First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

من تجاربكم ؟؟ ( الاحباط) [ تمت إجابته ]

في تصنيف تجارب شخصيه
بواسطة طالب مبتدئ (345 نقاط)  
+5 تصويتات
512 مشاهدات
ماذا تفعلون عندما تشعرون بالاحباط من تعلم شي جديد او من تمكنكم من فعل شي ما ؟وماهي للعبارات التي تقويكم او الافعال التي تخرج بكم من دوايره المؤلمة؟؟
تمت إجابته

18 إجابة

بواسطة طالب متميز (1.9ألف نقاط)  
مختارة بواسطة
+3 تصويتات

أفضل إجابة
بقول لنفسي طالما غيري عملها يبقى انا كمان هقدر اعملها..

بفتكر الأجر الكبير لطالب العلم

بفتكر دوري كخليفة الله وان ده مش هيتحقق الا بالعلم

بفتكر ان المؤمن القوي خير واحب الي الله والعلم قوة

بفتكر ان العلم هيؤدي الي اتقان العمل، والعلم والعمل من أكبر اسباب الثقة بالنفس

ولو معملتش مجهود ف طلب العلم متخيل انك هتستريح، الناس اللي عندهم فراغ اكتر ناس تعبانه واكتر ناس بتهجم عليها الأمراض النفسية والعضوية

بفتكر المستضعفين ف الارض وان دورنا نصرتهم واني بخزلهم بالابتعاد عن العلم والايمان

الناس اللي عندهم مجاعات وفقر وحروب مش دورهم يتعلموا لأنهم لسه مش قادرين يحققوا ابسط احتياجاتهم من الطعام والمأمن، فالمفروض يكون دور مين، اكيد اللي ظروفهم احسن زينا

بفتكر اللي بيموتوا ع غير الإسلام لان رسالة الإسلام لم تصل لهم وبتخلفنا عن الأمم لم نلفت نظرهم لديننا

بقرأ أهدافي اللي كتبتها

بتخيل نفسي اما أحقق اهدافي

بتفرج ع برنامج خواطر

بر الوالدين بيسهل كل حاجه ف الحياة

العلم محتاج صبر.. والصبر عليه اجر فاصبر واحتسب

ها لسه هتتكاسل عن طلب العلم؟!
بواسطة طالب مبتدئ (230 نقاط)  
+4 تصويتات
احاول تذكر اهدافي من ذلك وهذا يحفزني وعندما اتوقف اعود فكلما توقفت اعود ولا اقول كان علي ان لا اتوقف اذا لن اعود لان الاحباط او الملل قد ياتي لكن علينا مخاربته والعودة من جديد
بواسطة طالب اسطوري (11.6ألف نقاط)  
+3 تصويتات
أراجع نفسي وأسأل ما سبب الذي يجعلني محبطة ... وأتذكر دوما هذه المقولة::::

**حتي في بطن الحوت كان هناك أمل .. فما عذر أحباطي**

وأتذكر انني أريد أن أكون شخص مميز في هذا العالم الكبير ... أريد أن يكون لي مكانة متميزة حتي أمام نفسي .. أتذكر ان الحياة لن تقف عندي ومن غيري ستستمر وستتقدم أما انا سأظل واقفة مكاني ...

أقوم بوضع أهداف حقيقية ليس مبالغ فيها حتي لا أقع في شباك الأحباط .... وأتركها .. وأبدأ بالأهم لي وأعمل عليه كل يوم .... وأستعين بالله فهو قادر علي كل شئ ...............

بالتوفيق ..........
بواسطة طالب متميز (2.3ألف نقاط)  
+2 تصويتات
صراحه اول حاجه بقرا جزء من القران. وقبل ما ابدا بتعلم شئ جديد اكتب اهدافي من تعلمه ووقت ما احس باحباط بقرأ الاهداف دي ومقولات بتحفزني زي:

الاشياء العظيمة تستغرق وقتا طويلا.

كلمة صعب لا تقال الا بواسطة الضعفاء.

وبعض الحكم والأمثال الانجليزية
بواسطة طالب جديد (112 نقاط)  
+2 تصويتات
عن تجربة شخصية صدقني حصلت معي والحمد لله بفضل الله نجحت

عندما اشعر بالاحباط وخاصة في ديار الغربة صعب جدا اخذ نفس عميق انظر الى السماء واقول يا رب انت القوى وانا الضعيفة فامنحني القوة والصبر والعزيمة واقسم لك بعدها اشعر براحة نفسية ابتسم حينها واقول الحمد لله تشهر بقوة بارادة يهزم بها الجبال نصيحتي لك اجتهد ثابر لا تياس واستمر والتوفيق من عند الله
بواسطة طالب عالمي (6.9ألف نقاط)  
+1 تصويت
اولا. فقط هو اني اتذكر اهدافي

ثاتيا. هناك من هو مثلي الاعلي عند شعوري بالاحباط
بواسطة طالب متحمس (834 نقاط)  
+1 تصويت
الافعال فأقول انه في التعلم يجب الصبر أما الاحباط فعندما تشعر انك انجزت كافئ نفسك ولو بشكل بسيط واجعل دائما في نيتك ان هذا العمل خالص لله وستفيد به غيرك ولن يتركك الله طالما كانت هذه نيتك ولا يمنع هذا الاهداف الاخرى . والعبارات التي تحفزني  قوله تعالى (إن مع العسر يسرا ) و (النجاح يبدأ بخطوة )

اتمنى اني اكون قد افدتك وبالتوفيق
بواسطة طالب جديد (64 نقاط)  
+1 تصويت
أعط لنفسك فرصة للراحه لو غير قادرة إنك تواصلي فعلا. و تيقني إن كلنا نصاب بالإحباط في أوقات كثيره. لكن بعد الراحه بنرجع نكمل و نواصل و نجدد عزيمتنا. و ضعي هدفك أمامك دائما. الله يوفق الجميع.
بواسطة طالب متحمس (869 نقاط)  
+1 تصويت
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حدد أهداف مرحلية صغيرة او متوسطة عشان تعطيك حماس وتشعرك بالتقدم

حدد اهداف منطقية حتى لا تشعر باليأس

حدد جدول مهام او خطوات(ليس اهداف) ولو بسيطة تلتزم بها باستمرار ولا تنظر للنتائج   

فقط استمر في الطريق وسوف تفاجأ من التقدم اللي وصلته من غير ما تشعر

لا تقارن مكانم بالهدف النهائي فقط استمر في التقدم

زي ما قال أستاذ إبراهيم

Eyes on the goal feet on the ground.

عينك على دايما على الهدف ورجلك دايما على الطريق
بواسطة طالب متحمس (552 نقاط)  
+1 تصويت
ابحث دائما عن اشخاص معروفة بدأوا من الصفر واستمروا حتي النجاح
بواسطة طالب محترف (4.5ألف نقاط)  
0 تصويتات

أجدد سبب تعلمي للشيء فأقبل عليه. دائمًا تذكر السبب الذي جعلك متماسكًا حتى اللحظة الذي راودك فيها شعور اليأس. 

بواسطة طالب متحمس (919 نقاط)  
0 تصويتات
ببص على شكلى بعدين والهدف ده متحقق واقول الهدف يستاهل التعب ده

وثانيا ي تحقق هدفك ي تشتغل عند حد حققه
بواسطة طالب مبتدئ (430 نقاط)  
0 تصويتات
لا تلتفت الى الوراء بل ضع عينيك نصب تحقيق هدفك
بواسطة طالب جديد (40 نقاط)  
0 تصويتات
الاول : بيحصل كدا لما الشئ الي بعمله يبقي عدا عندي  وده ممكن يخنقني و يحسسك باحباط  و الحل  1- اغير الطريقه الي بعمل بيها الحتجه ديه

2- اكبر هدفي  

3- اتحدي نسفي اني اقوي من الملل و الهدف الي عيزاه هوصله بكل الطرق الممكنه

4- اخر اليوم بكتب الانجزات الي عملتها عشاتتبقي حافذ ليها علي طول
بواسطة طالب جديد (40 نقاط)  
0 تصويتات
some expressions

-you have almost got it

-you are on the right track
بواسطة طالب مبتدئ (333 نقاط)  
0 تصويتات
تذكري قول الرسولﷺ: "استعن بالله ولا تعجز"... جددي النية في تعلم هذا الشيء

..بالتوفيق
بواسطة طالب عالمي (5.7ألف نقاط)  
0 تصويتات

بقوم بتذكر ي أما تحقق هدفك ..ي أما تشتغل عند اللي حققه .heart

وفقك الله

بواسطة طالب جديد (4 نقاط)  
0 تصويتات
بصراحة أنا مريت بإحساسك أكتر من مرة ، بس الحمد لله بعد كل وقعة بقوم وأنا أقوي ، افتكري دايما إن الضربة اللي ما تموتكيش تقويكي ، دا هياخد منك وقت ، بس لازم يكون عندك إصرار ، وحتي لو انقطعتي مدة عن حلمك ، ارجعي و انتي أقوي ، اعرفي معلومات جديدة عن حلمك ، ابدأي بتجهيز الأدوات اللي محتجاها ، وافتكري دايما إن انتي اللي بإديكي الحزن والفرح ، و ياريت متقوليش حلمك لأي حد ولا حتي لأقرب الناس ليكي ، لأن كلنا بشر و البشر يغارون، قولي لنفسك أنا هقدر ، وياريت تتخيلي نفسك وانتي مححقة الهدف دا ، دا هيخليكي تعملي كل اللي انتي عايزاة بحب وشغف مهما كتر التعب، وفي كلمة بقولها نفسي دايما "أنا اللانهائية ،مش المنتهية".
121 Online Users
0 Guest 121 Member
Today Visits : 43399
Yesterday Visits : 56116
Total Visits : 44213541

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.5ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...