First time here? Checkout the FAQ!
x

الملاحظات

ممكن مستر ابراهيم يشرح حروف الجر اللي هيشرحها بكل معانيها [ تمت إجابته ]

في تصنيف اللغه الانجليزيه
بواسطة طالب جديد (7 نقاط)  
+2 تصويتات
239 مشاهدات
السلام عليكم

اتمني من مستر ابراهيم يشرح حروف الجر مش كلهم اكيد لو حلقتين بس في الشهر  ياريت لما يشرح حرف يشرحوا بكل معانيه

لاني بيتظهر جمل لحروف بمعاني كتير وفي حروف تانيه بيكون لها بعض معانيها طيب ليه هي استخدم دي ودي لا

مثلا حرف (on) مره في والتانيه علي والتالته عن وغيره وهناك حروف تحمل نفس معناها غير (in,at)

كونت شوفت حلقة حروف الجر (in,on,at) علي زي امريكان انجلش والحمدلله فهمت من غير حفظ قواعد والكلام ده بس الشرح قائمة علي معني في ومش لقيت حلقة علي حروف الجر غيرهم.

وفي طليق بيتم شرحهم كجزء من الحلقة ومش اني اعرف ليه هنا اترجمها بمعني كذا هنا وفي جمله تاني لاء يعني لو مش عاوز تتعمق في شرح حرف ويحصل تشتيت للإنتباه عرفني استخدامه علي حسب المستوي.

الخلاصة: شرح لحروف الجر وبكل معناها

مثلا (to) علشان اعرف لما تكون  بالطريقة دي بيقي قصدي إلي ولما اسمعها من غيري افهم الكلام وقصده إلي،ل،علي،حتي.

وشكرا علي مجهودكم- واسف لو طولت عليكم
تمت إجابته

1 إجابة واحدة

بواسطة طالب مبتدئ (245 نقاط)  
مختارة بواسطة
+1 تصويت

أفضل إجابة

مش فاهمة أسأل بتاعك كويس جدا ياريت لو تشرحي أكثر 

بواسطة طالب جديد (7 نقاط)  
اولا انا ولد
ثانيا في اللغة الإنجليزية مافيش حرف جر له معني عام زي العربي والحرف الواحد يحتمل اكتر من معني
زي حروف (of,from,than,who,whom) كل واحده لها اكتر من معني لكن يشتركوا في معني حرف الجر "من"
انا لما اكون بكتب او اتحدث وعاوز استخدام حرف جر "من"  في كلامي استخدم مين فيهم وليه هو ومش ينفع غيره.
ولو هستخدم مثلا "of" هي بيكون لها معني
(من،بشأن،بسبب،بخصوص) لو في جملة فيها "of" هترجمها بمعني (اشتريت "من" كذا /ولا اتحدث "بشأن" كذا /ولا حدث كذا "بسبب" كذا/ ولا بحصوص كذا) علي حسب هترجم معني "of" بانه معني الجملة معناها هيختلف
بواسطة طالب عالمي (7.3ألف نقاط)  
سلام عليكم اختي Nozha
اهلا وسهلا بك في منتدى
لقد قمت بتعديل إجابتك..لان الصورة اللي وضعتيها ما كانت تطلع الا بذخول على رابط ... وشكرا على مجهود حضرتك وافادتك لغيرك
وده رابط منشور يبن لك كيف تضعين صورة في الإجابة او حتى في الأسئلة https://bit.ly/3yKl7wj
بالتوفيق للجميع
84 Online Users
0 Guest 84 Member
Today Visits : 35308
Yesterday Visits : 58106
Total Visits : 45516775

25.4ألف أسئلة

124ألف إجابة

154ألف تعليقات

29.6ألف مستخدم

مرحبًا بك إلى Taleek Discussion، مناقشات طليق - حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين. تذكر اننا هنا جميعا لمساعدة بعضنا البعض فيرجى الالتزام بقوانين وارشادات المنتدى حتى نبقي عائلة طليق نظيفة وانتاجية - لا تنسى التصويت للاجابات الصحيحة والتصويت بالسلب للاجابات المضللة او المخالفة
add
لعبة السجن
...