First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

Diphthongs in English

في تصنيف اللغه الانجليزيه
بواسطة طالب محترف (3.8ألف نقاط)  
+6 تصويتات
395 مشاهدات

طيب تمام حد يعرف يفرق في اصوات الكلمتين لم تسمعهم 

hoping

hopping

diphthongs دي يعني صوتين بينطقوا واحد زي كلمة  law  وال بتكون من صوتين بس اهم نقطة عايز حد يعرف يفرق بين الكلمتين ال فوق

من فضلك سجل دخولك أو قم بتسجيل حساب للإجابة على هذا السؤال

2 إجابة

بواسطة طالب مبتدئ (245 نقاط)  
+2 تصويتات

Google photo ف كلمة hope الشفاه بتكون مضمومة وكانو لما واحد بيدس على راجلك وبتقولي ااااوو صوت Tramp's Mouth hhh وكلمة hop الشفايف بتكون wide open محلولة كأنك هتصدري صوت أ. هااب. انتي فكورس الصوتيات الأن؟؟ 

لا كنت اقصد في سمعهم مش طريقة نطقهم نطقهم قريب جدا
تمام هو مش واضح قوي باجابتك المقصد وخاصة صوت o كان نفسه في الكلمتين لم سمعته لاني قصدي اعرف الفرق كمستمع ولست ناطق
اظن اه شكلنا بندرس بنفس الكورس نظرا للصورة التي وضعتيها
مش فاهمة صراحة. السمع واضح ده نطق وده نطق ثاني. وبنسبة لكلام السريع زي الأفلام فأنتي هترفعي من الحركات والسياق.
لا، آخر كورس خلصتو كان course tell me a story. والأن متوقفة لحد ما مشكلة login through Facebook isue تنحل
منا واقف لنفس المشكلة بس بالمستوى الثالث
ثانيا هحاول ركز بالاستماع المرة الجاية واعرف المشكلة
Ooh my god. يالها من مشكلة. بس ان شاء الله تنحل قريباااا جداااا ونرجع نتابع دروسنا. الأستاذ عادل قال انو في كورس الاستماع ف المستوى الثالث فابشر
انا عارف من زمان اساسا ان في استماع بالمستوى الثالث وربنا يكرمنا ونرجع نتابع الدروس
بواسطة طالب عالمي (6.8ألف نقاط)  
+2 تصويتات

انا عن نفسى هدخل على اى قاموس وهسمع صوتهم وشكل للصوتيات خاصتهم.

مش بالسهولة دي لان الصوتين شبه بعض بدرجة كبيرة منا اساسا سمعتهم في امتحان عكورس مش محتاج فقاموس وحتى الرموز الصوتية تبع الكلمتين قريبة جدا
145 Online Users
0 Guest 145 Member
Today Visits : 51491
Yesterday Visits : 60675
Total Visits : 45777513

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...