First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

سؤال حول نطق حرف R [ تمت إجابته ]

في تصنيف اللغه الالمانيه
بواسطة طالب محترف (4.2ألف نقاط)  
+9 تصويتات
613 مشاهدات
Guten Abend.

في الدروس السابقة في اللغة الألمانية على التطبيق. حرف R كان ينطق مثل R في اللغة الفرنسية.(غغغغغغ).

نفس الشيء بالنسبة لأفلام الكرتون، أسمعه (غغغغ)

في بعض المصادر الأخرى، أسمعه مثل حرف R في الاسبانية أو العربية (رررررر).

فهل هذا باختلاف المناطق في ألمانيا؟ أم ماذا ؟ أم أن الطريقة الثانية للنطق خاطئة.
تمت إجابته

4 إجابة

بواسطة طالب محترف (3.4ألف نقاط)  
مختارة بواسطة
+3 تصويتات

أفضل إجابة
بصي ال غغغ هي الصحيحه وهي الفصحي وهي الاكثر انتشارا وأكثر عدد ناس اما ال ررر لهجه واقل انتشار وعدد قليل بيتكلموا بيه

انطقي زي ما تحبي بس انصحك انطقي غغ
شكرا لك، كنت في انتظار اجابتك، ههه لأنك ستجيب عن دراية.
غغغغ أحلى و أجمل في النطق و السماع.
تفاجأت بنطق رررر على إحدى القنوات في youtube من أستاذ دارس لللغة.
شكرا علي ثقتك يارب اكون قدها ديما
هههههههه ده انا بكره ال رررر كره العمى لانها سيئه جدا وروح وجمال اللغه بتضيع لما بنننطق ررر اما ال غغ فيها نغمه داخليه غريبه مش لاقيلها تفسير وكمان اللغه مش لايق  عليها غير اللغغغغ...... هههههه ما هو الاستاذ ده هو انا الي بدرس معاه حاليا وعامل الكورسات اكاديميه لحد b2 وانصحك تدرسي معاه عشان تخلصي نفسك وتخلصي اللغه ولكن متخفيش من كميه المفردات والمعلومات في الدرس الواحد (خلي بالك هتلاقي ال A1 100 درس في قائمه عشان متتلغبطيش وتروحي لأستاذ تاني +انا بحاول اوضح علي قد ما اقدر عشان مينفعش اقول اسمه) روعه جدا جدا ولكن مايهمني انه بينطق ررر وكمان هو ثقه ودارس في المانيا ومترجم محلف في محكمه فرانكفورت و صاحب علم في اللغه ما شاء الله يارب اوعدنا...لا انتي هتقابلي الملايين بيتكلمو ررر فا اتعودي علي سماع اللهجه
يعني انا انصحك وبشده جدا بهذا الاستاذ ولكن النطق لا تعتمدي عليه واعتمدي علي نطق القاموس.. غيري كدا هتحسي بتقدم بسرعه اوي معاه واعملي بس الي بيقول عليه في الفيديو
شكرا جزيلا لك.
النطق كله تمام ما عدا حرف R.
الحروف Ö و Y و Ü كلها منطوقة جيدا.
هذا الصباح ذهبت للمكتبة و طبعت دروس A1. سأبدأ غدا إن شاء الله، أو هذه الليلة.
على حسب صعوبة الدرس، أحيانا سأدرس درسا واحدا فقط باليوم، يعني سأكمل A1 في ثلاثة أشهر إن شاء الرحمان ، على أبعد تقدير.

محتاجة أن أنظم وقتي بين الاسبانية و الألمانية و القراءة أيضاً، اشتريت بعض الكتب الفرنسية و العربية و الانجليزية أمس ههههه. مضت فترة منذ أن قرأت كتابا ورقيا. واشتقت لصوت تقليب الأوراق أثناء القراءة.
انا للأسف مازلت عندي مشكله في حروف ال Umlaute
اتمنالك دراسه موفقه وممتعه
بما أن الأستاذ ينطقها جيدا، فهذا يسهل الأمر كثيراً.
المشكل هو في تعلم النطق الخطإ في البداية. فتصحيحه في ما بعد يأخذ وقتا.
في هذه الحالة، ركز على بعض الكلمات فقط، و التي تتضمن هذه الحروف، و تدرب عليها. أفضل من التركيز على الحرف الواحد منفردا.
سأبدأ الدراسة الآن، باسم الله هههه
حضرت الشاي و جهزت الأقلام، سأرى إلى أي حد سأصل اليوم قبل الشعور بالملل ههه.
بالتوفيق لك أيضا.
بواسطة طالب عالمي (5.9ألف نقاط)  
+2 تصويتات
مسا الخير كيفك

والله انا ما بدرس ألماني بس بحكيلك بشكل عام

لو إن المصادر الأخرى موثوقة مثلا مسلسل أو لهجة ابن البلد فقد تكون القصة اختلاف لهجات لا أكثر ولكن اذا شخص غير متأكدة من كفاءته يمكن يكون عم يلفظ غلط... هاد الشي بقى تابع لمصادقية المصدر الآخر

في قصة طريفة سمعتا زمان أنه في قديم الزمان كان التفريق بين الطبقة الراقية وعامة الشعب تبعا للفظ حرف r  اذا كان غغ معناها شخص من طبقة راقية وحاكمة اما اذا كان اللفظ رر معناها من عامة الشعب وقد يكون ذات الأمر ينطبق على ألمانيا (:
شكرا لك.
المصدر أحسبه موثوقا، لأنه أستاذ حاصل شهادة في اللغة
بواسطة طالب محترف (3.8ألف نقاط)  
+2 تصويتات

نطق حرف R 

تختلف من لغة إلى أخرى 

العربية تنطق بتكرار حرف الراء مرتين 

في اللغة الإنجليزية يكون نطق حرف R  مرفق ، أي رقيق جداً

في اللغة التركية يكون مخرج صوت حرف R مرفق بالكثير من الهواء 

في اللغة الإسبانية يكون حرف R  بتكرير الراء كثيراً 

في اللغة الفرنسية نطق حرف R غين بسبب ملك قام بتغيره لأنه ألدغ

فلا ينبغي أن نقيس نطق حرف ما بلغة أخرى 

فلو جئنا لحرف  C ف في اللغة الإنجليزية يكون نطقه k إلا إذا جاء بعده حرف İ أو E أو Y  يكون صوته س 

و في اللغة التركية يكون صوته J 

فهمت قصدي 

0 تصويتات
لو حابه تعرفي معلومات عن الموضوع ده قوليلي وهنقلك معرفتي البسيطه كلها عنه ان شاء الله..... عاوزك تعرفي ان الموضوع ده في خلافات كتير علي فكرا ومش مستقريين علي اجابه
أيوة طبعا .عايزة اعرف.
طيب، بصي ال ررر او غغغغ هيفهموكي والاتنين اتكلمي بيهم عادي وكمان لو رحتي عملتي امتحان مش هتفرق غ او ر،،،، بصي الررر بيتكلموها كتير بس مش اكتر من ال غغ وهتلاقي في النمسا و بايرن كلها رر منها بافاريا و كمان في بعض اللهجات بيشددو علي نطق ال r سواء غ او ر زي modern هنا المفروض متنطقش ولكن هتسمعيها مودغن او مودرن واللهجات في المانيه لا تعد ولا تحصى وفي بايرن هتلاقي كل شارع بيتكلم لهجه مختلفه ههه وكمان سويسرا وصل بيها الأمر انها بقت لغه تانيه غير الألمانيه بصي موضوع اللهجات ممكن يقلق شويه ولكن لما الواحد أتقن اللغه الفصحي هيبقي سهل انه يفهم وهيقيس كلام اللهجه علي الفصحى في البدايه ومع الوقت هيتعود وبعدين هتلاقي اعداد الناس مش ضخمه اوي باللهجات الصعبه دي وكمان قليل جدا لما تلاقي فيلم بلهجه

وعلي فكرا كل الالمان كلهم بيتكلموا hochdeutsch  يعني لو مفهمتيش لهجته اطلبي منه انه يتكلم Hochdeutsch وهيتكلم عادي
انشاء الله هبقي أشارك معاكي كل معلومه هتعلمها عن اللغه
تعرفي في شخص خريج ألماني قالي متشغلش بالك بالموضوع ده لانهم اصلا مختلفين عليه ده او ده عادي
شكراً جزيلا لك على المعلومات.
من الأفضل معرفة هذه الأشياء، كي لا يصدم بها المرء فجأة.
اللهجات في البلد الواحد كثيرة، حتى عندنا، لهجة العاصمة، مختلفة عن لهجة سكان شرق البلد، و مختلفة جدا عن لهجة الشمال و أيضاً الجنوب. و نعرف أصل الأشخاص فقط من كلامهم.
أعتقد أن الأمر مشابه أيضاً عندكم في مصر، طريقة النطق حرف الجيم و القاف، تختلف من منطقة لأخرى.
126 Online Users
0 Guest 126 Member
Today Visits : 12298
Yesterday Visits : 71463
Total Visits : 45809744

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...