالما ما تعرفهمش مالكش دعوة،               واحد

تعرضك لمواقع التواصل الاجتماعي كأول شيء في  اليوم و رؤيتك لمواضيع كتير مختلفة في نفس ذات الوقت بيأثر على تركيزك، فكونك تبدأ بيهم اليوم بيحكم على تركيزك طول اليوم،        اتنين

بدل كل الكلام دا، ابدأ بشيء صحي، مثلا

-اصحى من النوم            -اقرأ قرآن
-اقفل المنبه                   -إمسك كتاب و إقرأه
-خد دش                       -.........
-اغسل سنانك
-صلي الفجر

و هكذا

تقدر طبعا تعدل على الكلام دا و تعمل عاداتك الخاصة، و جرب دا كام يوم و شوف التأثير عليك حجمه قد ايه

أنا كدا خلصت كلامي، بس عندي سؤال.....
لو هتعدل على قائمة العادات دي، ايه اللي هتكتبه؟

والله المنشورات اللي من النوعية دي واحشاني قوي من أيام منشور القهوة

بالتوفيق

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

2 إجابة

بواسطة طالب عالمي (5.6ألف نقاط)  
+5 تصويتات
احسنت أخى النشر

بس مشكلتى صغيرة جداً

إن مش بعرف اصحا بدرى

فى حالة واحدة بس اقدر اصحا بدرى لما بيكون ورايا جامعة او يكون ورايا كورس ومهم جداً

غر كدة مش بعرف اصحا بدرى
بواسطة طالب عالمي (7.7ألف نقاط)  
مرحبا رؤى عاملة اي
شوفي يا رؤى انتي جاوبتي على نفسك دلوقتي
بتصحي بدري بس لما يكون عليكي جامعة أو كورس ""مهم""..
لو كانت الحاجة الفلانية دي مهمة بالنسبالك، فانتي كده كده هتصحيلها مهما كلف الأمر
بواسطة طالب عالمي (5.6ألف نقاط)  
تمام الحمد لله وانتى عاملة اي
معك حق شكراً على إفادتك
لو انت مخصصة شيء تعمليه بدري أو بمعنى أصح خطة كاملة لليوم بمواعيد هتحسي انك لازم تصحي لأن وراكي التزامات، بس خلي في معاد نوم و صحيان ثابتين
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
+1 تصويت

مساء الخير 

والله منشور هاد اجى في وقته لانو للاسف انا وحدة من ناس الى بتفتح عينها على تليفون ومين بعت رسالة وشو صار بقصة امبارح والهبل ده كله 

وفعلا كل الى قلته ده حصل معي ولما اشوف حاجات متل الى قلتها بحسها صارت معي انا وباخد الموضوع على نفسي كتير ومزاجي ويومي بتعكر جامد 

بجد السوشال ميديا دمار حقيقي ومصيدة الواحد منا بيقع بيها في سهولة 

امممممم انا راح جرب اغبر من حتة سيئة دي وممكن اصحى افرشي سناني 

بس لو انا عايزة اعدل على قائمة دي هو اني اصحى صبح افتح ستارة واشوف بحر قدامي وبعدها اسم ورد واعتني بيه 

بس في مشكلة انو بيتي بعيد عن البحر وما عندي ورد laugh 

الموضوع دا إدمان، و محاربة الإدمان هي بالإستبدال، استبدلي كل ما هو جيد بالإدمان تنعمي، و يجب معرفة كيفية مواجهة أعراض الانسحاب الخاصة بكل نوع من أنواع الإدمان

مش لازم ورد، عن نفسي انا بحب أشم ريحة هواء الفجر، بيعملي انعاش و مزاج عالي
بواسطة طالب عالمي (8.7ألف نقاط)  
بضبط ده ادمان سوشال ميديا وبجد الواحد بتعب جدا منه وبياثر على حياتنا سلبنا
وانا احيانا ممكن التزم بشي اعمله صبح غير تليفون ولكن بعدها برجع تاني وده ازعجني صراحة

ويب انا اصلا احلى اوقات عندي فجر وبحب برضو اشم هوا الفجر النظيف البارد المنعش شي روووعة
172 Online Users
0 Guest 172 Member
Today Visits : 1548
Yesterday Visits : 71463
Total Visits : 45799008

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...